الخميس، 17 يوليو 2014

الحلقة 32 - الجزء الثالث

وقفنا الحلقة إللى فاتت عند أما

ملك كانت فـ المطبخ بتجهز الغدا لحد ما محمد يرجع وكالعاده حمزه وحفصه بيلعبوا بره وكل شويه تطلع تبص عليهم ، مندمجه فـ الطبخ وفجأه سمعت حمزه بيقول حاجه مش مفهومه ،، خرجت بره وإتفاجئت أول ما سمعته باحبه يا ماما
لقيته بيلعب هو وحفصه وبيردد :
((يس * وَالْقُرْآَنِ الْحَكِيمِ * إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ * عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ * تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ * لِتُنْذِرَ قَوْمًا مَا أُنْذِرَ آَبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ * ))

(( طبعاً بيردد الآيات بلهجته الطفولية ومخارج حروفه هو ))

ملك وقفت وهى مزهوله !! إتناولت الموبايل بسرعه وصورته فيديو ، أول ما بص ولقاها واقفه بتصوره سكت ، جريت عليه وضمته لـ حضنها ودموع الفرحه فـ عنيها :'))
ملك : إنت بتقول إيه يا ماما قول تانى يا لوحي إنت يلا يلا يا ماما قول معايا (يس * وَالْقُرْآَنِ الْحَكِيمِ *)

بصلها وإبتسم ببرائه فضلت تبوس فيه من فرحتها وقبل ما تغير الأنسه حفصه شالتها على دراعها التانى وهى ضماهم أووى لحضنها والفرحه مش سيعاها لما سمعت إبنها بيلعب ويردد آيات من سورة يس :')) ، دعتلهم من قلبها ربنا يجعلهم من أهل القرآن

رجع محمد من الشغل وكالعاده أول ما يدخل البيت بيختفى كل تعبه وهمه قصاد الإستقبال الحاني من حبيبته وولاده

إتغدوا وزى كل يوم بيحكي لملك عن يومه فـ الشغل ، جابت الموبايل وورتله الفيديو
أول ما شغله مافهمش كلام حمزه بعدين لما دقق وضح كلامه

محمد: دى سورة يس ؟؟!!

ملك : أيوووه

محمد بزهول وفرحه : ما شاء الله تبارك الله

فضل يعيد فـ الفيديو ويتفرج وهو فرحان أوووى ، وقرر بما إن فيه إستجابه هيغيّر الجدول ويبدأ يحفظهم بجد مش مجرد ترديد الآيات قصادهم وبس

محمد : بقولك يا لوكي

ملك : نعم يا حبيبي

محمد : بلاش توري لأى حد الفيديو ده وماتحكيش الموقف قصاد حد يعني أنا أبوهم وحاسس إنى هحسدهم ربنا يحفظهم من شر الحسد ويباركلنا فيهم يــا رب )

ملك : اللهم آمين ، ما تقلقش مش هتوصيني ع النقطه دى بالذات يـــاه يا محمد نفسي أووووى يجي اليوم إللى يحفظوا فيه القرآن كاملاً

محمد : هيجي إن شاء الله يا حبيبتي ما تقلقيش بس ساعديني وإدعي ربنا يقدرنا

ملك : إن شاء الله يا حبيبي ، يـــا رب

خلّص غدا وبعد ما كان ناوى يدخل ينام قرر يلعب شويه مع حمزه وحفصه أصل ضحكتهم بتديله طاقه وتشحن قلبه بالحياه

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ياسمين بوصول مالك للدنيا حاسه إن سعادتها زادت أضعاف ، مالك أصبح نسخه من محى وهو صغير ومحي مابقاش بيحب ينزل من البيت عاوز طول النهار يحط مالك قصاده ويتفرج عليه

لميس بدأت تعمل تحاليل عشان الحمل ، متشوقه لإنها تكون أم لدرجة لا يمكن تخيلها ،، ومش من دلوقتى بس من زمان أوووى ، إحساسها ده إتكون مع أول طفل خرّجته من رحم أمه وشالته بين إيديها بفرحه مع كل أم كانت بتولّدها بيزيد شوقها ^_^ ، جواها طاقة أمومه كبيره اووى نفسها تفرّغها فـ طفل من عمر وقلبها يتشحن حب وحنيّه بأجمل كلمة ممكن تسمعها منه #ماما ^_^

مهند متشوق أووى لولادة ساره ، بدأ الحمل يتعبها حزينة ، وأمه واقفه جنبها وبتساعدها وتحاول ما تتعبهاش فـ حاجه وساره بتحاول على اد ما تقدر ما تضغطش عليها ولا تتعبها ، بتراعى ربنا فـ معاملتها وتعتبرها زى أمها ♥

حافظه كويس أووى وصية أمها ليها بإنها تراعى ربنا فـ حماتها عشان هيجي يوم وهتبقى هى كمان حَما ، وصتها أمها تحط دايماً قصاد عنيها #كما_تُدين_تُدان ، يعني كل حاجه هتعملها لحماتها هتتردلها مع مراة إبنها إن شاء الله ابتسامة

كمان الراجل مهما كان بيحب زوجته أهم حد عنده فـ الحياه هى أمه والزوجه الشاطره هى إللى تراعى النقطه دى وتتقى الله فـ أمه حتى لو كانت أمه مش بتبادلها نفس الشعور وهتلاقى حبها زاد فـ قلبه ♥ ^_^

خدت عبر من اللى كانت بتشوفه مع صحباتها لما يعملوا مشاكل مع حمواتهم ويعتبروا الحما دى عدوتهم :/ !

وبالتالى الحياه ماتبقاش مستقره مع أزواجهم وتتهدم بيوتهم بسبب حماقتهم -_- !!!!!

وساره الحمدلله مش مقصره فـ النقطه دى ^_^ ومهند مبسووط أووى من معاملتها لأمه وحبها ليها ابتسامة) ♥

مروان من أول ما عرف بحمل لوجين وهو بيقرا كتب عن الحمل احلى ابتسامة
أى حد يشوفه يستغرب ويتريق عليه !!!

بس هو بيفكر بطريقه تانيه ،، بيحب مراته أووى وقرر يقرا كويس عن الحمل وعن حالة الزوجه فـ فترة الحمل عشان يقدر يتعامل معاها ^_^

وبالفعل طول شهور حملها كان فاهم كل حاجه الدكتوره بتقولهالهم فـ المتابعه وبيتعامل مع التغيرات النفسيه اللى بتحصل لـ لوجين فـ الحمل بمهاره ويمتص غضبها ويتحمل عصبيتها ويساعدها فـ شغل البيت ، لحد ما أهه وصلت لـ الشهور الأخيره فـ حملها ومروان منتظر ولادتها بفارغ الصبر ^_^

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ملك من قبل ما حمزه وحفصه يتموا سنتين وهى بتعودهم ع الأكل العادى ، ولما قربوا يتموا السنتين بدأت تستخدم نظام جديد عشان تمهدلهم الفطام ،، كانت بتقلل عدد الرضعات اليوميه وتديلهم بدائل عشان يتعودوا ،، رغم إن رضاعتهم بدأت تتعبها من بعد ما تموا سنه لكنها قررت هتديلهم حقهم وترضعم السنتين كاملين )

وجه الوقت المناسب وبدأت بالتدريج ، قللت عدد الرضعات أكتر لحد ما أصبحت مره واحده فـ اليوم وبقت بتعمل الأكل العادى وتتفنن فـ أشكال مبتكره تجذب الأطفال عشان تحببهم فـ الأكل كمان عودتهم يعتمدوا على نفسهم ، بتفرش أى حاجه فوق السجاده وتحط الأكل قصادهم وتسيبهم ياكلوا ويبهدلوا نفسهم براحتهم احلى ابتسامة ، مش مهم عندها المهم يتعودوا ع الأكل ويعتمدوا على نفسهم )

ولما لقتهم خلاص مستعدين إتخذت القرار النهائى ومنعت عنهم الرضاعه تماماً ، تعبوها فـ الأول عشان يتعودوا وهى بدأت تزود إهتمامها بيهم عشان تعوضهم عن فقد حنان الرضاعه ♥ محمد كان بيساعدها وأحياناً أمها تيجي تقعد عندها يومين تلاته عشان تساعدها فـ شيلهم لإن ملك بعد الفطام وتجمّع الحليب فـ صدرها سببلها ألم وماكنتش بتروح الشغل ولا بتقدر تخرج كل خروجها كان عند الدكتوره إللى متابعه معاها تنشيف اللبن بشكل طبيعي وسليم من صدرها ~
~
والحمدلله مرت الفتره العصيبه دى على خير ^_^ وحمزه وحفصه خلاص نسيوا الرضاعه وإتعودوا ع الأكل ....

محمد بدأ يخصصلهم وقت لـ حفظ القرآن والحمدلله فيه إستجابه منهم ^_^ ♥ (Y) ، وملك مبسووطه جداً ومتشوقه لليوم إللى هيختموا فيه كتاب الله ^_^ ♥ ~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

بدأ العد التنازلى لـ لوجين ، مروان كل يوم ياخدها يتمشّوا شويه ، وبيشغلها عن التوتر والخوف من الولاده بـ إنه ياخدها كل يوم يشتروا هدوم ومستلزمات الطفل ^_^

نتيجة تحاليل لميس ظهرت ، دخلت الممرضه وسلمتها الظرف ، أخدته منها مبتسمه ، فتحته و بدأت تقرا ، أول ما عنيها وصلت للنتيجه إيديها إرتعشت وحسّت إن الدنيا بتلف بيها في نص هدومي ، قامت لميس بسرعه وإتأكدت من العينات والنتايج بنفسها وكانت نفس النتيجه ، لميس عقيمه مش قدارة امسك دموعي

مسكت التقارير وهى حاسه إن قلبها فـ اللحظة دى بيتحرق :'( حاسه إن كل أحلامها إتهدمت فـ لحظة واحده :'(

لميس ((ماما !! أنا مش هسمع الكلمه دى :'( !!! مش هشيل طفلي بين إيديا :O !!

أحلامى ضاعت فـ لحظة واحده :O :'( ، لييييه ليييييه :'( ، أستغفرك اللهم ربّي وأتوب إليك :'( ، ربِّ إنّي مسّني الضر وأنت أرحم الراحمين مش قدارة امسك دموعي))

رجعت بيتها وهى مش عارفه هتقول لعمر إيه ولا عارفه هتعمل إيه :'( ، مش قادره تفكر وكل إللى حاسه بيه وجع وكسرة قلب :'(

قامت إتوضت علشان تكسر شوكة الحزن بـ #سجده :'(( ♥

ولقت نفسها مش قادره تقول أى حاجه بتبكي بحرقه وتردد يــــا رب وبس


رجع عمر وهى تظاهرت إنها كويسه ومش عارفه هتقوله إيه :'(

عمر : إيه يا قلبي هترجعى مصر إمته إن شاء الله عشان ولادة لوجين ؟؟

لميس : دكتوره سمر إللى متابعه حالتها يا حبيبي قالتلى إنها هتولد بعد أسبوع إن شاء الله

عمر : تمام أووى ربنا يقومها بالسلامه هحجزلك بكره إن شاء الله

لميس : إنت مش هتيجي معايا ؟

عمر : عندى شغل ضرورى هنا يا حبيبتي إنتى عارفه ، إسبقيني إنتى عشان تولّدي لوجين وأنا هحصلك إن شاء الله

لميس : إن شاء الله يا حبيبي :'))

عمر : عقبالنا يا روح قلبي ^_^ ♥

أول ما سمعت عقبالنا حست إن الألم والحسره بيعتصروا قلبها >حزينة ، كانت لسه هتقوله بس حاجه منعتها تتكلم :'(

عمر : لميس إنتى كويسه ؟

لميس : ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عمر : لميس ؟؟!!!

لميس : هه ، بتقول حاجه يا حبيبي ؟!

عمر : بقولك إنتى كويسه ؟؟

إبتسمت :')) : الحمدلله ،، هطلع أنام شويه

طالعه تنام أو تهرب مش هتفرق المهم إنها عاوزه تنفصل عن الواقع ده ولو لـ لحظات :'(

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

محمد نايم بالليل وصحى على كف ثلاثي الأبعاد من إيد صغنتوته بس بتلسع باضحك
فتح محمد عنيه نص فاتحه ولقي الزقرده حفصه قاعده على صدره وبتصحيه

محمد وهو مغمض عنيه : حفصه إنزلى -_-

حفصه : بابا قوم

محمد: لأ إنزلى يا بابا دايخة

حفصه : ألّلاَ بابا قوم >.<

طنشها محمد وغمض عينيه ولقاهم بيتفتحوا غصب عنه احلى ابتسامة حيث إن حفصه عندها عاده رخمه لما تيجي تصحّى محمد تشد جفونه تفتح عنيه وتلعب فيها بصوابعها

محمد: أه بس يا حفصه ، إنزلى >.<

حفصه : بابا قوم كيام >.<

نده محمد : يــا مللللك خدى البت من هنا

داخله ملك بتضحك : دى غلطتها يعنى يا بابا بتصحيك عشان تصلى القيام باضحك

محمد : آآآآه إذا كان كده ماشى احلى ابتسامة بس الله يكرمك ماتخليهاش تصحيني تانى وإلا بالمنظر ده هخسر عيني >.<

شال حفصه وفضل يزغزغها وهى بتضحك : هههههههههه بث بث

محمد : أمال فين حمزه ؟

ملك : نايم

محمد: والأنسه دى إيه إللى مصحيها أصلاً -_- !!

ملك : أنا أعرف !! دايماً تعمل فيا العاده دى تضحك عليا وتعمل نفسها نايمه اطلع من الأوضه ألاقيها فـ ديلي احلى ابتسامة

ضحك محمد وقام إتوضى ،،، صلّوا سوا وهو إللى نيّم حفصه ♥ ورجع ينام جنب ملك ^_^ ♥

ملك وهى فـ حضنه : متشووقه أووى أبقى عمته ^_^ خلاص لوجين هتولد بعد يومين إن شاء الله ^_^

محمد : ما شاء الله ربنا يقومها بالسلامه إن شاء الله يا عمتو ملك ^_^

ملك : يـــا رب ^_^

محمد : هى مش دكتوره لميس راجعه عشان تولّدها ولا إيه ؟

ملك : أه راجعه بكره إن شاء الله

محمد : خير إن شاء الله ، بفكر بعد ما تطمنى على لوجين إن شاء الله ناخد أجازه ونسافر سوا

ملك : الله الله ^_^ فين ؟

محمد : إنتى قولى عاوزه تسافرى فين ؟

ملك: مممممم شاليه سفاجا ^_^ بحب المكان ده اوووى فوق ما تتصور ^_^

محمد : : ماشى يا ستى ربنا ييسر هقول لحسين وأخد منه المفاتيح بإذن الله

ملك : إن شاء الله يا روح قلبي ^_^

لوجين من وقت ما عرفت ميعاد ولادتها وهى مش على بعضها ، قلقانه وخايفه جداً ومروان بيحاول يخرّجها من حالتها ♥

خرج من شغله بدرى وقرر ياخدها وينزلوا يشتروا باقى هدوم البيبي ويتغدوا بره ، وبالفعل كلمها تجهز ولما يوصل عند العماره هيكلمها إن شاء الله

وصل مروان وإتصل بيها

لوجين : أيوه يا روحى أهه بلف الطرحه

مروان : طيب يا حبيبتي يلا منتظرك تحت اهه

لوجين : ماشى ياقلبي سلام عشان ألحق ألبسها وأنزلك بقى

لبست طرحتها ، إتناولت الشنطه وقبل ما تخرج من الباب لمحت نفسها فـ المرايه إللى جنب الباب بصت على بطنها ، تحسستها بإيديها وإبتسمت ^_^
وهى بتكلم الجنين : كلها يوم وهتشرف يا روح قلب ماما بس عشان خاطر ماما ماتتعبهاش وإنت نازل بقى ♥ ^_^

فتحت الباب ولسه هتقفله وتنزل موبايلها رن ، نسيت الموبايل جوه ، إتناولته وردت : أيوه يا مونى أهه نازله

مروان : يلا يا حبيبتي بقى عشان ما نتأخرش

لوجين : حاضر أنا نازله اهه والله

قفلت معاه وبتحط الموبايل فـ الشنطه وهى نازله شبك طرف العبايه فـ رجلها إختل توازنها وفجأه وقعت من ع السلم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق