الخميس، 17 يوليو 2014

الحلقة 36 - الجزء الثالث

وصلت الطياره لـ أرض الوطن ، وكانت مفاجأه لـ ملك لما لقت صحفيين وناس عاديين مستقبلينهم فـ المطار بفرحه

فضلت مزهوله لحد ما شافت أبوها واقف وبيبتسملها جريت على حضنه ووراها حمزه وحفصه

سلّمت على أهلها ، راحت معاهم البيت وفضلت تحكيلهم عن الرحله بالتفصيل

ملك : بس أنا بجد إتفاجئت لما شفت ناس مستقبلانا فـ المطار ، وإستغربت جداااا !!!

أمها : ليه يعنى هو حمزه وحفصه شويه دول رفعوا راس مصر وشرّفوها دول معجزه من عند ربنا اللهم صلِّ ع النبي

ملك: ما انا فاهمه ياماما بس صراحه إللى متعوده عليه من المصريين إنهم يستقبلوا المغنيين أو مشاهير السينما مثلاً فـ المطار أو إللى فازوا فـ مسابقات ملهاش أى لازمه !!!

لكن عمرهم مره ما راحوا يستقبلوا عالِم ويفرّحوه بإنجازه العلمى والمُشرّف او يحسسوه بعظمة إللى عمله ولا حد فاز فـ مسابقة علميه او دينية أو أدبيه مشرّفه بجد عشان كده انا مستغربه جداً !!!

محمد : عندك حق يا ملك انا كمان إستغربت !!!

المهندس مجدى وحمزه وحفصه على رجله : سيبكم من كل ده المهم إن حبايب قلبي رجعولى انا كنت هتجنن وأضمهم فـ حضنى وقت ما سمعت النتيجة ربنا يباركلنا فيهم

كلهم : آمييين

نزلت سلوان من على رجل أمها وجريت على جدها واقفه مكشّره : مدّي أوبّا حزينة

المهندس مجدى : هههههههه إنتى غيرانه يا سوسو اوبااا يا مدّي تعالى

شالها وضمهم التلاته لحضنه بـ فرحه

مشيت ملك من عند أهلها على بيت أهل محمد سلّموا عليهم ورجعوا بيتهم يرتاحوا من السفر ~

بعد رجعوهم بيومين لقوا كل الجرايد والمجلّات بتتكلم عن حمزه وحفصه وكمان فيها تهنئه من جدو مجدى لأحفاده بفوزهم كمان نظملهم حفله وعزم فيها كل أصحابه وقرايبهم ....

الحفله كانت رائعه وإللى أحياها تلاوة حمزه وحفصه ومحمد وإنشادهم سوا ~

بس ملك ماكنتش طبيعية !!!

من إرهاق الرحله قضت اليومين إللى فاتوا نوم وقاعده فـ الحفله حاسه بإرهاق شديد و برده عاوزه تنام
••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••

مروه ومحمود مترقّبين ولادة مروه ، محمود من يوم ما إتجوزها وهو حاسس إن ربنا كرمه أووى وعوضه عن كل حرام مارضيش يقربله بس عشان #مرضاة_الله

بيروح معاها كل المتابعات ،،، مافوّتش ولا متابعه من يوم ماعرفوا بخبر حملها ، بيحس بسعاده ملهاش مثيل وهو شايف حته منه بتكبر فـ رحمها ~

سلوان هى فاكهة حياة مروان ولوجين ، قدرت فعلاً تخلّي لوجين تتعايش مع حالتها وتتناسى ، لكن لوجين بتخاف على سلوان بشكل مش طبيعي ،ما بتفرقهاش ومابتروحش أى مكان من غيرها وإن خرجوا مابتنزلهاش من على رجلها ، وياسلام لو سلوان وقعت ولا جالها دور برد لوجين بتبقى هتتجنن وتعيط بشكل مش طبيعي لحد ما تخف !

ومروان رغم إنه متضايق من النقطه دى بس بيحاول يطنّش ضيقه وعاذر لوجين طبيعي تعمل كده ملهاش ولا هيكون لها أطفال غير سلوان !

ساره ومهند عايشين حياتهم بشكل مستقر ،، الحمدلله مهند بدأ يرجع لطبيعته بعد ما وفاة أمه كسره وقفّل الدنيا كلها فـ وشه حزينة(

عمره ما هينسى وقفة ساره جنبه وجنب أمه فـ فترة مرضها الأخيره ، أحياناً كانت بتهمل مصعب عشان تاخد بالها من أمه وتراعيها فـ مرضها

أثبتتله إنها زوجه صالحه بالفعل ، وخصوصاً فـ تربيتها لمصعب قررت تعمل زى ملك ومحمد وتحفّظه القرآن فـ سن صغير وبالتالى طلبت من محمد ينظملها جدول ومحمد كتبلها الجدول إللى استخدمه هو وملك مع ولادهم وهم فـ سن مصعب

وبالفعل بدأت تطبقه بمساعدة مهند ~

لميس الحمدلله وجعها زال بوجود فرح فـ حياتها ويا سلام على فرح وشقوتها ولا كلمة #ماما وهى طالعه منها

كلمه لميس حلمت بيها كتيير أوووى ولما يأست وحست مفيش أمل تسمعها ربّها فاجئها وغمرها بكرمه وعطفه ورجّع الفرحه تانى لقلبها ♥ ~

محى كان طول عمره فاكر إن أبوه مابيحبهوش وفاكر إن حب الإبن ده بيطلع من قلب الام وبس يمكن بسبب العقده إللى عاش بيها فـ حياته !

لكن من يوم ما إتولد مالك وفكرته إتغيرت تماماً .... حس يعني إيه حب الأب ♥

أصبح عنده إستعداد يضحّي بنفسه وبأى شئ فـ الدنيا بس يشوف إبنه كويس وسعيد ♥

وياسمين قدرت ترجّع علاقته بأهله فـ الصعيد من تانى ♥ ، بقوا كل أجازاتهم بيقضوها هناك ♥ ابتسامة حاسس إن حياته إتغيرت للأحسن بكتييير بقى بيكره الهروب إللى كان عايش فيه طول حياته ودايماً يدعي لأبوه وأمه ولأمه التانيه أمل ربنا يجعل قبورهم روضه من رياض الجنّه ♥

لينا بقت ساكنه جنب أهلها فـ شقة حماتها الحاجه سهير بعد موتها :'((

موت الحاجه سهير أثّر فـ كل سكان العماره حزينة( ♥ وخصوصاً مراة إبنها لينا :'(

الكل كان متضايق لحالتها فـ أواخر أيامها ، ماتت وهى غضبانه على ولادها :'(

لما إشتد المرض عليها طلبت من إبنها مصطفى يكلّم إخواته يرجعوا عشان نفسها تشوفهم أوى كلّمهم وكل واحد وواحده من إخواته إتحججوا بمشاغل الحياه ووعدوا قريب أوى هيجوا يزوروها ، مصطفى كان يكدب عليها كل ما تسأله كلمت إخواتك ولا لأ ؟

يرد الشبكات عندهم مشغوله ومافيش إتصالات !!! مش هاين عليه يقولها إنه كل يوم يكلمهم يتحايل عليهم مش عاوز يوجع قلبها ♥ :'( !

وفـ يوم ولادها قرروا يحنّوا عليها ويرجعوا مصر عشان يشوفوها لكن للأسف رجعوا بعد فوات الاوان !

رجعوا وهى فارقت الحياة :'( ، رجعوا ولقوا وصيتها إنهم مايلمحوش طرفها ولا يحضروا عزاها أبداً

وبالفعل مصطفى نفذ وصية أمه رغم إنهيار إخواته إللى أصبحوا زى المجانيين نفسهم بس يلمحوها ،، نفسهم يلمسوا إيديها :'(

لكن مصطفى منعهم ونفذ وصية أمه بالحرف ، قالهم إنها كانت كل يوم بتسأل عنهم حتى وهى فـ لحظاتها الأخيره ، قالهم حتى لو أمى ماكتبتش فـ وصيتها كده انا ماكنتش هسمحلكم تشوفوها كفاية كل دمعة كنت بشوفها فـ عيونها من قهرتها منكم :'( ، تعبت وربّت وكبّرت عشان فـ الآخر ولادها يتكبّروا حتى على شوفتها >.< !!!!!!

ياما عانت فـ سنين غيابهم عنها وإللى كان بيسلّي وحدتها هم جيرانها إللى اعتبروها أمهم ، ولينا من قبل ما مصطفى يتجوزها وحتى بعد جوازهم بتراعيها ويكفى وجود حفيدها حسام إبن مصطفى ولينا ، ضحكته كانت بتحلّي أيامها وهى رغم كل ده بس ملامح الحزن كانت ساكنه عنيها ، كان نفسها تطفى لمحة الحزن دى بشوفة ولادها لكنّهم حتى من الحق ده حرموهامش قدارة امسك دموعي !!
••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••

ملك كانت واخده راحه من شغلها اسبوعين بعد ما رجعت من السفر ، حاسه بكسل وخمول غير طبيعي !!

حتى محمد لاحظ ده وإستغرب لإنه كان مسافر معاها هو والولاد وهى الوحيده إللى راجعه بالتعب ده ومابتاكلش ، على طول دايخه وعاوزه تنام وبس !!!!

راحت شغلها ومعاها حمزه وحفصه كالعاده


أول يوم ليها أخدت معاها شوكولاته ووزعتها لزمايلها ولـ الطلبه فـ المكان عشان فوز ولادها فـ المسابقه ابتسامة

حاولت تتغلب على الإرهاق إللى حاسه بيه وأدت واجبها بس ماقدرتش تكمل ،،إعتذرت وروّحت بدرى !

رجع محمد من الشغل ومالقاش ملك فـ إستقباله !!!!

فتح الباب ولقى حمزه وحفصه بيلعبوا ، جريوا على حضنه ، دخل المطبخ ومالقاش ملك !!!

سأل عنها حفصه وقالتله إنها نايمه ، فإستغرب جداً ام العريف !!!

ساب حمزه حفصه بيكمّلوا لعب ودخل يتطمن عليها لقاها فعلاً نايمه -_- مارضيش يصحّيها ، سابها وبدأ يغيّر هدومه ، رن المنبه وبالرغم من إن صوته مزعج جداً ملك ماقامتش احلى ابتسامة

بدأ محمد يقلق كده ، بهدوء بيصحّيها ، فتحت عنيها وردّت بوهن : إنت جيت يا حبيبي -_- هقوم أحضرلك الغدا

قالت الجمله دى وكملت نوم تانى ، إنفلتت من محمد ضحكهاحلى ابتسامة ، قبّل راسها غطّاها وسابها تكمّل نومها ♥

صحيت ملك وإتصدمت لما بصّت فـ الساعهمستفاجأة ، ما عملتش أى حاجه فـ الغدا ومحمد المفروض إنه وصل من ساعه !

قامت بسرعه ، وبتجرى ع المطبخ لقت محمد بيلعب مع حمزه وحفصه فـ الصاله

ملك : إنت جيت يا حبيبي ، أنا أسفه أووووى معرفش والله مالى حزينةثوانى وهيكون الغدا جاهز

محمد : إستنى إستنى احلى ابتسامة ، بالراحه يا حبيبتي ماحصلش حاجه أنا نزلت أنا والحلوين دول إشترينا بتزا استنيناكى وحاولنا نصحّيكي مارضتيش تقومى وصراحه كنا واقعين من الجوع فخونّاكـِ~ بقى وأكلنا حزينةبس سيبنا أكلك ما تقلقيش ولو عاوزانا ناكل معاكى تانى ما يضرّش برده :P ههههههههه

ملك : ههههه تسلملي يا روحى كملوا إنتوا أكلكم أنا مش جعانه

قام محمد وهو مستغرب : ملك فـيه إيه ؟!! إنتى مش طبيعية يا حبيبتي إيه حكاية قلة الأكل والنوم الكتير دول ؟؟!!

ملك : معلش يا حبيبي إرهاق من الرحله فاكر يوم العمره كانت حالتى كده برده

محمد : أيوه يا حبيبتي بس العمره تختلف العمره ليكي حق تتعبى فيها وانا كمان تعبت معاكى لما رجعنا لكن ده إحنا كنا مرتاحيين هناك وإللى ممكن يتعبك هو الطياره مثلاً يوم يومين لكن مش اسبوعين يا حبيبتي فيكي إيه ؟؟!!!!

ملك : صدقنى والله إرهاق ولاحظ إننا ماكنّاش بنّام هناك أصلاً ، ما تقلقش يا روحى انا كويسه

محمد : طاب لو كويسه يبقى تاكلى دلوقتى

ملك : مليش نفس والله

محمد : و لو قلت عشان خاطرى ؟!!

إبتسمت ملك : عشان خاطرك أعمل أى حاجه فـ الدنيا ^_^

إبتسم محمد وراح ع المطبخ جابلها الأكل وأكّلها كمان بإيديه ^__* ♥

تانى يوم كالعاده ملك راحت على شغلها وبعد ما خلّصت عدّت على أمها سلّمت عليها وقعدت تحكى معاها شويه ، أمها بتتكلم وهى فجأه حست بهبووط أصبح كلام أمها مش مسموع بوضوح وعنيها مزغلله ، قامت تغسل وشّها وأول ما إتحركت فقدت الوعى -_-


فاقت ملك ولقت نفسها على سريرها ، ولادها جنبها وأمها واقفه بتتكلم مع الدكتوره إللى خلّصت فحصها وبتقفل شنطتها

ملك بوهن وهى بتحاول تفتح عنيها : هو فيه إيه -_- ؟!

أمها مبتسمه : إرتاحى دلوقتى يا حبيبتي ^_^

الدكتوره لـ أمها : وزى ما قلت لحضرتك كل ده طبيعي هى هتاخد فتره كده فـ الأول وهترجع لطبيعتها بس المهم محتاجه راحه وتتغذى كويس لإن واضح إنها مابتاكلش !!

أمها : حاضر يا دكتور متشكره جداً لحضرتك

وصّلت أمها الدكتوره لـ الباب ورجعت لملك ومازالت البسمه على وشّها ^_^

ملك وهى لسه حاسه بدوخه : فيه إيه ماما هو حصل إيه -_- ؟

أمها : كنتى بتتكلمى معايا وفجأه قمتى ووقعتى فـ الأرض وإنتى مش عجبانى من يوم ما رجعتى من السفر والله كنت شاكه عشان كده إتصلت بالدكتوره إللى فى العماره اللى ورانا جارة صحبتي طنطك فايزه والله يباركلها جت على طول وأكدت شكوكي وطمنتني الحمدلله ^_^

ملك : شكوك إيه يا ماما -_- ؟!!!!

ضحكت أمها : أصلي وأنا حامل فيكي كانت عندى نفس الأعراض

جحظت ملك عنيها : حامل فيا ؟؟! يعني أنامستفاجأة؟؟!!

أمها : أيوووه مبرووك يا روح قلب ماما ما شاء الله إنتى حامل ♥ ^_^

ضحكت ملك بفرحه ^_^ ، حاولت تقوم ماقدرتش

أمها : إرتاحى يا ماما

حطت ملك إيديها على بطنها وإبتسمت ^_^ ، غمضت عنيها بوهن وإنسابت منها دموع فرحه :')) ~ .


رجع محمد من شغله فتح باب الشقه ومالقاش حد !!!

((معقوله تكون كل ده لسه عند ماماتها !! دى قالتلى هعدّى أسلم عليها على طول وآجى !!!! ))

مسك الموبايل وإتصل بيها ، كانت نايمه -_- ، ردّت أمها ع الموبايل ومارضيتش تقوله ع الخبر ^_^ لحد ما ملك هى إللى تقوله ،،،قالتله إنها كانت عوزاها فـ حاجه ضرورى عشان كده إتأخرت عندها ،، قال لحماته لما تخلّص إن شاء الله ترنله عشان يجي ياخدها ،،قفل محمد مع حماته وهو متضايق >.< مابيحبش يرجع البيت ومايلاقيش ملك والولاد >.< !!

دخل غيّر هدومه ونام على طول -_-
••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••

مروان قرر يتفسح هو ولوجين لوحدهم شويه بقالهم كتير ماخرجوش ولو خرجوا كل إهتمامها بيبقى بـ سلوان وفـ الآخر بتبوظ الخروجه :/ !!!

المره دى فضل يتحايل عليها ويقنعها تسيب سلوان عند مامتها وبعد معاناه الحمدلله وافقت !

وَدّاها عند حماته بسرعه قبل ما لوجين ترجع فـ كلامها


ورجع كانت لوجين جهزت ، ركبوا العربيه وانطلقوا إلى مطعمهم المفضل ^_^ ، مروان مش مصدق إن لوجين خارجه معاه لوحدهم تقريباً من يوم ما إتولدت سلوان وهو محروم من الخروجات دى !

بيتأمل لوجين وهو مبتسم ^_^ ..... وهى تفكيرها كله عند سلوان !!!!

((يا ترى عامله ايه ؟ طيب هى اكيد صحيت دلوقتى ؟ دى بتحب اول ما تصحى تشرب عصير يوووه نسيت اقول لماما ع الموضوع ده >.< هو أنا أصلاً اديت لماما البسكوت والزبادى بتاعها ولا نسيته ؟! يا خبر ده انا شكلى نسيت دوا الكحه مستفاجأة !!!! مش مشكله همليها اسمه تجيبه من الصيدلية وتديهولها ))

مروان : إيه يا لوجي بكلمك يا حبيبتي سرحانه فـ ايه ؟!!

لوجين : هه ، كنا جبنا سلوان معانا يا مروان كان هيجري إيه يعنى حزينة

زفر مروان : استغفر الله العظيم ، فيه إيه يا لوجين ؟!! يعنى مش عارف أقولك ايه بصراحه المفروض إنك تحسي بيا شويه بقى >.< نفسى نخرج انا وانتى نقضى شوية وقت مع بعض نرجّع أى يوم من ايام زمان نفسى ارجع اشوف بسمتك وضحكتك الصافيه اللى طالعه من قلبك مش المصطنعه !!!

أنا سكت كتير بقى الحياه مش هتقف يا لوجين حادثه وحصلت ربنا عاوز كده واهه عايشين بس انتى لو فكرتى فى السعاده اللى حوليكي والنعم إللى ربنا إدهالك هتفهمى اد ايه ظالمه نفسك وظالمانى وظالمه كل اللى بيحبوكى حزينة

من يوم ما اتولدت سلوان وانتى ناسيه انّى موجود من الأساس !!!

ما انا كمان محتاجلك جنبى ، محتاج لوجين إللى ضحكتها مابتفرقهاش مابيهماش أى حاجه ولا فى أى حاجه فى الدنيا تهزمها !

دلوقتى كل اهتمامك وحياتك مقتصره على سلوان وبس ، سلوان سلوان سلوان !

مش معقوله كده يا لوجين بقى >.< أنا بجد زهقت ومش قادر استحمل اكتر من كده >.<

عموماً ولا تزعّلى نفسك انا هكلم فـ مين أصلاً؟! ما انا ياما إتكلمت :/

بقالى سنتين بتكلم وأتناسى تصرفاتك وخوفك المبالغ فيه ع البنت وأقول بكره ترجع زى الأول بكره تفتكر ان ليها إنسان بيحبها محتاجلها جنبه ، بتقومى بواجبات البيت لكن مين قالك إنى متجوزك عشان تخدمى فى البيت !!

انا متجوز كيان وروح وقلب ، متجوز اكتر انسانه حبيتها فى حياتى ولا فيه اى حاجه بتتغير ، غير إنك بتتصنعى انك كويسه وسعيده ، ونسيتي إننا روح واحده فطبيعي أحس بيكي ، كفايه بقى بجد انا تعبت >.< إتفضلى اركبى عشان نمشى بلاها خروج وقرف >.<

ركب العربيه وإنتظرها تركب عشان يمشوا ، وهى سمعت كلامه وزى ما تكون كانت نايمه و رش فـ وشها كوباية مايه ساقعه :O

ركبت العربيه من غير ما تنطق بحرف واحد ، وهو كمان بيسوق بعصبيه ومانطقش ولا كلمه طول الطريق ،، راح بيها عند أهلها نزلت جابت سلوان ومشيوا على بيتهم ~
••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••

صحيت ملك وأمها قالتلها إن محمد إتصل من ساعه وهى مارضيتش تقوله على خبر حملها وقالت انها عاوزه ملك فى حاجه ضرورى

ملك : كويس أووى يا ماما إنك ما قولتلهوش عاوزه أشوف ردة فعله لما يعرف ^_^ ، ده انا زهقته معايا الفتره اللى فاتت طول النهار نايمه وهو مستحملنى ومابيتكلمش

أمها : معلش يا روحى لما تقوليله ع السبب إن شاء الله هيفرح ، عارفه والله وانا حامل فيكي كنت مزهقه أبوكى اكتر من كده


ملك: يـــاه يا ماما ماتتخيليش انا مبسوطه اد ايه ربنا مفيش أكرم منه ^_^

أمها : الحمدلله يا حبيبتي ♥ ربنا يسعدك دايماً يــا رب ♥

قبّلت راس أمها وقامت فايقه وقبل ما تخرج : إلا صحيح يا ماما فين الولاد وبابا لسه ماجاش ؟

أمها : جه وبيحكيلهم قصه جوه احلى ابتسامة قولتله على خبر حملك وفرح اوووى ^_^ كان لس هيكلم محمد يباركله قولتله استنى لـَ تودينا فـ داهيه


ملك : هههههههههههههه الحمدلله إنك لحقتيه ،هروح اسلم عليه ♥

سلّمت على أبوها وباركلها ، كانت هتمشى لوحدها ع البيت مش عاوزه تتعب محمد وأبوها أصر يوصّلها

وصّلها باباها ومالقتش محمد فـ البيت !!

مشى أبوها وهى كلّمت محمد قالها إنه عند واحد صاحبه وهيعدّى يجيبها قالتله ان ابوها وصلّها ،، قالها هيرجع بعد ساعه إن شاء الله ، على طول دخلت خدت دوش بارد عشان تفوق من الخمول اللى عندها


خرجت من الحمام وهى بتفكّر فـ ردة فعل محمد لما تعرّفه خبر حملها
••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••

مروان من يوم ما قال الكلمتين إللى فـ قلبه وهو مابيتكلمش مع لوجين بيصحى الصبح يفطر من غير ما ينطق بكلمه وأحياناً بيمشى من غير فطار يروح على شغله ويرجع ينام واول ما يصحى يخرج من البيت ولوجين فكرت كتير فـ كلامه وحست فعلاً بغلطها

بس كل ما تحاول تتكلم معاه عشان تصالحه يصدّها ، بيعاقبها بأكتر طريقه هى بتكرهها

هى فاهمه كل كلامه وحاسه بيه بس كل ده غصب عنها ، كل دى تصرفات لا إراديه بتخرج منها وقررت خلاص هتاخد بالها من تصرفاتها وترجع تانى زى ما كانت وتهد السور إللى إتبنى بينها وبين حبيبها من بعد الحادثه إللى حصلت حزينة ~

رجع محمد من عند صاحبه ، فتح الباب ولقي البيت كله مضلّم زفر وقال : أكيد نايمه :/ مش عارف انا ايه حكاية النوم اليومين دول >.< !!!

بيكلم نفسه وفجأه .....

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق