الاثنين، 21 يوليو 2014

الحلقة 2 - الجزء الاول

وقفنا الحلقة إللى فاتت عند ملك لما كانت بتتصفح الفيس بوك لقت آدد إتبعتلها من (Arch Waleed Wahdan) ،وطبعاً كالعاده كنسلت الطلب لأنها مابتضيفش ولاد ، وفجأه لقت رساله جيالها فتحت الــ (إن بوكس ) وإذا به نفس الشخص وإستغربت لأنه شخص غريب و عرف إسمها الحقيقى ومحدش يعرفه على الفيس بوك غير صحباتها إللى عندها وكان مضمون المحادثه:
Arch Waleed Wahdan:أمممم بيتهيألى كده الطلب إتكنسل والله أعلم !!
Arch Waleed Wahdan:هو بالفعل إتكنسل بس ليكى حق صراحه ماتقبليش حد ماتعرفيهوش وماترديش على حد غريب برده بس انا مش غريب يعنى
Arch Waleed Wahdan: صراحه إخترتى إسم رائع على الفيس بوك بس أنا شايف إن إسمك الحقيقى أجمل بكتير هو مش إنتى ملك بنت عمو مجدى ولا أنا غلطان فى العنوان ؟؟!!!
إستغربت جداً وردت

Innocent flower: مين حضرتك ؟؟!!!!!!!!!!!!!!

Arch Waleed Wahdan:ههههههههه أخيراً رديتى وإيه كل علامات التعجب دى وإيه الإيموشن إللى بينم على إنك هتضربينى ده !

Innocent flower: لو سمحت حضرتك تعرفنى منين عشان تتكلم معايا بالأسلوب ده وأساساً عرفت إسمى منين وحضرتك عاوز إيه بالضبط ؟

Arch Waleed Wahdan:كل دى أسئله بالراحه ، أنا بس حبيت أباركلك على نتيجة التنسيق يا سيادة السفيره

إستغربت أكتر إنه كمان عارف بدخولها إقتصاد وعلوم سياسيه ولسه الخبر ما إنتشرش

Innocent flower: لو حضرتك ما قولتش إنت مين دلوقتى حالاً هعمل بلوك !!!!!

Arch Waleed Wahdan: إيه الوش ده لأ خلاص أنا المهندس وليد على الشهير بوليد وهدان مهندس تحت الإنشاء يعنى لسه فى 4 هندسه

Innocent flower: والله أنا ماسألتش حضرتك إنت مين ولا قولت تعرفّنى بكل ده!!! ، هو سؤال واحد حضرتك تعرفنى منين ؟؟!!!!

Arch Waleed Wahdan: أنا إبن عمك ^___^

Innocent flower: نعمممم ، حضرتك هتهزر ؟؟!!!

Arch Waleed Wahdan:والله ما بهزر ، أنا إبن عمك على ، إللى هو يبقى إبن عم باباكى يعنى

Innocent flower: آآآآآآه ، إبن طنط منى وأخو ولاء ؟

Arch Waleed Wahdan:هههههه ،أيوه بالضبط كده يا فندم

Innocent flower: أهلاً بحضرتك ، بعتذر بس أنا مابقبلش ولاد على الفيس وإستغربت لما لقيت حضرتك عارف إسمى ، بس حضرتك عرفت منين إنى دخلت إقتصاد وعلوم سياسيه ؟؟أصل لسه الخبر ملحقش ينتشر فى العيله يعنى ؟؟ وكمان حضرتك عرفت منين أصلاً إن Innocent flower دى تبقى أنا؟؟!!

Arch Waleed Wahdan: تانى أسئله كتير احلى ابتسامة !، عموماً يا ستى أولاً عرفت إنك دخلتى إقتصاد وعلوم سياسيه لأن والدى كان بيكلم والدك من شويه عشان شغل بينهم ولقاه فرحان جداً وعرفنا إن نتيجة التنسيق ظهرت ودخلتى الكليه دى ، أما بقى عرفت الأكونت بتاعك منين ،فده من ولاء ، بس ولاء ملهاش دعوه هى ما تعرفش أساساً إنى أخدته من عندها

(ولاء أخت وليد دى أكبر من ملك بسنه أد ياسمين يعنى وفى كلية تجاره إنجلش هى صاحبة ياسمين بس ملهاش علاقه أوى بملك )

Innocent flower: أه طيب وحضرتك أخدته ليه أساساً ؟؟!!!

Arch Waleed Wahdan: ما قولتلك عشان أباركلك على الكليه ؟

Innocent flower:لا والله ؟؟؟!!!!!! عموماً أنا متشكره جداً لحضرتك وبستأذن ، سلام عليكم

Arch Waleed Wahdan:إستنى ، ألوووووووووووو ، شكلك كده قفلتى ، طيب يا ستى عموماً أنا آسف جداً ، وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

قفلت الفيس بوك وهى متعصبه من الموقف ده انا باغلي، وخرجت من أوضتها لقت باباها بيقرا شوية أوراق تبع الشغل وماماتها بتتكلم فى التليفون راحت لباباها ، ونتشت الورق إللى فى إيده

ملك: يعنى على كده بقى ينفع نيجى الشركه أنا وماما وأخويا ونطبخ بقى ونقعد براحتنا فى المكتب ؟؟ جرى إيه يا باشمهندس إحنا مش إتفقنا مفيش شغل فى البيت ؟؟!!!

_بطلى يا غلباويه وهاتى الورق ده ،ما أنتى عارفه إنى مابشتغلش فى البيت بس إنتهزت فرصة إنك مشغوله فى أوضتك وماماتك بتتكلم فى التليفون مش فاكر من الساعه كام أصلاً؟؟!!!،مش عارف الستات ليه بتحب الرغى الكتييير ده الله يكون فى عون ودانهم وبوقهم

ملك: نعم نعم يا باشمهندس ما تنساش إنى أنثى زيهم يعنى ما تحلمش إنى أقف فى صفك وبعدين مش على لوكه إنت بتوه فى الموضوع يا باشا ويلا حالاً الورق ده يدخل فى الشنطه ويتقفل عليه المكتب كده وتيجى تقعد معايا عشان تقولى بقى هعمل إيه ، إنت ناسى إن بنتك خلاص بقت طالبه جامعيه ولا إيه ^____^

طبع قبله على خدها
_وأحلى طالبة جامعيه كمان ، ماشى يا روح قلبى ممكن تديلى بس نص ساعه بالضبط وبعدها إعملى إللى إنت عوزاه؟

ملك: لا لا لا لا هى ربع ساعه وبعدها خلاص إنسى الورق ده ، إتفقنا ؟

_إتفقنا يا زوجتى التانيه احلى ابتسامة

ملك: يا ربى يا ناس وأنا أطول زوجى يبقى عثل كده ، أمال صحيح مروان فين مش شيفاه يعنى بيرخم على ماما عشان يقعد عند التليفزيون ولا بيرخم عليّا عشان الكمبيوتر ملهوش صوت يعنى فينه ؟؟!!

_كان لسه هنا من شويه وأمك قعدت تقوله وطى التليفزيون مش عارفه أتكلم لحد ما سابلها الصاله ودخل أوضته D:

ملك:هههههه طاب أما أروح أغلس عليه شويه لحد ما تخلص شغلك ، ربع ساعه وجيالك أمجدى مفيش غيرهم هه

_ماااااااشى ،إرحمينى وروحى بقى

خبطت على باب أوضة مروان لقيته نايم ،فضلت بصاله وهى مبتسمه
بتحب أخوها مروان أوى ملهاش غيره ،أصغر منها بسنتين وعاملين زى التوأم هو ما شاء الله طولها وبيعتبرها صاحبه الأنتيم كمان باضحك وكل أسراره معاها
دخلت غطته كويس وباسته من راسه ولسه هتخرج وتقفل الباب وراها وسمعته بيتمتم بإسم ، إفتكرت بيتهيألها فى الأول بس لقيته كرره تانى ،أوباااااااااا ده بيقول سلمى !!!!

تمتمت ملك: سلمى؟!! وربنا لأوريك بس لما تصحالى الصبح يا مروان سلمى مين يا أبو سلمى ماااشى مااااشى ، لولا صعبان عليا دلوقتى كنت فزعتك من عز نومك

وقفلت النور وخرجت
_إيه ده إنتى لحقتى ؟؟!! الربع ساعه ماخلصتش والله

ملك: ما أنا عارفه يا باشا ما تخفش أنا بس لقيت الواد مروان نعس قفلت عليه النور وجيت ، بص هو دور ماما عشان أغلس عليها مفيش كلام ، تحب تشترك معايا فى تلك الجريمه الشنعاء ؟؟!!

_لا لا الله الغنى يا بنتى لا وأى شنعاء ، دى جريمه عواقبها وخيمه جداً هو حد يقدر يقاطع أمك وهى بتكلم أختها فى التليفون

ملك: طبعاً فى حد يقدر ، ألا وهى أنا ودلوقتى تشوف

_طاب أنا بستأذنك هدخل أخلص فى المكتب أحسن لو قعدت هنا وإنتوا بتتخانقوا مش هخلص من هنا لبكره الصبح

ملك: إستنى إستنى خليك يا باشمهندس أنا هلجأ للحل السلمى أفضل ، مش خالتى واكله دماغ ماما من الصبح رغى رغى أنا هروح أنتقم فى بنتها ياسمين

_ههههههههه طاب حاسبى لحسن هى إللى تنتقم منك ويبقى البت وأمها خلصوا على بنتى ومراتى


ملك: لا بنتك ما يتخافش عليها ، يلا هعفيك إنهارده من الرغى ، هنأجل حديثنا لبكره بس بنصحك ما تشتغلش فى البيت تانى لحسن هقوّم عليك ماما ونقوم إحنا الإتنين بقى وشوف إنت !!!

_لا لا آخر مره يا باشا

ملك: طاب جيب بوثه وإنت زى العثل كدهه

باست باباها ودخلت أوضتها تكلم ياسمين

ملك:أعوذ بالله إيه يا بنتى قاعده على الزرار احلى ابتسامة

ياسمين: يا سلام مش إنتى بتتصلى عشان تكلمينى يعنى عجباكى أوى تيت تيت إللى بتسمعيها دى ،المهم يعنى عاوزه إيه ؟

ملك: عاوزه إيه ؟ وانا هعوز من واحده زيك إيه يعنى ،عاوزه أرغى شويه ،وبعدين يعنى حصل موقف رخم كده معصبنىياسمين : خير يا بنتى فى إيه ؟؟!

حكيتلها ملك عن إللى حصل وكانت ردة فعلهاياسمين: مممممش ممكن إنتى متأكده إن وليد وهدان إللى هو إبن عمو على وطنط منى إللى فى 4 هندسه ده هو إللى كلمك وقفلتى فى وشه؟؟

ملك: آه والله يا بنتى وهكدب ليه،بس إشمعنا يعنى إنتى تعرفيه؟

ياسمين: إنتى إللى هبله وماتعرفيش حد فى عيلتك أهه حضرتك ده يعتبر واحد من العيله إللى ملكيش علاقه بيها يعنى ، كتير من الناس بتحسبه متكبر بس هو فى الأساس رزين كده ما بيتكلمش مع أى حد حتى فى الجامعه ، هو فتى أحلام كل البنات عندنا فى هندسه، زيدى يا زيدى ؟؟

ملك: إيه ده كله إنتى كمان وبعدين على إيه يعنى انا حسيته أقل من العادى كمان وإستغلسته أصلاً !!!

ياسمين: إنتى إللى عبيطه عشان تقولى كده طاب بصى أنا هبقى أبعتلك صفحته على الفيس وإنتى إقرى كلامه وإحكمى بنفسك ، شكل الشعرا بيقعوا فى بعض بقى ولا إيه ؟؟!!

ملك: شعرا؟! هو بيكتب شعر كمان ؟؟!!
ياسمين: آه يا ماما طبعاً ،ده عليه كتابات هو مدوب البنات من شويه ؟ بكلامه ولا بشعره وعنيه الخضر دول ولا بعضلاته ،يا سلااااام ، بقولك إيه أنا هبعتلك لينك الصفحه ناو أصلاً عشان فاتحه لما تفتحى أبقى شوفيها

ملك: شعره وعنيه الخضر وعضلاته!!!!!! هو ده إللى بقى بيعجب البنات فى الراجل دلوقتى ؟؟!!!!! وبعدين تبعتى الصفحه ليه وهستفاد إيه يعنى ؟؟! حاجه مش مهمه بالنسبه ليا ، المهم أنا هقفل دلوقتى عشان نعسانه خالص ، وأبقى قولى لأمك كفايه رغى كلت ودن أمى إيييه كفففااايه

ياسمين: نعم يا أختى طاب ده أمى كل ما تقفل موضوع إمك تروح فاتحه غيره عموماً غورى يا محترمه إتخمدى وانا هكمل شات مع صحابى بقى ،سلااااام

ملك: سلااامقفلت ملك مع ياسمين ودخلت على طول نامت عشان تقدر تصحى الصبح لتقديمات الجامعهوالصبح صحيت ملك وراحت هى وباباها وياسمين على الجامعه عشان يقدموا ورقها فى كلية الإقتصاد والعلوم السياسيه وفجأه وهم هناك ياسمين غمزت ملك: إلحقى يا ملك !!! مستغربة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق