الخميس، 17 يوليو 2014

الحلقة 28 - الجزء الثالث

وقفنا الحلقة إللى فاتت عند أما

إستأذنت ملك من محمد عشان تنزل لـ لوجين وخدت حمزه وحفصه معاها ،، فتحتلها دكتوره فاطمه ، سلّمت ملك وحاولت دكتوره فاطمه تفهم منها أى حاجه وملك بيّنت إنها ماتعرفش وسألت عن لوجين ؟

دخلتلها أوضتها وهى بتقول : الله الله الناس إللى بقالها يومين هنا ومافكرتش تسأل عنّي

بصتلها لوجين وإنسابت دموعها

قربت منها ملك ، حطت حمزه وحفصه وضمتها

ملك : ممكن تهدى عشان نعرف نتكلم شويه ؟؟

لوجين وهى بتمسح دموعها : ملك عشان خاطرى خلاص مفيش حاجه تتقال فـ الموضوع ده

ملك : تبقى هبله وعبيطه وكنت فكراكى عقلك كبير ومش هتسمحى للشيطان يوقع بينك وبين جوزك !!

لوجين : ملك المسأله واضحه زى الشمس مفيهاش بقى عاقله ولا زفت

ملك : خلاص طيب بطلى عياط واهدى شويه حزينة(

حكتلها عن موضوع سلمي وبنتها يعنى حكتلها كل حاجه بالتفصيل ولوجين مش مقتنعه

لوجين : يعنى إنتى يا ملك لو جه محمد ساعد واحده كان فيه حب بينهم قبل كده وماقالكيش وشوفتيه صدفه هتقولى كده !!!!!! ده انا كنت لسه بتكلم انا وصحباتى وبقولهم ده ما بيخبيش عنى حاجه ده مفيش زيه بس طلعت مغفله

ملك : يا حبيبتي هو بيقول ماقالكيش لإنه خايف من ردة فعلك لما بتغيرى بتبقى مجنونه ،، واهه اللى خاف منه حصل شوفتى اتصرفتى بجنون ازاى ؟!!

لوجين : خلاص يا ملك انا مجنونه بس مش هقدر اسامحه ابداً على اللى حصل ده ولو سمحتى انا مش عاوزه ارجع البيت دلوقتى عاوزه ارتاح شويه عند اهلى

حاولت ملك تقنعها ترجع وهى منشفه دماغها ومصممه ما ترجعش البيت دلوقتى !!


طلعت ملك وسابتها تهدى وتفكر على رواقه بعد ماحكتلها الحقيقه ، دخلت ملك البيت لقت محمد نايم ومروان قاعد فـ الصاله

مروان أول ما شافها قام بلهفه : خير يا ملك عملتى إيه ؟؟!!

ملك : ممممم خير يا حبيبي إن شاء الله بس يعنى لوجين حابه ترتاح عند أهلها شويه وبعدين تبقى ترجع البيت إن شاء الله ، بس المهم حكتلها الحقيقه يعنى ما تقلقش يا حبيبي ابتسامة)

إتضايق مروان : إستغفر الله العظيم واتوب إليه حزينة((

قعد يحكى مع ملك شويه بعدين قالها هيروّح بيته ،،، وملك إقترحت عليه يعدى على لوجين وهو نازل ~

نزل مروان ووقف عند بيت لوجين ، قرب ولسه هيخط رجع تانى ، بص ع الباب إستعاذ بالله من الشيطان الرجيم وخلاص هيخبّط إفتكر كلامها عدل عن الفكره ونزل على تحت ~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ملك راحت عند أهلها ،، قاعده وتفكيرها كله مع مروان ومشكلته حزينة( ،، ما رضتش تقول لأمها أى حاجه عشان ماتضايقهاش وكمان لإن مروان طلب منها ماتقولش لأى حد حتى أمه وأبوه

أمها حاسه وبتسألها عن مروان وهى بترد إنه كويس بس عنده ضغط شغل !

محى من وقت ما عرف إن ياسمين حامل وهو مابيتعبهاش فـ حاجه أبداا ، الفرحه مش سيعاه ومتشوووق أوووى يشيل طفله ويسمع كلمة بابا

لميس غيّرت فكرتها تماماً عن الجواز وعن الرجاله عموماً ،، لقت فـ عمر حنان الأب وحبه إن بنته تكون مميزه دايماً ،،بيساعدها تتفوق فـ كل حاجه ويراعى مشاعرها ويخاف عليها.... بيحبها بطريقه مختلفه أووى خلّتها تتمنى لو كل الأيام إللى فاتت من عمرها كانت عيشاها معاه وبس

حتى من غير ما تطلب إقترح عليها ينزلوا مصر أجازه تشوف أهلها ، فرحت أوووى بإقتراحه وعلى طول حجزوا ،،جهزوا الشنط وراحوا على مصر
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

مروان كالعاده من يوم ما لوجين سابت البيت يخرج على شغله من غير فطار ويحاول على اد ما يقدر يركز

كان فـ الشغل وجت سلمي ، أول ما شافها إتعصب ،، قعدت سلمي سألت عنه وعن احواله وهو كل ردوده مختصره فـ الحمدلله

سلمي : مروان إنت كويس ؟؟!!

مروان : قولت الحمدلله !!!

سلمي : كويس ،، بس اصل شكلك مش طبيعي شكلك بيقول فيه حاجه وأنا يعني هتوه عنك ولا إيه ؟؟!! !

مروان : إنتى جايه ليه يا مدام سلمي ؟؟

سلمي بإستغراب : مدام سلمي !!!

مروان: بصّي من الآخر ، أنا عملت إللى عليا وإللى اقدر اساعدك بيه وقدرت اوصلك للمحامى والحمدلله قضيتك ماشيه كويس يبقى انا كده خلاص مهمتى إنتهت ، انا متأسف مش مستحمل مشاكل تانى فـ حياتى !!

سلمي : إنت حصلت مشكله بينك وبين لوجين ؟؟!!

مروان : ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سلمي : يبقى إللى انا شفتها فـ الكافيه كانت لوجين فعلاً !!!

مروان : إنتى شفتى لوجين لما كنا فـ الكافيه ؟!!

سلمي : أيوه لمحت واحده ،شبّهت عليها بس ماكنتش متأكده لإنى ما توقعتش أشوفها هناك فـ الوقت ده تماماً !!!

زفر مروان : أستغفرك اللهم ربّي وأتوب إليك !!!

طيب بعد إذنك كفايه بقى لحد كده ،، لوجين سابت البيت وماظنش فيه مصيبه تانيه ممكن تحصل أكتر من كده لو سمحتى كفايه

سلمي : لوجين سابت البيت !!

مروان : انا دلوقتى مليش أى لازمه فـ موضوعك ولا هقدر افيدك بشئ ،،،الموضوع كله مع وجيه من فضلك ماتجيش هنا تانى ولا تحاولى تتصلى بيا فـ أى وقت !!!

إعتذرتله سلمي وإقترحت عليه تشرح للوجين الموضوع وهو طلب منها ماتدخلش بينه وبين مراته وتبعد عن حياته للأبد ......

مشيت سلمي من عند مروان وهى متضايقه اوووى من نفسها إنها سببتله المشاكل دى كلها حزينة وقررت لازم تصلّح إللى خربته ... قررت تروح لـ لوجين من غير ما تقول لـ مروان بس مش عارفه بيت أهلها فين ؟!! ..

إفتكرت إنها فـ مره سألت مروان عن ملك وجت السيره بدون قصد فقال وقتها إن أهل لوجين جيران ملك ،،، هى كانت حافظه عنوان ملك لما كانت على علاقه بمروان ، بس مش قادره تفتكره دلوقتى ، فضلت تحاول كتير لكن بلا فائده حزينة(
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

لميس وصلت لأرض الوطن ، بس المره دى رجعِتها مختلفه، كل مره بترجع لوحدها المره دى راجعه وهى ماسكه فـ دراع حبيبها .... لقت أبوها وأمها فـ إنتظارها .......

رجعوا ع البيت ولميس بتحكيلهم عن شغلها والمركز إللى عمر عملهولها وعن الحياه والإستقرار هناك

سألت عن إخواتها وأمها طمنتها على لينا وإبنها ومارضتش تحكيلها حاجه عن لوجين بس قالتلها إن لوجين فـ البيت ، وفرحت جداً عشان هتشوفها ، ما تعرفش سبب وجودها هناك حزينة(


سلمي فضلت طول اليوم تفتكر فـ عنوان ملك وأخيييراً الحمدلله إفتكرته ومن غير ما تستنى على طول ركبت عربيتها وراحت ع العنوان إللى فاكراه على أمل يكون صحيح

لميس أول ما شافت لوجين ماعجبهاش شكلها رغم إنها إبتسمتلها بس وشها باين عليه الإرهاق والزعل ،، بصت لميس لأمها فغمزتلها لذلك مارضيتش تسألها دلوقتى ،، قعدوا سوا وهى لسه بتحكي معاهم وهم قاعدين جت لينا ولميس ضمّت إبنها لحضنها أووى وفضلت شايلاه طول ما هم قاعدين ودكتور محمود ومراته فرحانين جداً بلمة بناتهم وأزواجهم ماعدا وجود مروان إللى واجع قلبهم على بنتهم وهم مش فاهمين مالها ومش حابين يضغطوا عليها ويتدخلوا !

ولوجين شايفه اللمه ,,,,, بتضحك لكن قلبها بيبكي وتفكيرها عند مروان حزينة( رغم إنها زعلانه منه اووى بس عماله تفكر يا ترى أكل ؟! نام كويس ؟! يا ترى بيشتكى من حاجه طاب هو عامل إيه فـ بعدى حزينة( ؟؟!!

أخييراً وصلت سلمي للعنوان بعد معاناتها مع تذكره ، بس مش فاكره العماره بالضبط !

سألت فـ عمارتين عن واحده ساكنه إسمها لوجين أو حتى ملك ومفيش لحد ما سألت فـ أول صيدلية قابلتها لربما تكون اللى واقفه فيها عارفه السكان وطلعت صيدلية أبو لوجين نفسها ، وعلى طول البنت إللى واقفه فـ الصيدلية دلتها على رقم العماره والشقه بالضبط ، شكرتها وراحت ع البيت ، وقفت وخايفه تضرب الجرس ، خايفه اووى من ردة فعل لوجين !

أخدت نفس عمييق ورنّت الجرس ~

لينا ولميس وأمهم باصين لـ لوجين وهى سرحانه وبيبصوا لبعض ، رن جرس الباب وقامت لينا تفتح

فتحت الباب وإستغربت مش عارفه مين دى !!!

لينا: أيوه ؟

سلمي : مش ده بيت لوجين ؟

لينا : أيوه هو

سلمي : طيب ممكن أقابلها ؟

لينا : لحظه واحده بس أقولها مين حضرتك ؟

سلمي بتردد : قو قوليلها مدام سلمي وأرجوكي أنا عوزاها ضرورى

إستغربت لينا من لهجتها وردت : حاضر لحظه واحده !

دخلت لينا : لوجي فيه واحده عوزاكى بره ؟!

لوجين بإستغراب: مين ؟!!

لينا : بتقول إسمها مدام سلمي وعوزاكى ضرورى !

أول ما لوجين سمعت إسم سلمي إتعصبت ،، وقامت بسرعه وقفت عند الباب بصتلها بغضب وسألت : عاوزه منى إيه ؟؟!!!

سلمي : مدام لوجين أنا عارفه إنك مش طايقه تشوفيني بس أرجوكى أنا عندى كلمتين عاوزه اقولهملك وهمشى على طول مش هزعجك كتير

لوجين : انا معرفكيش عشان اسمع منك كلمة ولا إتنين

سلمي : طيب ممكن تسمحيلي أدخل وتسمعيني ولا هتطرديني وانا فـ بيتك ؟!!

زفرت لوجين وفتحتلها الباب ، أخدتها ودخلوا أوضتها عشان كلهم قاعدين فـ الصاله وهى مش عاوزه حد يعرف سبب خناقتها مع مروان ،،

قعدت سلمي على كرسى فـ الاوضه ولوجين قصادها ع السرير من غير ما تلتفتلها : إتفضلى قولى اللى عندك !

سلمي : قبل ما أقول إللى عندى عاوزه اوريكي صوره

طنشت علامات التعجب إللى شافتها على وش لوجين ، فتحت شنطتها وناولت لوجين الصوره

مسكتها ولقت طفله خلت لوجين غصب عنها إبتسمت ، بصت لـ سملي وكشّرت : أيوه يعنى أعمل بيها إيه دى ؟!

سلمى : عوزاكى تنسى اى موضوع واى خلافات بينا وتتخيلي لو دى بنتك وملكيش غيرها فـ الدنيا خطفها منك واحد مدمن هتعملى ايه ؟!!

لوجين : ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سلمي : خلاص مش عوزاكى تجاوبى بس إللى عاوزه اقولهولك انك مسيرك هتكونى أم وهتحسي بقهرتى على بنتى اللى خاطفها منى جوزى لدلوقتى ومش عارفه حتى مجرد إنى أشوفها :’(

بدأت سلمي تحكي لـ لوجين قصة جوازها من غير ما تجيب سيرة مروان ، وقفت عن الكلام ماقدرتش تكمل من البكا :’( .... ومسحت دموعها لما دخلت لينا بكوباية عصير ،،

كملت سلمي : سبب إنى لجأت لجوزك ،الباشمهندس مروان ، هو إنى مليش حد فـ مصر هنا بعد ما بابا الله يرحمه إتوفى وملقتش حد ممكن يساعدنى غيره ، والله ما أقصد أوقع بينكم ولا آذيه بس انا ام يا لوجين وقلبي محروق على بنتى كان لازم اتصرف واعمل اى حاجه عشان ارجعها :’(

ويوم ما شوفتينا فـ الكافيه احنا ماكناش لوحدنا كان معانا المحامى وجيه صاحب مروان قصدى الباشمهندس مروان لو تعرفيه ، بس والله وقتها خرج يعمل مكالمه ورجع ، أرجووكى يا لوجين ماتظلميش مروان انا حاسه بالذنب اوووى لإنى ردتله المعروف إللى عمله معايا بخراب بيته حزينة

لوجين سامعاها وساكته تماماً

سلمي : أنا قولتلك كل إللى عندى ، وأقسملك بالله مروان بيعشقك مش مجرد حب وبس وفيه حاجه تانيه عاوزه اقولهالك وارجو تتقبليها منى ، حافظى على إنسان زى مروان يا لوجين ، بجد مروان راجل مايتعوضش ، حافظى عليه وماتخليش الشيطان يدخل بينكم ومتشكره جداً إنك سمعتيني للآخر ، كنت أتمنى نتعرف على بعض فـ ظروف أفضل من دى لكن مفيش نصيب ،، أرجوووكى فكرى تانى وإدعي إن بنتى ترجعلى :’(

مشيت سلمي ولوجين إتفتحت فـ العياط !! حست إنها ظلمت مروان وقسيت عليه اووى حزينة كل إللى حاسه بيه فـ اللحظه دى إنها عاوزه تترمى فـ حضنه :’(

إتغدوا وهى مكانش ليها نفس فدخلت نامت ، ولميس بتحاول تفهم من امها اى حاجه وامها نفسها ما تعرفش حاجه غير إنها متخانقه مع جوزها ، لسه لميس هتقوم تكلمها منعتها امها وقالتلها ماتدّخلش ولا حتى تسألها عن حاجه دلوقتى.

لميس بعد الغدا راحت هى وعمر يزوروا محى ، ولينا دخلت تتكلم شويه مع لوجين يمكن تقولها أى حاجه ،،، برده لوجين مارضيتش تحكى بس نامت فـ حضن أختها وهى بتبكي :’(

فضلت لينا من غير كلام تمسح على شعرها لحد ما راحت فـ النوم ، غطتها ، طفت النور وخرجت بره ..


محى أول ما شاف عمر خدوا بالأحضان وهو مش مصدق المفاجأه الحلوه دى ، ولميس وياسمين قعدوا سوا يرغوا ولميس بتقولها شوية نصايح لحملها.

لما رجعت لميس البيت نزلت ملك عشان تسلم عليها وتقعد معاهم شويه ، ولميس أول ما شافت حمزه وحفصه جريت عليهم دايماً تقول لملك دول ولادى انا كمان ما انا اول واحده شلتهم ، وكل ما ترجع من السفر تجيبلهم معاها هدايا

وهم قاعدين بيحكوا صحيت لوجين ... قامت وهى حاسه راسها تقييله اووى وجسمها كله واجعها ، حست بدوخه حطت راسها تانى ع المخده

قامت بعد ربع ساعه تدخل الحمام ، حاسه عنيها مزغلله وعندها دوخه بسيطه ، سندت ع الحيطه لحد ما وصلت للحمام ~ ، زادت عليها الدوخه ،، الدنيا كلها بقت بتلف بيها مسكت دماغها .... وفقدت الوعى دايخة

وهم قاعدين بره فجأه سمعوا خبطه جامده ،، جريوا ولقوا لوجين واقعه ع الأرض ، حطوها على سريرها فوقوها وبدأت لميس تكشف عليها عشان تطمنهم

أمها : خير يا لميس ؟؟

أبوها : عشان انا قولتلها الهانم تبطل الحركات دى أهه جالها هبوط من قلة الأكل

ملك : ساكته ليه لميس طمنينا بالله عليكى ؟؟

ضحكت لميس : احلى ابتسامة اقول ايه بس حضرتك يا مدام ملك إن شاء الله هتكونى عمتو ملك ^_^

ملك : مستفاجأة لـــــوجين حامل ؟؟؟!!!!

لميس لـ لوجين : أيوووووه مبروك يا ماما لوجي ^_^ ♥

وأول ما لميس قالت انها حامل كلهم نطوا من الفرحه ^^ ، ولوجين مش مستوعبه :O !!!

حضنتها ملك وهى بتباركلها ^_^ ♥ ،، وقالتلهم لميس يخرجوا ويسيبوها ترتاح شويه ^_^

قفلوا الباب وقامت لوجين من نومها ، حطت إيديها على بطنها وإبتسمت ^_^

لوجين ((أنا هبقى ماما ^_^ مروان حبيبي هحققله إللى بيتمناه وهيبقى أب ^_^))

،، يــــــــا الله ع الفرحه :')) ، بصت لبطنها وفضلت تضحك ودموع الفرحه نازله من عنيها :'))

حاسه دلوقتى انها عاوزه تطير لمروان وتقوله الخبر ده وتترمى فـ حضنه وبس :'(

رغم إنها زعلانه منه على إللى عمله فيها وإنه خبّي عليها بس برده حاسه انها ظلمته حزينة، قرارها النهائى دلوقتى إنها عاوزه ترجع بيتها ^_^ ،،، اتصلت بمروان وماردش عليها

إتضايقت اووى من نفسها لما إفتكرت كلام سلمي وملك وإزاى ظلمت مروان وما إدتلهوش فرصه حتى يدافع عن نفسه حزينة

مروان كلّم ملك ومارضيتش تقوله ع الخبر لحد ما لوجين هى إللى تقوله بطريقتها بقى ^_^ ، بس طلبت منه يرجعها وإتصدمت بـ ردّه الأمور إتقلبت وأصبح مروان هو إللى زعلان من قساوة لوجين عليه ومش راضى يروح يرجعها حزينة وكل ما تتصل بيه مايردش عليها ...

لوجين راحت مع لميس عشان تعملها سونار وتطمنها على الجنين وملك راحت معاهم ^_^ ، مبسوووطه اوووى وهى شايفه الفرحه فـ عيون لوجين ونفسها أوووى مروان يعرف الخبر وتشوف قلبه فرحان بعد النكد إللى كانوا فيه الفتره اللى فاتت ^_^

ملك : لوجى هو إنتى مش ناويه تقولى لمروان ؟؟

لوجين : هقوله يا لوكه طبعاً ^_^ ، بس لازم اصالحه الأول ^_^

ملك : برافو عليكي يا حبيبتي ^_^ وناويه على إيه ؟؟

لوجين : ناويه على خطه إن شاء الله هتخليه يسامحنى وافرحه بالخبر ده ^_^

طلبت لوجين مساعدة ملك وبالفعل بدأت تنفذ الخطه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق