الخميس، 17 يوليو 2014

الحلقة 35 - الجزء الثالث

#بعد_مرور_سنتين ....... !

المهندس مجدى : فين الريموت يا مايسه المسابقه هتبدأ

مايسه من المطبخ : شوفه ع الريسيفر يا مجدى مابيتحركش من مكانه

المهندس مجدى : بقولك مفيش ولا يمكن ركّب رجلين ومشى بيهم خلّصوا عشان مش عاوز لحظة تفوتنى فـ المسابقه

وهو بيدور جت بكل براءه وفـ إيديها الريموت : مدّي

هو إنتى يا زقرده إللى واخده الريموت ومدوخانا هاتى باضحك

مروان : فيه إيه بس يا حجوج !! سمعتك بتقول دوخه ومادام جت سيرة الدوخه يبقى أكيد سلوان ليها يد فـ الموضوع

المهندس مجدى وهو شايل سلوان : كويس إنك عارف يا اخويا ، بس بنت الـ ...
رغم شقاوتها محتله قلبي إحتلال بمدّى إللى على طول تندهلى بيها دى

خرجت لوجين من المطبخ وفـ إيديها كيك : هتجيبه من بره يعنى يا بابا ، ماما بتقول مروان كان شقى كده وأكتر كمان

المهندس مجدى : مروان ده كان مغلّبنا وطول النهار فـ الشارع لما فـ مره آخر مازهقت ربطته فـ السرير وفك نفسه معرفش إزاى هههههههههههههه

مروان : هههههههههههه محدش يعرف السر ده لحد دلوقتى يا حاج ، حبيبة قلبي ملك طبعاً هى إللى فكتنى وإدتنى من مصروفها كمان عشان اروح اشترى بدل المصروف إللى سحبته منى

أمه : طول عمرها حبيبة قلبي حنينه وحشتني أووى هى والعيال حزينة

المهندس مجدى : أيوووه كالعاده إقلبيها مناحه ، انا مش ناقص يا مايسه ماسك نفسي بالعافيه ع الأسبوعين اللى غابتهم بره ، دعواتك بس معاهم حزينة

كلهم : يــا رب

المهندس مجدى وهو بيعلّي صوت التليفزيون : طاب بس بس المسابقه بدأت اهه

الحاجه صفاء : يلا يا حاج عبدالرحمن المسابقة هتبدأ

الحاج عبدالرحمن شايل مصعب : أنا جيت اهه يا صفاء

ساره : يا بابا يا حبيبي نزلّه يمشى عشان مايتعبكش

الحاج عبدالرحمن : وأنا ما اشتكتش يا بت فاكره ابوكى عجّز ولا إيه !!

طبعت ساره قبله على خده : يا سلام ما عاش ولا كان اللى يقول كده يا روحى !!! ربنا مايحرمنا منك ابداا يا حبيب قلبي

خرج فـ الصاله : إيه ده إنت جيت إمته يا مهند ؟

مهند : من دقيقتين بالضبط يا حاج

الحاج عبدالرحمن : أخبار شغلك الجديد إيه يا ابنى ؟

مهند : الحمد لله بفضل ربنا ماشى تمام

الحاج عبدالرحمن : ربنا يوسّع عليك فـ رزقك

مهند : اللهم آميين يارب

مصعب على حجر جده : ددّو بُوُ

إتناول الحاج عبدالرحمن المايّه وسقاه : بالهنا والشفا يا روح جدك

ونده بصوت عالى : فين العَشا يا مروه !

مروه من المطبخ : حاضر يا بابا اهه خلّصت

واقفه فـ المطبخ وبطنها بتقول إنها فـ الشهر السادس

خرج محمود من أوضته ودخل يتسحّب ع المطبخ ، فاجئ مروه من ضهرها : إركب الهوا !

مروه كانت هتصرخ ولحقت نفسها ، بصتله بعصبيه : قولنا 100 مره الهزار البايخ ده فـ البيت ، كان هيعجبك لو صرخت دلوقتى وبابا جه علّقنا

محمود بيضحك وياكل من طبق البطاطس : هههههه ماتقلقيش ياختى هو لو علّق هيعلّقنى انا مابيقربش منك

مروه : الحمدلله إنى حامل وإلا بسبب هزارك البايخ ده كنت قلت هقطع الخَلف

محمود : أه يا ظلمانى دايماً بحب أضحّك معاكى يا مروة قلبي بلاش يعنى

ضربته على إيديه : بطل بقى خلّصت البطاطس شيل الطبق ع السفره وهنتجمع وتاكل براحتك

محمود : ماشى ، وصحيح إبقى إلبسي نقابك قبل ما تخرجي عشان مهند جه بره

مروه : اه ما انا سمعاه وهلبس النقاب قبل ما اخرج إن شاء الله يا حبيبي ما تقلقش

لبست نقابها وخرجت تحط العشا هى ومحمود وساره ، قعدوا ع السفره يتفرّجوا ع المسابقه أول ما بدأت

فـ بيت المهندس مجدى رن جرس الباب

المهندس مجدى : وده وقته ، إجرى يا مروان شوف مين إللى مش راحم الجرس ده

فتح مروان : يا هلا يا هلا دى ياسمين يا بابا

ياسمين : وحشتونى وقلت اما آجى أتابع المسابقه معاكم ، أمال فين البت سوسو خطيبة إبنى ؟؟

مروان : جوه مطلعه عين جدها ، أمال محى فين ؟

ياسمن وهى داخله : عنده شغل فـ العياده وقال هيبقى يعدّي ياخدنى

شالت سلوان : أهلاً بخطيبة إبنى العثل يا نااث ♥ ^_^

لوجين : لا لا لا مليش دعوه انا خطبت حمزه من ملك احلى ابتسامة

ياسمين : انا غلطانه كنا هنيجي نطلبها معززه مكرمه بدل مابتتحايلوا على حمزه :P

لوجين : عموماً البت تكبر وتختار براحتها بقى باضحك

المهندس مجدى : شششششش بس بقى عاوز أركز >.<

وأخييراً جه وقت إعلان النتيجه قال المذيع كلام باللغه التركية وبعده بدأ المترجم والكل مركّز

((لقد تم الآن إعلان نتيجة مسابقة القرآن الكريم العالمية وقد إحتل المرتبة الأولى التوأم المُلقّب بأصغر حاملين لـ كتاب الله هما #حمزه و #حفصه محمد عبدالرحمن من جمهورية مصر العربية ))

نط المهندس مجدى من مكانهواو : الله أكبر ولله الحمد أنا مش قولتلكم عيالى هم إللى هيفوزوا

وبدأ يبكي من الفرحه باحبك باحبك

مروان : إنت بتبكي يا حاج احلى ابتسامة!

المهندس مجدى وهو بيمسح دموعه : من فرحتى :')) ربنا يباركلنا فيهم

كلهم وهم فرحانين : اللهم آمييين ♥ ^_^

مايسه : يا حبيبتي يا بنتى زمانها دلوقتى طايره من الفرحه ♥ ^_^ :'))

محمد وملك واقفين ومترقبين النتيجه وأعصابهم خلاص على آخرها ، وأخييراً تم إعلان النتيجه وولادهم هم إللى فازوا وكمان تم تلقيبهم بأصغر حاملين لـ كتاب اللهرقص البوبي

أول ما محمد سمع النتيجه سجد فـ الأرض وملك واقفه ونفسها تسجد زيه شكر لله مش قدارة امسك دموعي

واقفه بتبص لعيالها ودموع الفرحه نازله من عنيها ، عاوزه تجرى دلوقتى حاالاً وتضمهم لحضنها :'( ♥ وماقدرتش تستحمل تقف من بعيد تتفرج عليهم كده ، جريت ناحيتهم وضمتهم أووى لحضنها وهى بتبكي مش قدارة امسك دموعي ,والتصفيق الحار منتشر فـ كل أرجاء المكان برافو^_^ ♥

قام محمد من سجدته وحصّل ملك ، ضم ولاده لحضنه وهو لسه بيبكي :'( ، أخييراً حقق الحلم ،،، مروا السنتين اللى فاتوا وهو ملك تعبانين اوووى مع حمزه وحفصه عشان يتموا حفظ كتاب الله ♥

أخلصوا النيّه لله وتعبوا والحمدلله ربنا حققلهم حلمهم وحاسيين دلوقتى فرحه عمرهم ماحسّوها فـ حياتهم قبل كده ^_^

وحمزه وحفصه فرحانين اووى لفرحة أمهم وأبوهم ^_^

سلّموا ملك ومحمد الجائزه رغم إنهم أخدوا الأكبر منها ^_^ تكفي الفرحه إللى حاسيين بيها دلوقتى ♥ ،،نزلوا من ع المسرح وسابوا حمزه وحفصه عشان هيقدموا سوا فقرة إنشاد ^_^

فـ بيت أهل محمد أول ما سمعوا النتيجه تقريباً كده أياديهم من الفرحه طالت سقف البيت باضحك ^_^ ♥

هديوا وقعدوا يسمعوهم وهم بينشدوا ^_^

الحاج عبدالرحمن : اللهم صلِّ ع النبي العيال طالعين لأبوهم فـ الصوت الحلو ، رغم سنهم صغيّر بس صوتهم ما شاء الله يخطف القلب ♥

الحاجه صفاء : فاكر محمد برده وهو أدّهم كده 4 سنين كان برده بينشد بصوت حلو ما شاء الله

المهندس مجدى : قولتلك يا مايسه سيبيني أروح معاهم ، اهه نفسى دلوقتى اضم حبايب قلبي حمزه وحفصه اعمل ايه انا دلوقتى ♥ >.<

مايسه : كلها يومين وهيرجعوا يا مجدى إن شاء الله كنت هتسافر إزاى بس وإنت تعبان

المهندس مجدي : بس انا ناوى أعملهم أكبر حفله فـ الدنيا كلها حفله ماحصلتش دول حبايب قلبي وولادى ♥ ^_^ ......إنزل يا مروان دلوقتى هاتلنا جاتوه

مروان : طاب إستنى لما المسابقه تخلص يا بابا !

المهندس مجدى : لأ إنزل دلوقتى حاالاً ♥

مروان : احلى ابتسامة حاضر ^_^

المهندس مجدى بيكلم سلوان ومالك وهو حاطتهم على رجله: عقبالكم يا حبايب جدكم لما أفرح الفرحه دى وانتوا حافظين كتاب الله كده إن شاء الله ^_^ ♥

كلهم : اللهم آميييين ^_^ ♥

محمد ماسك إيد ملك وواقفين بيتفرجوا على حمزه وحفصه وهم بينشدوا ع المسرح ^_^

بص لملك وإبتسم ^_^ ، إبتسمت والدموع فـ عنيها ، قربت من ودنه وهمست : مبارك يا أبو أصغر حاملين لكتاب الله ^_^ ♥

محمد : مبارك لينا إحنا الإتنين يا حبيبة قلبي ♥ ^_^ ربنا يباركلنا فيهم ويحفظهم من كل سوء

ملك : آمييين ♥ ^_^

فـ دبي لميس قاعده هى وعمر بيتفرجوا هم كمان ع المسابقه وفرحوا جداً لحمزه وحفصه

لميس وهى بتأكّل فرح : بحب حمزه وحفصه أوووى يا عمر ، يعني ولّدت أمهات كتيير وماتعلقتش بأطفال أوى زى ما إتعلقت بحمزه وحفصه كده ربنا يبارك فيهم ويحفظهم لأمهم وأبوهم يــا رب

عمر : اللهم آميين ^_^ وعقبال بنتنا يــا رب لما تحفظ القرآن الكريم كده ^_^

لميس : اللهم آمين ♥ ^_^ يــاه ده يبقى يوم المني

بصت لـ فرح : صح يا روح ماما :* ♥ ؟

إبتسمت فرح بـ برائه وطبعت قبله على خد لميس :*

ضمتها لميس : روح قلبي أنا يا ناس :* ♥

نزلت من على رجل لميس وراحت لعمر : بابا أوبّا ^_^

رفعها عمر وبدأ يزغزغها وهى تضحك ضحكة تملا القلب فرحه ♥ ^_^

إفتكر عمر يوم ماجابها من الملجأ من سنتين طفله رضيعه ، ماكنش حاسس إنها بنته ولا حاسس ناحيتها بأى مشاعر، جابها بس عشان تملا قلب حبيبته فرحه ،، إفتكر إزاى أول كلمة نطقتها هى #بابا يومها كان اول مره يحس إنه أب بجد ♥ :')) ، ويوم ماتعبت ماتوقعش هيخاف عليها بالشكل ده ♥ إكتشف إنه بيحبها أووى ومتعلق بيها ، مع الوقت بدأ فعلاً يعتبرها بنته ويتعامل معاها كأى أب ♥

سمّوها فرح وكانت فعلاً سر سعادتهم وفرحهم من يوم مادخلت البيت ^_^

شالها وفضل يجرى بيها ويلعب معاها وهو مبسووط بصوت ضحكتها ^_^ ♥ ، ولميس بصّالهم ومبتسمه أووى ^_^

إفتكرت أول يوم ضمّت فيه فرح لحضنها ♥ وإزاى ملت حياتها سعاده وهنا وعوضتها عن حرمان الأمومه :')) ♥

قامت تجرى وتلعب معاهم بفرحه ^_^ ♥ ~

••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••

فـ بيت أهل محمد ، بعد ما خلصت المسابقه وكلموا محمد باركوله على فوز ولاده ،، دخلوا كلهم يناموا ....

محمود أول ما حط راسه ع المخده راح فـ نوم عمييق احلى ابتسامة
ومروه نايمه جنبه بتتأمله ومبتسمه ^_^ ، إفتكرت يوم حنّتها ، وقت كتب الكتاب ، كانت لابسه فستان وردى رقيق أوى ^_^ ، وراحت ع المسجد وحاسه إنها طايره مش ماشيه ع الأرض ^_^ ، فاكره الخطبه إللى إتقالت فـ كتب الكتاب وفاكره كل حرف فيها ♥ ^_^

حاسه دلوقتى بإحساسها فـ اليوم ده ، أول ما خلاص إتكتب الكتاب ووقّعت ع القسيمه سجدت شكر لله :')) ، نزلت من المسجد وكان محمود منتظرها عند الباب وعيونه بتلمع ♥ ، إتعلقت فـ دراعه والفرحه مش سيعاها وراحوا بزفه على بيت أهلها ^_^

فاكره نظرة عين محمود ليها فـ اليوم ده ^_^ ، مش ناسيه أول كلمة قالهالها ،،،الكلمة إللى إستنتها سنين : #بحبك ^_^
لمعت عيونها ودخلت أوضتها على طول خرجت بصندوق شكله انيق أوى وإدتهوله

محمود : إيه ده يا مروه ؟

مروه : دى الامانه إللى قولتلك يوم ما إتخطبنا هسلمهالك يوم كتب الكتاب إن شاء الله

محمود : آآآآه تمام ^_^

فتحه ولقى جوابات بصلها وعيونه بتسألها : إيه الجوابات دى ؟؟!!!

مروه : الجوابات دى ينطبق عليه (( أنا عند ظن عبدى بى )) ^_^ ، الجوابات دى أكبر مثال فـ حياتي على كرم ربنا :'))

محمود مازال مش فاهم حاجه ؟!!

مروه : لما تقرا إن شاء الله هتفهم قصدى ^_^

إبتسملها محمود وقبل ما ينزل مع على للمعازيم ندهتله تانى وقالت كلمه واحده : #بحبك :'))

إبتسملها محمود بفرحه ^_^

إفتكرت يوم الفرح ، أخيييراً لبست الفستان الأبيض وإنهارده يوم فرحها على أكتر إنسان حبّته وإتمنّته فـ حياتها ^_^ ♥
وزى ما إتفقوا هى ومحمود إنها هتنتقب فـ يوم فرحها وأول مره تخرج بالنقاب كان نقابها الأبيض فـ ليلة عمرها ^_^ ♥

فاكره كل حاجه حصلت فـ يوم الفرح بالتفصيل وكإنها بتحصل دلوقتى قصادها ^_^

إفتكرت إزاى من يوم ما إتجوزت عاشت بسعاده وفرح مع إنسان مفيش زيه فـ رجولته ولا حنانه وعطفه وحبه ليها ♥ ، قدر يعوضها عن كل لحظة ألم مرت فـ حياتها ^_^

بصتله وهو نايم جنبها حطت إيديها على بطنها وإفتكرت ردة فعله يوم ما عرف بحملها ^_^ ♥ إبتسمت وطبعت قبله على راسه :* ،،،،ونامت والبسمه مرسومه على وشها -____-
.
.
صحى محمود الصبح قبل مروه ، بصّلها وهى نايمه جنبه زى الملاك ^_^ ♥

إفتكر أيام الخطوبه وإزاى دخلت قلبه وخلّته يحبها بسرعه ماكنش متوقعها ^_^
ويوم كتب الكتاب لما سلّمتله الأمانه ، فضوله خلّاه يسهر يوم الحنّه ويقرا الجوابات دى ، رغم إنه كان مرهق جداً من ترتيبات الفرح ولازم يرتاح لكن كل ما يقرا جواب يحس إنه عاوز يقرا إللى بعده ، لحد ما قراهم كلهم بدموع عينيه :'( ، مش مصدق !!!

معقوله مروه كانت بتحبه الحب ده كله !!!!

سبحان الله عمره مافكّر فيها ويشاء العلى القدير تكون هى نصيبه ، ربّها إستجاب لدعائها ورزقها بالإنسان إللى كانت بتحلم بيه ♥

إفتكر يوم فرحهم وإزاى كانت ملكه بفستانها الأبيض ونقابها ^_^ ♥ ، إفتكر أول صلاه صلّوها سوا فـ بيتهم ودعائهم الممزوج بدموع الخشيه والتضرّع لله ♥ :'))

إفتكر يوم ما عرف بحملها وإحساسه فـ اللحظه دى ^_^

حاسس إن ربنا فعلاً كافئه على عفته لنفسه بإنسانه زى مروه ♥ زوجه صالحه بتعينه على طاعة الله ♥ ^_^

إتنهد براحه وقبّل إيديها وهو بيدعي ربنا يقوّمها بالسلامه ويحفظهاله ويجعل طفلهم ذرية صالحه ♥ ^_^ ~

••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••

مروان صحى الصبح ولقى لوجين وأمه واقفين فـ المطبخ بيحضروا الفطار، سأل عن أبوه : إنهارده اجازه يا ماما أمال بابا راح فين ؟؟!!

أمه : أبوك أصلاً مانمش من إمبارح من ساعة ما كلّم حمزه وحفصه بعد المسابقه ♥ نزل من الصبح بدرى يجهزلهم للحفله احلى ابتسامة

مروان : هههههههههههههه يا بخت حمزه وحفصه وسلوان انا بيتهيألى بابا ماحبناش انا وملك زى ما بيحبهم كده

أمه : صدق المثل اللى بيقول اعز الِولد وِلد الِولداحلى ابتسامة

سمعوا سلوان بتعيّط ،، لوجين : حبيبي روح شوف سلوان ♥

مروان : حاضر رايح اهه

دخل مروان الأوضه : إيه يا روح بابا تعالى يا قلبي أنا :*

شالها ونامت على كتفه ، بيحب ضمّتها أووى ^_^ ♥

إفتكر المعاناه إللى عاشها وهو بيحاول يخرّج لوجين من حالتها والحمدلله أخييراً قدرت تنسي وترجع حياتهم طبيعية زى ما كانت الاول وأحسن، يكفي وجود سلوان فـ حياتهم ، سلوان بمثابة دوا لكل جروح قلبهم فـ الحياه ♥ ^_^ ~

••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••

ملك ومحمد رجعوا من المسابقه طايرين والفرحه مش سيعاهم ^_^

قضوا الليل كله بيصلّوا قيام الليل ويشكروا ربنا على نعمه عليهم ♥ :'))

تانى يوم نزلوا يتفسحوا شويه فـ تركيا عشان راجعين مصر تانى يوم إن شاء الله

راحوا حديقة عامه ، محمد وملك قعدوا سوا وحمزه وحفصه بيلعبوا حوليهم ^_^

قبّل محمد إيد ملك :* : ما تتخيليش الراحه إللى حاسس بيها إنهارده يا روح قلبي ♥ ^_^ يـــا الله ^_^ الحمدلله

ملك : الحمدلله يا حبيبي ♥ ، تعبنا أووى معاهم والحمدلله ربنا اكرمنا وحققنا إللى بنحلم بيه :')) ♥ ^_^

محمد : بس المهم بقى يا حبيبتي نعلّمهم يعملوا بالقرآن إللى حفظوه

ملك : ما تقلقش يا حبيبي ، أنا هعمل كل جهدى عشان أربيهم تربية قرآنية ^_^

محمد : ربنا مايحرمنا منك يا أعظم أم وزوجه وحبيبه فـ الدنيا دى كلها ^_^

ملك : ولا يحرمنى منكم أبدااا يا رووح قلبي ♥ ^_^

بصت لولادها وهم بيلعبوا إتنهدت بفرحه ، مسكت إيد محمد وملت الفراغات إللى بين صوابعها بصوابعه ♥
ميّلت راسها على كتفه والعصافير فوق الشجر بتسبّح ربّها فـ تغريدها ♥

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق