الجمعة، 18 يوليو 2014

الحلقة 40 - الجزء الثالث

وقفنا الحلقه إللى فاتت عند أما

قامت كرستين لـ الحمام غسلت وشها وأخدت إسبرين لـ الصداع ودخلت تنام شويه ، لسه هتدخل ولقت حاجه على السفره قربت ولما شافتها إستغربت !!!!

ورق مطبوع بعنوان #إنّ_الدين_عند_الله_الإسلام !!!

ما إدتش لـ الورق أى إهتمام خصوصاً إن دماغها هتنفجر من الصداع ، فقالت أكيد ملك نسيته عندها سابته مكانه ودخلت نامت على طول

صحاها من نومها آذان الفجر الله أكبر الله أكبر

زفرت بضيق : أووووف هو كل يوم الإزعاج ده

حطت المخده على ودنها وكمّلت نوم

ولسه هتروح فـ النوم وصل لمسامعها آيات خلتها قامت من نومها وقعدت ع السرير

سامعه الإمام فـ المسجد بيرتل بصوته العذب

(( لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ قُلْ فَمَن يَمْلِكُ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا إِنْ أَرَادَ أَن يُهْلِكَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ وَمَن فِي الأَرْضِ جَمِيعًا وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا يَخْلُقُ مَا يَشَاء وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ * وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاء اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُم بِذُنُوبِكُم بَلْ أَنتُم بَشَرٌ مِّمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِمَن يَشَاء وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاء وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ))

مسكت راسها وقامت قفلت إزاز الشباك وراحت ع المطبخ تاكل أى حاجه ، خرجت لـ السفره فـ إيديها طبق فيه كام ساندوتش وبتاكل فـ ساندوتش فـ إيديها التانيه ، وهى بتاكل لمحت ورق ملك والفضول دفعها تفتحه وتشوف إللى فيه

ملك ما كدبتش على كرستين هى بالفعل بتعمل كتاب جديد بس من نوع مختلف المره دى !!!

عملت بحث يثبت إن الدين عند الله هو الإسلام

وسابت الورق ده عند كرستين قبل ما تطلع وبالفعل كرستين لقته وبدأت تقراه سابت الساندوتش وكملت قرايه بإندماج ودهشه فـ نفس الوقت

بعد ما خلّصت حست إن حالة بالليل هترجعلها تانى رمت الورق بكل قوتها : وأنا ليه هضيع وقتى وأقرا التفاهات دى

كملت أكلها وهى بتمضغ بعصبيه انا باغلي

وقامت على طول جهزت شنطتها قررت تقضي يومين فـ إسكندريه تهدّي أعصابها..... وبالفعل الصبح سافرت من غير ما تودّع ملك ولا حتى تقولها ~
••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••

ملك كانت مقضيه اليوم عند أهل محمد وماكنش عاجبها حماها ولا حماتها حاسه إن فيه حاجه شغلاهم أو مضيقاهم !!!

والغريب إن محمد إتكلم مع باباه وبعدها حاله إتقلب وإتضايق هو كمان !! وأول ما روّحوا سألته ملك عن سبب ضيقه ؟!

محمد بضيق : الحاج واقع فـ ضيقه ماديه يعني وإنتي عرفانى لما بشوف حد من أهلى متضايق بتضايق أنا كمان حزينة( !

ملك : سلامتك من أى ضيق يا روح قلبي روّق وإن شاء الله هتتحل

محمد : أكيد إن شاء الله بس المشكله إن قبضي لسه بعد أسبوع والحاج عاوز الفلوس خلال يومين ! شفت المبلغ إللى بنحطه على جنب كل شهر عشان لو لقدر الله حصلت حاجه ولقيته مش مكفى المبلغ المطلوب !

ملك : ممممم طاب ما تكلم معتز يكمل ع المبلغ إللى معاك ؟!

محمد : أهه ده سبب تانى لزعل أمى حزينة ، إتصلت بمعتز وقالتله ، تانى يوم على طول شيرين كلمتها وده على غير العاده وبدأت تعددلها فـ الأقساط إللى عليهم ومصاريف الولاد والحياه هناك غاليه إزاى ...إلخ فأمى زعلت وقالت مش هتطلب منه تانى

ملك : الله أعلم يا محمد يمكن فعلاً مش هيقدروا يساعدوا دلوقتى ما تقلقش يا حبيبي إن شاء الله هتدبّر الله كريم ^^ ، وبلاش التكشيره دى مابحبهاش حزينة

إبتسم محمد ومسح على شعرها : عندك حق الله كريم وإن شاء الله هتدبّر بس انا بفكر فـ حل

ملك : إيه هو ؟

محمد : أروح لأستاذ علوانى فـ الشغل وأطلب منه المرتب بدرى أو حتى سُلفه إيه رأيك ؟

ملك : مممممم فكره كويسه وربنا ييسر ، إنت دلوقتى نام شويه يا حبيبي عشان تعرف تروح الشغل فايق وإن شاء الله تدّبر

إتنهد محمد : إن شاء الله

تانى يوم محمد راح ع الشغل وهو مقرر يكلم المسئول ع المرتبات وبيدعى ربنا إنه يوافق ، خبّط ودخل كان أستاذ علوانى بيتكلم فـ الموبايل قاله يقعد لحظة ، قعد محمد فـ إنتظاره ولقى موبايله بيرن وكانت أمه فخرج بره يرد عليها

محمد : أيوه يا أمى

أمه : ربنا ما يحرمنا منك أبداً يا نور عيني الأمانه وصلت

محمد : أمانة إيه ؟!!

أمه : ظرف الفلوس إللى بعتّه

محمد : أنا ؟؟!! ظرف إيه ؟؟!!!

أمه : الظرف إللى بعتهولى مع ملك !!!!

محمد مش فاهم أى حاجه !!! ولا عارف ظرف إيه إللى أمه تقصده ! وقبل ما يسألها تانى

أمه : معلش يا حبيبي هقفل دلوقتى عشان الأكل هيشيط وهكلمك تانى سلام

قفلت أمه وهو مش مستوعب حاجه ! فكلم ملك وسألها قالتله لما يرجع البيت هتقوله بس المهم خلاص مايكلمش أستاذ علوانى ولا يعمل حاجه المشكله إتحلت ، لذلك راح كمل شغله ومنتظر يفهم من ملك لما يروّح إن شاء الله !

ملك من وقت ما عرفت بمشكلة حماها وهى بالها مشغول وعلى طول شافت الفلوس إللى كانت محوشاها لما باباها يديلها فـ المناسبات وكملت عليهم من الفلوس إللى بيشلوها على جنب كل شهر لـ الزنقات والحمدلله كملت المبلغ المطلوب ، حطته فـ ظرف وقبل ما تروح على شغلها تانى يوم عدت على أهل زوجها إدت لحماتها الظرف

الحاجه صفاء : إيه الظرف ده ؟!

ملك : معرفش يا ماما محمد طلب منى أوصله لحضرتك قبل ما أروح الشغل عشان مالحقش يجيبهولك قبل شغله

إبتسمت الحاجه صفاء : أه خلاص إفتكرت الظرف ده بتاع إيه يا حبيبتي تسلمي

ملك : عاوزه حاجه قبل ما أمشي يا ماما ؟

الحاجه صفاء : ما تقعدى إفطرى معايا انا لسه مافطرتش

ملك : معلش يا حبيبتي عشان ما اتأخرش ع الشغل بس

سلّمت ملك عليها ومشيت وهى مبسوطه

رجع محمد من شغله وعلى طول سأل ملك عن ظرف الفلوس !!!

ملك : خلاص يا حبيبي المسأله مش محتاجه نتكلم فيها كتير مشكله وإتحلت

محمد : أيوه أنا فاهم جبتى الفلوس منين ؟!

ملك : من مصروف البيت إللى محوشاه زائد الفلوس إللى شايلنها للأزمات وإتجمع المبلغ وزياده كمان الحمدلله

محمد : أيوه يا ملك بس دى فلوسك يا حبيبتي

ملك : إخص عليك يا محمد هو إحنا فيه بينا فلوسى وفلوسك ثم الفلوس إللى حطتها دى برده فلوس حضرتك من مصروف البيت وبعدين أهلك دول أهلى وإللى يمسهم يمسنى أنا كمان يا أستاذ يا إللى بتقول إننا واحد وطلعت شعارات ع الفاضي

محمد : مش شعارات ع الفاضي والله يا روحى بس

ملك : مابسش خلاص المشكله إتحلت ماتتكلمش كتير بقى

إبتسم محمد : حاضر يا أغلى إنسانه لقلبي ، ربنا ما يحرمنى منك أبداً يا أعظم زوجه فـ الدنيا

ملك : ولا يحرمنى منك أبداً يا روحى وبعدين إن كنت زى ما بتقول أعظم زوجه فده عشان ربنا رزقنى بزوج مفيش منه فـ الدنيا دى أصلاً

طبع قبله على جبينها وباصلها بعيون مبتسمه أوى وهو بيحمد ربنا إنه رزقه بزوجه صالحه زيها بتعينه فـ كل وقت فـ فرحته وفـ ضيقته وتحمل همه بتمثل نصه بل كل حياته بجد
••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••

وصلت كرستين إسكندريه وعلى طول راحت ع البحر ولمّا نسيم الهوا داعب وشها إبتسمت بفرحه وإفتكرت أيام زمان والفتره إللى عاشتها فـ الإسكندريه قبل ما تسافر ، إفتكرت أهلها وأصحابها اللحظه دى كانت كفيله تنسيها أى هم أو ضغط ^^

ملك نزلت عند كرستين ومالقتهاش فـ البيت إتصلت بيها و لقت الموبايل مقفول ! ، مروا يومين وكرستين مختفيه وده إللى خلّي ملك تقلق أووى عليها

كرستين قضت يومين من أجمل الأيام إللى مرت عليها مفيش قلق من أى حاجه ولا ضغوط نفسيه ، كل يوم تروح ع البحر تنطلق بحريه وتودع همومها مع كل موجه رايحه وجايه

وإنهارده نزلت تدور على أصحاب زمان يمكن يكونوا موجودين فـ نفس المكان ، ولإنها ماتعرفش الأماكن ومش هتعرف تمشى فـ إسكندريه فركنت العربيه وركبت تاكسي ، راحت عنوان أقرب صاحبه ليها زمان و وأصحابها الباقيين ،، شكل الأماكن إتغيرت بس حاسه بروح زمان لسه موجوده فـ كل ركن فـ المكان

لقت البيوت لكن مالقتش حد منهم مشيوا من زمان حزينة

ركبت تاكسي لـ الفندق والسواق كان مشغل خطبه ، فـ شغلت أغانى ، حطت السماعات فـ ودنها وسرحت مع الطريق وبتصور بالكاميرا الشوارع والسما الصافيه

وهى بتصور شدت السماعه بدون قصد وقبل ما تعدلها لفت إنتباهها كلام الشيخ إللى بيخطب وصوته وبداية القصه إللى لفتت إنتباهها وخلتها تكملها كان صوت الشيخ كشك وهو بيدأ قصة أبا اليزيد والقسيس ، سمعت القصه والـ 12 سؤال بلا مبالاة و من جواها بتسخر من الشيخ كشك والقصه !

بس إتشدت تعرف إجابة السؤال إللى سأله أبا اليزيد لـ القسيس !

وأول ما الشيخ كشك نطقها بصوته إللى بيهز القلب سمعتها وحست قلبها بيهتز معاه
مفتاح الجنّه (( لا إله إلا الله محمد رسول الله ))

رغم اللا مبالاة إللى كانت بتسمع بيها القصه وإنها كانت بتقول مش حقيقيه بس إهتز قلبها فـ الجزء ده وقبل ما التاكسي يكمل الطريق لـ الفندق وقفته وكملت الطريق مشى

حست إن قلبها إتفزع وماتعرفش السبب إيه ؟!!!

وصلت الفندق ولما دخلت أوضتها وحاولت تنام إفتكرت الحوار إللى دار بينها وبين ملك ، الأسئله إللى ملك سألتها دورت جواها على إجابات مقنعه ومش لاقيه ؟!!!! حاولت تفهم ليه لما بتسمع القرآن بتحس إنه بيوصل لقلبها ومش لاقيه إجابات لأى حاجه كل ما تفكر فـ الموضوع ده تدخل نفسها فـ صراع لحد ما تحس دماغها هتنفجر من الصداع !!!
••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••

محمد مسافر إسبوع تبع الشغل وملك كعادة كل مره بتحضرله الشنطه وهى بتبكي وتخبيله الجوابات كالعاده فـ الهدوم :')) ، و ودعهم بحضن ضم فيه التلاته ملك وحمزه وحفصه ♥ :'))

مروان فـ ذكرى زواجه هو ولوجين أخد أجازه من الشغل وحجز فـ فندق فـ الغردقه عشان يقضوا سوا أسبوع عسل ^^ ، إقترح يسيبوا سلوان عند ملك ولوجين كان نفسها تاخدها معاهم بس عشان مروان ما يزعلش وافقت وبالفعل ودّوا سلوان عند عمتها وسافروا ع الغردقه ^_^ ♥
••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••

دخلت كرستين ع اليوتيوب ولقت نفسها بتجيب فيديوهات عن مسيحين دخلوا الإسلام وتحمّل كتب عن الإسلام ، بدأت تقرا عن الدين ده لمجرد الإطلاع أو لسبب هى مش عارفه تحدده !!

رجعت القاهره وماقلتش لملك إنها رجعت ، حتى سمعت ملك بتخبط ع الباب أكتر من مره وماردتش عليها ، قرت كتير عن القرآن وقررت تشترى مصحف تقرا الكلام إللى فيه ضمن الكتب إللى قريتها برده مجرد إطلاع ، لبست إيشارب على شعرها عشان البيّاع مايشكش إنها غير مسلمه وراحت أقرب مكتبه إشترت مصحف وروّحت ،، كانت هتفتحه لكن حاجه وقفتها فشالته فضلت تفكر هى ليه بتعمل كل ده وليه شاغله بالها بالدين ده !!! ليه كل حاجه حوليها بتخليها عاوزه تعرف عنه أكتر !! ليه وليه وليه ملت راسها بأسئله كتيير من غير إجابات !!

لقت نفسها بتمسح كل الكتب إللى نزلتها وتمحى كل حاجه عن الإسلام ، غيّرت هدومها وراحت الكنيسه ، فضلت قاعده هناك شارده لربع ساعه وخرجت تانى ، فضلت تمشي بلا هدف وهى بتحاول تهرب من الأفكار إللى فـ راسها حزينة ، رجعت البيت بالليل من التعب نامت على طول -_-

مروان ولوجين قضوا أسبوع من أجمل الأسابيع فـ حياتهم ♥ ^_^ ، رموا كل الهموم ورا ضهرهم ورغم إن لوجين فـ الأول كانت قلقانه على سلوان بس عيون مروان وضمة قلبه لـ قلبها طمنتها وأجبرتها ترمى أى هم ورا ضهرها وترفرف معاه بـ حريه ،،، جددوا عهد حبهم وصفّوا كل حساباتهم عشان يمحوا الألم والزعل من قاموس حياتهم ♥ ^_^

محمد رجع من السفر وكانت فرحة ملك وولادها ماتتوصفش ♥ ^_^ مابيعرفوش يقعدوا فـ البيت من غير محمد ^_^ فتح الشنط ، وزّعلهم الهدايا ♥ وقعد يحكي لحبيبته عن رحلته بالتفصيل

كرستين قلقت فـ نص الليل فتحت التليفزيون وقلّبت فـ القنوات بلا هدف وإفتكرت المصحف إللى إشترته

قامت ..... جابته وبما إنها سمعت كتير بيقولوا إنه كلام ربنا فـ قررت تفتحه على أى صفحه بشكل عشوائي وتشوف هيطلعلها إيه ؟!! ، غمضت عيونها أخدت نفس عميق وفتحته وأول ما فتحت عيونها لمحت تحديداً :
#اليوم_أكملت_لكم_دينكم_وأتممت_عليكم_نعمتي_ورضيت_لك م_الإسلام_دينا

قلبها حس بإحساس مايتوصفش فـ اللحظه دى يمكن خوف أو راحه أو يمكن حيرتها زادت ، قفلته والصراعات رجعت من تانى ، مسكت دماغها وصرخت : كفــــايه حزينة ، حاسه إنها مش قادره تتنفس خرجت بره الشقه وطلعت فوق سطح العماره حزينة

نزل محمد لـ المسجد قبل صلاة الفجر بـدقايق إنهارده هيصلّي بالناس إمام ،، رايح لـ المسجد وبيستغفر طول الطريق ويراجع الآيات إللى هيصلّي بيها

وقفت كرستين وبصت لـ السما فـ هدوء الليل ، بدأت تبكي :'( :

أنا حاسه إنى تايهه طيب بص أنا مش هسأل حد يدلنى أنا هسألك إنت مش إنت إللى خلقتنى وخلقت كل الكون ده أنا بكلمك إنت أهه مش هدور على طريقه تخص أى دين وأكلمك بيها أنا بطلب منك تقولى فين الحق وفين الباطل

بدأت تصرخ :

أرجووووووووووووووووك أنا بجد تعبت ، يلاااااا وريني الحق بأى علامه رد عليا بأى حاجه تعرفنى الحق .... طيبب قولى يسوع إبنك؟؟!! يسوع إله ؟!!!!! جاوبنيييييييييي أرجووووووك انا باغلي

قعدت فـ الأرض وهى منهاره وسمعها رب السماوات والأرض وجتلها الإجابه فـ آذان الفجر ، عليت #الله_أكبر الله أكبر فـ كل مكان ، وقفت وهى بتمسح دموعها وشهقاتها مستمره ، كل ما يسكت آذان فـ مسجد تعلى الله أكبر فـ مسجد تاني ♥

إستعد محمد للصلاه ، إستقامت الصفوف ، قرأ الفاتحه وبعدها رتل بصوته العذب كلمات الحق :

(( وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ (116) مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ (117) إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَإِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (118) قَالَ اللَّهُ هَذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (119) لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا فِيهِنَّ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (120) ))

كرستين سمعت الآيات دى بـ قلبها وحست إن ربنا بيجاوب عليها :'( ، فضلت تبكي بحرقه وشهقاتها تعلى :'( ، نزلت على بيتها بسرعه ، جسمها كله بينتفض ودموعها مش عاوزه تقف ،

صرخت : يــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا رب :'( وفقدت وعيها في نص هدومي

رجع محمد من المسجد ولقى ملك فـ إنتظاره : ربنا يبارك فيك يا حبيبي ♥ ^_^ بس إنت مش كنت هتصلي بالناس من آل عمران!

محمد : فعلاً وكنت ماشى طول الطريق براجع الآيات ولما بدأت صلاه لقيت نفسي بصلى بآخر آيات سورة المائده

ملك : ربنا يتقبل منك ويرضي عنك يا حبيبي ♥

محمد : وإياكـِ~ يــا رب ♥ صحى الولاد بقى عشان نبدأ مراجعة الحفظ

ملك : حاضر حالاً هصحيهم ^_^

دخلت ملك صحّت حمزه وحفصه وقعدوا كلهم فـ مكان العباده بتعاهم ^_^ راجعوا مع محمد ع الحفظ ، رددوا الأذكار سوا ^_^ و شكلهم يشرح القلب ♥

فاقت كرستين والآيات إللى سمعتها فـ الفجر لسه بتتردد فـ ودنها وخصوصاً

((سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ ))

بدأت نوبة البكا من تانى :'( ، إفتكرت حوار ملك ، ورقها ، الكتب إللى قريتها ، الآيات إللى كانت بتسمعها قدراً فـ كل مكان ، الخطبه وقلبها إللى إهتز عند لا إله إلا الله محمد رسول الله ♥ ،، المسجد إللى كل يوم فـ صلاة الفجر بيصلّي بآيات عاديه إنهارده تحديداً صلاة الفجر تكون بالآيات دى ... إلخ ، حست إن ربنا هيألها كل ده عشان تعرف الحق ، حست إنه كان بيندهلها فـ كل وقت ، قامت غسلت وشها وطلعت لـ ملك

ملك ودّعت محمد و ولادها ، جهزت عشان تروح ع الشغل ولقت جرس الباب بيرن ، فتحت وماكنتش مصدقه إنها شايفه كرستين قصادها :

كرستيين حبيبتي ♥ أخيييراً :'( ، أنا أسفه أوى لو كنت زعلتك منى وده السبب إللى خلاكى مختفيه كل ده ، والله ما أقصد أضايقك أنا أسفه اووى يا حبيبتي ♥ تعالى إدخلى

مسكتها ملك من إيديها بتدخلها يقعدوا جوه ووقفت ملك فجأه بصدمه مستغربة لما سمعت كرستين بتردد :
#أشهد_أن_لا_إله_إلا_الله و #أشهد_أن_محمداً_رسول_الله

إلتفتتلها ملك ومازالت مصدومه مستغربة وعنيها بتسأل إللى قولتيه ده بجد !!!!!!!

بدأت دموع كرستين تنساب ورددت مره تانيه الشهادتين وقبل ما تكمل ضمّتها ملك أوووى وهى بتبكي بحرقه :'(

ملك : مش ممكن يــــا الله ♥ أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمداً رسول الله

فضلوا يبكوا هم الإتنين سوا :'( سابت ملك حضنها وضمّت الأرض فـ سجده ، بللت الأرض بدموع فرحتها :'(( ♥ مش قادره تتكلم من البكا رددت بشهقاتها : سبحااانك يا عظيم يا الله ، اللهم لك الحمد حمداً كثيراً طيباً مباركاً لما فيه ملء السماوات وملء الأرض وملء ما بينهما وملء ما شئت من شئ بعد :'((

قامت ملك من سجدتها لقت كرستين ساجده جنبها وبتبكي وبس :'( بتبكي وقلبها هو إللى بيردد دعا :'((

تأملتها ملك وهى بتمسح دموعها :')) وأول ما قامت من سجدتها ضمّتها تانى لحضنها ، قاموا سوا ع الحمام إتوضت ملك وكرستين وراها خطوه خطوه ، خلصوا وضوء

ضمت ملك إيدين كرستين وقالتلها تردد وراها :

الحمدلله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم ،،، آمنت بالله ،،وملائكته،، وكتبه،، ورسله ،، واليوم الآخر،، أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمداً رسول الله ،،،رضيت بالله تعالى رباً وبالإسلام ديناً وبـ محمد صلَّ الله عليه وسلم نبياً ورسولا ،،، وآمنت بأن موسي عبد الله ورسوله وأن عيسي عبد الله ورسوله وأن محمداً صلى الله عليه وسلم خاتم الأنبياء والمرسلين وبرئت من كل دين يخالف دين الإسلام والله على ما أقول شهيد ،، وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم والحمدلله رب العالمين

رددت كرستين ورا ملك ومع كل حرف تردده قلبها يحس براحه ماحسهاش قبل كده ♥ ، دموعها نازله :'( ودموع ملك نازله معاها :'( ، لبست حجاب وخدتها ملك عشان تعلن إسلامها فـ مشيخة الأزهر

(( إنك لا تهدي من أحببت ولكنّ الله يهدي من يشاء وهو أعلم بالمهتدين ))

كانت بتكره المسلمين بشكل لا يمكن تخيله وعمرها ما تصورت إن هيجي اليوم إللى تكون فيه مسلمه ♥ عمرها ما تخيلت إن إسمها هيتحول من كرستين لـ #فاطمه

ربنا أراد تهتدى لـ الإسلام ، كل إللى كان بيحصل حوليها رساله من ربنا ليها ♥ والله جل جلاله إذا أراد شيئاً قال له #كن #فيكون :'))

محمد لما رجع من الشغل مالقاش ملك فـ البيت وإستغرب إنها مارجعتش من الشغل لـ دلوقتى لسه هيكلمها ولقاها بتفتح فـ باب الشقه

محمد : إيه يا حبيبتي إتأخرتى كده ليه ؟!

ملك : أسفه يا حبيبي ^_^ كنت عند فاطمه ♥

محمد : دكتوره فاطمه طالعه معايا ع السلم وسلمت عليها O.o !

ملك : أنا ماقولتش دكتوره فاطمه ، أنا قلت فاطمه ^_^

محمد : فاطمه مينملخبطة !

ملك : كرستين سابقاً ^^

محمد : مستغربةملخبطة !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ملك : كرستين أعلنت إسلامها وأصبحت فاطمه ^_^

محمد : إنتى بتتكلمى جد مستغربة !!!!

ملك : أه والله بتكلم جد ^_^

لمعت عيون محمد ومش مصدق : الله أكبر ولله الحمد الله أكبر ، ما شاء الله تبارك الله :'))

ضم ملك لحضنه ♥ وهو مش عارف يعبر أو يقول أى كلام :')) ، حكتله على كل حاجه وفرح فرحه دمعت لها عيونه :')) ، دعا ربنا يثبّت فاطمه على الدين الإسلامي ♥ وملك بتأمن على دعائه ~
••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••

ملك بدأت تكمّل كتابها وفاطمه ساعدتها فـ تكملته وإدتلها تفاصيل تدعم بيها كتابها وإللى قائم فـ الأساس على قصة كرستين إللى ربنا أنعم عليها بالهدايه للإسلام و أصبحت فاطمه.... والحمدلله خلّصته وبدأت إجراءات طباعته

فاطمه من وقت ما دخلت الإسلام وملك جنبها خطوه بـ خطوه ، بدأت تقرا أكتر وأكتر عن الإسلام #دينها ^^ ، مابتفوتش ولا صلاه ، ولا درس ديني ، المصحف دايماً فـ إيديها ودموع الخشيه مافارقتش عنيها :'((

بعد شهرين كتاب ملك أصبح جاهز بل ومنور بإسمها وعنوانه فـ كل المكتبات #ورضيت_لكم_الإسلام_دينا

الكتاب من أول ما نزل الحمدلله حقق مبيعات غير متوقعه ، بل وأصبح حديث الناس

وفاز كتاب ملك بجائزة أفضل كتاب العام ده وإتعملت حفلة تكريم ليها ^_^

محمد فخور إن ملك زوجته ♥ وفرحان لـ نجاحاتها وبيدعي دايماً ربنا يرفعها أعلى الدرجات دنيا وآخره ♥ ^_^ ~

الكل حضر حفلة التكريم .. أهل محمد وأهل ملك وطبعاً أم حفصه ملك ألحت عليها وقالت لازم تحضر الحفله دى وبالفعل رجعت من السفر عشان تحضرها ....لميس وعمر ومعاهم بنتهم فرح ... ياسمين ومحى وإبنهم مالك ... لينا ومصطفى وإبنهم حسام وأهلها ... محمود ومروه والصغنتوته مرام ^^ ... ساره ومهند وإبنهم مصعب ^^ وأختها سميه وولادها ... وأكيد طبعاً مروان ولوجين وسلوان ^^ ♥

الكل إتجمعوا عشان يشاركوا ملك فرحتها ♥ ، قعدت ملك فـ أول صف وعلى يمينها محمد وجنبه ولادها وعلى يسارها فاطمه ضامه إيد ملك ♥ ^_^

بدأوا مقدمه عن الكتاب وعن الكاتبه وندهوا إسمها ، أخدت نفس عميق ، سمّت الله طلعت ع المسرح بصت لـ الأعداد المهوله إللى حاضره إنهارده وحست بقلق بصّت على كل أهلها وأحبابها إللى متجمعيبن فـ أول صف ولقتهم مبتسمين فـ إبتسمتلهم رغم توترها ، وزال التوتر لما لمحت طيف حفصه بيبتسملها وسط الحضور ، شايفاها واقفه هناك بتشجعها بـ إبتسامه تشرح القلب ♥ :')) ، لمعت عيون ملك ، مسكت المايك بدأت بتحية الإسلام السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فتحت الكتاب وقرت الإهداء إللى فـ أوله :
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

إهداء إلى الغائبة الحاضره ، إلى من سكنت قلبي ورافقتني حتى هذه اللحظه

إهداء إلى من تنام فـ إطمئنان تحت التراب بين يدي ربّها ، إهداء إلى رفيقة دربي وتوأم روحي ونبض قلبي #حفصه ، إهداء إلى من أتمنى أن يجمعنى الله بها فـ الجنّه ~

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

إنهارده الإنجاز والحلم ده مش حلمى أنا ده حلمها هى صاحبة الإهداء حلم حفصه أختى وصديقتي ورفيقة عمري ♥ :')) ، إهداء لـ إللى تنبأت باليوم ده وبـ إنى هقف وسط كل الجموع دى وأهه دلوقتى حصل و روحها معايا بتشجعنى زى ما هى مافارقتنيش لحظة واحده فـ حياتى :'( ♥

إختنق الكلام وإنسابت دموع ملك :'( ، سكتت لـ لحظات وتأملت طيف حفصه وهو بيقرب منها ، غمضت عيونها :'( صافحت وشها من تحت نقابها نسمه حست إنها قبله منها :* :'( ، إبتسمت وقالت وسط دموعها : ده أنا حتى لابسه إنهارده نقابها هى :')) ، وعمر قلبي ما وقّف لحظه دعائه بإن ربنا يجمعنى بيها فـ الجنّه :'(

أم حفصه بتسمعها ودموعها نازله :'( مشتـــاقه أووى لضمّة بنتها :'( وفجأه قامت وجريت على ملك وهى واقفه ع المسرح وضمّتها وهى بتبكي بحرقه :'( ، ضمتها عشان قلبها المنفطر على بنتها يقابل قلب ملك إللى بيبكي شوق لـ حفصه ويطبطبوا على بعض :'((

نزلت دموع الحاضرين وخرّجهم مقدم الحفله من اللحظه دى بإعلان وقت تسليم الجايزه لـ ملك ، وأول ما إستلمتها نزلت لأمها مسكت إيدها وخدتها معاها ع المسرح ، وسلّمت الجايزه لـ إتنين أمها وأم حفصه قالت إن دول إللى يستحقوا الهديه دى تحديداً :')) ♥

شكرت ملك كل إللى ساعدوها فـ كتابها وأهمهم فاطمه ♥ ^^

قام محمد أنشد قصيده كان مجهزها هديه لـ ملك ومدرب حمزه وحفصه كمان عليها وأنشدوها معاه ^_^ ♥ ، سمعتها ملك بـ فرحه ، والكل هنّاها وكان فرحان لـ فرحتها ^^ ، وخصوصاً أبوها وأمها إللى كانوا فخورين إنها بنتهم ♥ :'))

بعد الحفله كلهم مشيوا وملك طلبت من محمد يوديها مشوار وبعدين يروّحوا وافق محمد و ودّاها عند قبر حفصه :'))

وقفت عند قبرها ولمسته بإيديها فتحت شنطتها وطلعت ورقه : فاكره الجواب ده ؟؟!! وحشتيني أوى يا حفصه :'( ، تعرفى إنى على طول بـ اقراه :'(

بدأت ملك تقرا بـ صوت متهدج :'(

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بسم الله الرحمن الرحيم

سلام الله تعالى عليكي ورحمته وبركاته ابتسامة

ملك حبيبتي وأختي وأعز صديقة ليّا ، ربنا أراد يجمعنا فى حبه فى الدنيا وأتمنى أن يجمعنا فى الفردوس الأعلى

أنا بكتبلك الجواب ده وحاسه إنها آخر مره همسك فيها القلم وهى آخر كلمات منى ليكي ، بكتهولك وأنا شيفاكى نايمه جمبى فى المستشفى وعارفه إن وقت ما هتكونى بتقريه مش هكون أنا فى الدنيا ولا هكون جمبك

هكون تحت التراب أتمنى وقتها تدعيلى بإن ربنا يغفر لى كل ذنوبى ويكون قبرى روضه من رياض الجنة

أنا هسيبلك الجواب ده فى صندوق ياريت تقرى كل إللى فى الصندوق وهتلاقى فى مكتبتى كتاب إسمه (نساء الجنة ) إقريه

الكتاب ده كان السبب فى إنى إنتقبت، لعله يكون سبب فى إنك إنتى كمان تتزينى بالنقاب ، وكمان هسيبلك فى الصندوق ده نقابى هديه ليكى يا ملك أنا واثقه إنه هيكون حلو أوى عليكي ، كان نفسى أعيش لليوم إللى أشوفك بيه ابتسامة

أنا واثقه إنك فى يوم من الأيام هتكونى حد له شأن كبير أوى وهتحققى حلمك

زى ما أنا واثقه إنك هتكونى داعية إسلاميه وقدوه لكل البنات ، حافظى على دينك يا ملك وكونى سفيره للإسلام فى كل مكان تروحيه ، القرب من ربنا هو نجاتك

وآخر كلامى هو شكراً

شكراً ليكى على كل حاجه قدمتيها ليا ،على كل إحساس كنت مفتقداه إنتى عوضتينى عنه ربنا يحفظك من كل سوء ويبارك فيكى ويفقهك فى الدين وماتنسيش تدعيلى

وزى ما بدأ أول موقف بينا بالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته دلوقتى بنهى كلامى بيها

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ابتسامة

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شفتى يا حفصه أنا عملت إللى قولتيلي عليه إزاى :'( ، أنا حتى لابسه نقابك ، من يوم ما أخدته من الصندوق وانا مابلبسهوش عشان ريحتك تفضل فيه بس إنهارده لبسته عشان تكوني معايا عشان أقولك إنى حققت حلمك :'(( ، مشتاقه لـ ضمّتك أوى يا حفصه :'( ♥

مسحت دموعها وإبتسمت :')) : بس تعرفى إللى مصبّرنى إنى بدعى ربنا يجمعنا فـ #الجنّه هناك بس مفيش كلمة فراق هناك هضمّك براحتى ومش هخاف عليكي من أى حاجه هناك بس يا حفصه :'(

بصت لـ السما : يـــا رب إجمعنا فـ الجنّه :'(( ♥

بدأت ملك تحكيلها عن حياتها وعن ولادها ، دعتلها و ودّعتها ومشيت ♥ :'))

كان محمد منتظرها فـ العربيه هو والتوأم ♥ ركبت العربيه وعيونها بتبتسملهم :'))

وقف محمد عند مكانهم المفضل ^_^

ملك : إيه ده إحنا مش مروحين ؟؟

محمد : لأ ، أصلنا متعودين لما نفرح نيجي فـ مكان حبنا وعاوز المره دى أعرّف حمزه وحفصه ع المكان إللى جمع فرحتنا دايماً ^_^

إبتسمت ملك ونزلت من العربيه مسكت حفصه من إيديها وحفصه مشبّكه إيديها فـ إيد حمزه وإيديه التانيه فـ إيد محمد ^^

ركبوا مركب ♥ ^^ وملك حاسه إن قلبها طاير من الفرحه ^_^ ♥

ودّعوا الشمس فـ غروبها وهى بتحضن النيل وملك معاها حاضنه محمد وحمزه وحفصه بعيونها ^_^ ♥

سرحت فـ منظر الغروب ولقت إيد محمد ضامّه إيديها بصتله وإبتسمت ^_^ ، قبّل إيديها فـ نفس اللحظه إللى هى كمان بتقبّل فيها إيديه ، وفـ نفس واحد قالوها بحبك ♥ ^_^ ~

~
وبكده إنتهي الجزء التالت من رباط الحب

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق