الجمعة، 18 يوليو 2014

الحلقة 39 - الجزء الثالث

وقفنا الحلقه إللى فاتت عند أما
قفلت ملك مع محمد بصت لـ الهدوم إللى إشترتها وإبتسمت بفرحه شالتهم فـ الشنطه وحطت إيديها على بطنها ، إبتسمت وسرحت فـ حياتها وولادها وفـ الطفل إللى فـ بطنها ، سرحت فـ يوم ولادتها وناويه تسمّي إيه المره دى لو بنت أو ولد
وفجأه صرخت : بسم الله بسم الله
ودى آخر حاجه نطقتها ملك قبل ما التاكسي يعمل حادث وتغيب عن الوعي

محمد بيخلّص شغله عشان يروّح يفسح ولاده زى ما قال لـ ملك رن موبايله وكانت ملك ، فتح الخط : أيوه يا روحى والله بخلّصـ ووقف عن الكلام لما لقى صوت واحده تانيه بترد عليه !!!!
محمد : مين حضرتك ؟ ... أيوه ده يبقى رقم زوجتى ؟!! .....
إنتفض محمد من مكانه : إييييه ،، مستشفي إيه ؟!! ....أيوه أيوه طيب أنا جاى حالاً
مش شايف قصاده ساب كل حاجه فـ مكانها ومن غير تفكير جرى ع المستشفى زى المجنون !!

لما وصل المستشفي كانت ملك لسه ما فاقتش ، الممرضه طمنته وقالتله إن الدكتوره فـ إنتظاره !
خبط ع الباب بإيدين مرتعشه ودخل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الدكتوره : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
محمد : أنا أنا زوج المدام إللى عملتـ
الدكتور : حادث التاكسي ؟!
محمد : أ أيوه
الدكتوره : أهلاً بحضرتك ،، إتفضل
قعد محمد : خير يا دكتور طمنيني عليها لو سمحتي ؟!
الدكتوره : هى الحمدلله دلوقتى بقت بخير جداً بل وهكتبلها على خروج إنهارده بالليل إن شاء الله بس يعني للأسف فقدتم الجنين حزينة(
حس محمد بوجع فـ قلبه أول ما سمع كلام الدكتوره بس تماسك وسأل : طيب وملك يا دكتور ؟؟
الدكتوره : مدام حضرتك الحمدلله دلوقتى بخير ، إتعرضت لـ شوية خدوش وكدمات سطحية و بسيطه وجرح سطحى فـ راسها و بعد ساعه إن شاء الله هتفوق وهتقعد تحت الملاحظة كام ساعه وتقدر حضرتك تاخدها بالليل ابتسامة)
محمد : متشكر جداً لحضرتك
الدكتوره : العفو ده واجبى ابتسامة)
قام محمد : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الدكتوره : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
خرج محمد من عند الدكتوره وحاسس إنه مش قادر يمشى على رجله مبسوط إن ملك الحمدلله ربنا نجّاها لكن كل خوفه من ردة فعلها لما تعرف إنها فقدت الجنين حزينة
أول طفل فقدته ماكنتش تعرف إنها حامل وإنهارت ودلوقتى الطفل ده إرتبطت بيه جداً وكانت منتظراه بفارغ الصبر ، مش عارف هيقولها إزاى !!
والمره دى فضل جنبها لحد ما تفوق تجنباً لإن يحصل زى المره إللى فاتت وتعرف بصدمه من الممرضات !!!!
••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••
حمزه وحفصه نزلوا من باص المدرسه ، المشرفه مالقتش ملك منتظراهم فـ إتصلت بـيها رد محمد ، شكرها وطلب يكلم حمزه وقاله يطلع هو وأخته عند دكتوره فاطمه لحد ما يرجعوا إن شاء الله

ملك فاقت ، دخل محمد وحاسس بغصه فـ حلقه مش عارف يقولها إيه
محمد بشبح إبتسامه ابتسامة) : حمد لله على سلامتك يا حبيبتي :'))
ملك واجمه ومابتردش : ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قبّل راسها : الحمدلله إن ربنا سترها وإنتى بخير دلوقتى يا روحى
ملك من غير ما تبصله زى ما هى واجمه : أنا سقّطت مش كده ؟؟!!!!!
محمد : محرجة
حطت إيديها على بطنها ،، محمد : بصي يا حبيبتي أنا يعني الـ
ردت بـ حِده : إنا لله وإنا إليه راجعون ، أنا عاوزه أروح دلوقتى !
محمد : معلش يا حبيبتي إستني كام ساعه تحت الملاحظة وهنمشـ
قاطعته : أنا مش هستني دقيقة زياده لو سمحت عاوزه أروّح بيتي
محمد بإستسلام : حاضر إللى تشوفيه
خلّص إجراءات الخروج ورجع لـ ملك وكانت مازالت واجمه وحاطه إيديها على بطنها بلا كلام ولا حركه وده إللى مخوّف محمد ، عاوزها تصرخ أو تبكي تعمل أى حاجه إلا إنها تسكت بالشكل ده، سكوتها مش مطمنه حزينة((( !!!!!!!

ركبوا العربيه وطول الطريق ساكته ، وهم فـ العربيه مروان كلّم محمد فـ شغل بس قبل ما يرد ملك قالت : ما تقولهوش حاجه !
نفذ محمد كلامها ووصلوا البيت ، قرب منها عشان يشيلها ردت : لأ أنا هقدر أمشي
صمم محمد ردت بعصبيه : قولتلك هقدر أمشي
فسكت محمد وسابها تطلع لوحدها ، قفل العربيه ، خد الولاد من عند تيته فاطمه وطلع بيهم ع الشقه ، لقي ملك غيّرت هدومها ونامت ، دخل قبّل راسها ، قفل النور وسابها ترتاح شويه ، غيّر لحمزه وحفصه هدومهم وحطلهم أى غدا وماكنش له نفس ياكل معاهم مازال قلقان من سكوت ملك حزينة( !!!!

ملك أول ما دخلت الشقه على طول غيّرت هدومها بألم من الكدمات والخدوش إللى فـ جسمها ، رمت نفسها ع السرير ، غمضت عيونها بألم وحاولت تنام حاولت تبكي لكن حتي البكا مش قادره عليه !!!!
حست بـ محمد وهو بيغطيها ويقبّل راسها وعملت نفسها نايمه ، أول ما قفل النور وخرج فتحت عيونها وإيديها ما زالت على بطنها ، سرحت فـ الظلام إللى فـ الأوضه لحد ما راحت فـ النوم حزينة

محمد ذاكر لـ ولاده وساعدهم فـ واجبهم وراجعلهم جزء من القرآن طبقاً لـ الجدول إللى حاطه ، سابهم يلعبوا ودخل يطمن على ملك لقاها رايحه فـ النوم خرج بهدوء وقعد يقرا شوية قرآن لحد ما تقوم من نومها

صحيت ملك وحاسه جسمها مهدود وجبل هموم على قلبها
قامت بوهن وفتحت النور بصت فـ المرايه وماسكه راسها من الصداع ، لمحت شنطتها إللى كانت معاها وقت الحادثه إلتفتت بصتلها شويه وقامت إتناولتها ، أول ما حطت إيديها عليها حصل زى فلاش باك رجعها لـ لحظة الحادثه
قاعده فـ التاكسي سرحانه وفجأه رجه قويه خرجتها من شرودها وفـ لحظة لقت نفسها بتتخبط فـ التاكسي وتندفع لقدام ، فاكره إحساسها لحظت ما خبطت ببطنها فـ الكرسي بقوه خلتها تصرخ : بسم الله بسم الله
وفـ لحظتها بدأ مغص رهيب مع آلام فـ كل جسمها ، بدأت تغيب عن الوعي فتحت عيونها لـحظه وشافت وسط الضباب ناس بتجرى وأصوات مش واضحه وغابت عن الوعى تماماً لحد ما لقت نفسها فـ المستشفى
من أول ما فاقت وهى حاسه إنها فقدت الجنين ، بصت لـ الشنطه تانى فتحتها وقلبها خرجت منه صرخه قويه لما شافت آخر هدوم إشترتها قبل الحادثه ، مسكت الهدوم وفضلت باصلها بحسره ودموعها إللى كانت جافه نزلت بغزاره زعلانة و باعيط، هبطت ع الأرض رغم ألمها سجدت وهى بتبكي بحرقه وتردد :
يــــا رب إنا لله وإنا إليه راجعون
أنا راضيه يــا رب سامحني لو نزلت منّي دمعه فـ لحظة وهن
:'( مش إعتراض على حكمك يا عظيم أنا عارفه إن لك حكمه لكن قلبي أضعف من إنه يتحمل الصدمه زعلانة و باعيط
ووقفها عن البكا والدعاء إيد حنينه طبطبت عليها ، وقفت عن البكا وقامت من سجودها لقتها حفصه واقفه قصادها وبتبكي :'(
مسحت ملك دموعها وإبتسمت :')) : مالك يا حبيبة ماما ؟؟!
حفصه وهى بتبكي :'( : أنا مش فيه حاجه حصلت يا أمى بس عيني لما بتشوفك بتعيطي بتعيط زيك :'(
إنسابت دموع ملك وسط إبتسامتها من غير كلام قربت حفصه ومسحت دموعها : عشان خاطرى مش تعيطي تانى عشان انا مش بحب أشوفك بتعيطي وزعلانه عشان لو زعلتى هزعل زيك على طول :'( :'(
ضمتها ملك لحضنها وهى بتبكي :'( ، طبطبت حفصه عليها وكإن إيد حفصه بتطبطب على قلبها
مسحت دموعها :'( وطبعت قبله على خد حفصه :*
حفصه : هو حضرتك بتعيطي ليه يا أمى :'( ؟؟! هى أختى بتوجعك فـ بطنك ؟؟!!
إبتسمت ملك من برائتها :')) : مابقاش فيه نونو فـ بطني يا حفصه خلاص
حفصه : لييييه هى راحت فين مخضوضة ؟؟!!
ملك : راحت الجنه عند ربنا :'))
حفصه : طيب مش تزعلي بقي يا أمى هى راحت عند أحسن حد خالص ، مش إنتى قولتيلي إن أنا وإنتى وحمزه وأبي ربنا هيودينا الجنه كل ما نعمل حاجات حلوه ^_^ ؟!
ملك : أيوه يا روحي ♥
حفصه : يبقى مش تزعلى إحنا نعمل حاجات حلوه كتيير وربنا هيودينا عندها الجنه هنروحلها كلنا وهنلعب معاها كتييير ^_^ ♥
إبتسمت ملك :')) : حاضر يا حفصه مش هزعل تانى :'))
دخل محمد وإللى كان متابع الحوار من أوله وهو مبتسم : طاب بذمتك يا ماما ملك حد يبقى عنده بنت تهوّن عليه زى حفصه كده ويزعل من أى حاجه فـ الدنيا ^_^ ♥ ؟؟!!
ضم حفصه فضحكت وطبعت قبله على خده :* ♥ ودخل حمزه طلع على كتف أبوه إتناوله محمد وفضل يزغزغه هو وحفصه ،، سمعت ملك صوت ضحكاتهم وكإنها بلسم لطف جرح قلبها فـ إبتسمت غصب عن الهموم :'))
جريوا الولاد يلعبوا بره وقرب محمد من ملك ضمها من كتفها : خلاص يا روحي بقى :')) ♥
ملك : خلاص يا حبيبي أنا كويسه ما تقلقش عليا :'))
طبع قبله على جبينها :* ميلت راسها فـ حضنه وغمضت عيونها ♥ ~
••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••
مر على حادثة ملك أسبوعين وأهلها وأهل محمد لما عرفوا زعلوا منهم عشان عرّفوهم متأخر
وخلال الأسبوعين دول محمد هو إللى كان بيقوم بشغل البيت رغم إن ملك بقت كويسه وقالتله إنها تقدر تشتغل فـ البيت دى مجرد كدمات لكنه أصر يريّحها شويه وحاول الفتره دى كلها مايحطهاش فـ أى ضغط نفسي والحمدلله بقت كويسه ^_^ ♥

بعد ما فاقت ملك من موضوع الحادثه نزلت تقعد مع كرستين شويه ، إتكلموا عن الحياه وملك جابت سيرة روايتها إللى قالت عليها لـ كرستين وبدأت ملك فـ طرح أول سؤال :
قوليلي يا كرستين هو ليه تم صلب سيدنا عيسي زى ما بتقولوا يعني إنه إتصلب ؟!
كرستين :
ربنا خلق آدم في الجنة وآدم عصاه وارتكب الخطيئة فأنزله الرب للأرض وكان لابد من عقوبة علي الخطيئة دى فانزل الرب ابنه للفداء فكان إن صُلب يسوع لتكفير خطايا بني آدم ..
ملك : ممممممم طيب وعيسي ذنبه إيه إنه يتحمل خطيئة آدم ؟!! ليه مش آدم هو إللى يتحمل خطيئته ؟! ليه عيسي يُصلب عشان خطيئة ما عملهاش ؟!!! وبعدين كل خطيئه ولها عقوبه بحجمها وده شئ بديهي ، فيه أكبر من الخطيئه إللى آدم عملها يعني هو أكل ثمره !!! حتى وإن كان ده ذنب أو خطيئه بس إزاى خطيئه صغيره تتحل بإن ربنا ينزل إبنه بنفسه هو إللى يخلصها بالشكل ده ؟!
كرستين : الرب عاوز كده ؟!
ملك : تمام بس برده يا كرستين صعبه إنها تدخل العقل !!! وبعدين خليني أفهمك قصدى بمثال قريب أوى وبسيط إنتى يعني وأسفه إنى هفكرك إبنك آدم ربنا يرحمه لو جتلك فرصه إنتى أو طليقك يعني تنقذوه وقتها من الغرق مش كنتوا هتعملوا المستحيل عشان تنقذوه ؟!
كرستين : أكييد طبعاً
ملك : تمام وأى أم وأب كده إزاى ربنا بقدرته وعظمته ضحى بإبنه وكمان عشان خطيئه ما عملهاش وإزاى شافه يتصلب ويتعذب بالشكل ده وما أنقذهوش ويعني مفيش أى عقاب غير إنه يقتل إبنه الوحيد !!!
بدأت كرستين ترتبك وما إستنتهاش ملك عشان تبين أى ردة فعل وسألت سؤالها إللى بعده :
هو إنتوا ليه بتقولوا إن عيسي إبن الله ؟! وإنه إله ؟!!
كرستين :
لإنه إتولد من غير أب
ملك : طاب لو كده يبقى آدم أحق بالألوهيه بقى ما هو إتولد من غير أم ولا أب !!!!
كرستين : لأ يسوع كان بيعمل أفعال الرب كان بيُحي الموتى وخلق الطير وأبرأ الأكمه والأبرص وشفي المرضي المشلولين والمصروعين وهي أفعال لا يستطيع فعلها إنسان فصح أنه إله !!!!!
ملك : برده ده ما بيدلش على إنه إبن الله إو إنه إله ربنا نزل كل نبي بمعجزه من قدرته جل شأنه ومش معنى كده إن كل معجزه مع نبي بتدل على إنه إبن الله ؟!!
وكذلك قبل ما تبين أى ردة فعل إربكتها ملك بالسؤال إللى بعده :
طيب مش ربنا نزله عشان خطيئة آدم زى ما بتقولى ! طيب هو نزل لخطيئة الناس إللى فاتت بعد آدم وقبل نزول المسيح ولا لخطيئة الناس إللى بعده ؟!!
كرستين : لا الناس إللى ماتت ماتت خلاص بخطيئتهم
ملك : طيب ومش حرام كده ذنبهم إيه يموتوا ويتعذبوا بخطيئتهم ليه ما نزلش عيسي بعد آدم على طول عشان يخلص خطيئته يعني ؟!!!!!
كرستين بإرتباك : ربنا عاوزه ينزل فـ الوقت ده يعني !!!
ملك : ممممممم طيب مش المركب إللى ليها ريسيين تغرق ؟!
كرستين : أكيد المثل ده مضبوط !
ملك : تمام إزاى الكون ده كله هيمشي بإلهين !!!!!!!
كرستين : وإنتى هتشبهى السفينه بالكون كله ؟!!!
ملك: عليكي نور أهه الكون أكبر من كونه سفينه إزاى هيمشي بأمر إلهين ولنفرض عيسي عاوز حاجه وأبوه عاوز حاجه تانيه ؟!!
كرستين : ملك :O ???!!
ملك : طيب ولو ربنا بيحب يخلف يعني ليه يبقى عنده ولد واحد ليه مافكرش يبقى عنده أكتر من ولد ويجيب كمان بنات !!!
كرستين : ملك إيه إللى بتقوليه ده ؟!!! ركزى إنتى بتتكلمى عن الرب :O ؟؟!!
ملك : أنا مركزه أوى يا حبيبتي وحابه أفهم منك ابتسامة) وبعدين إزاى القساوسه وهم بشر بيتنزهوا عن الولد وربنا الأعظم منهم جل شأنه هيبقى عنده ولد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جحظت كرستين عنيها من كلام ملك وأسلوبها وردت بعصبيه : إنتى متأكده إنك من الأساس بتعملى روايه وجايه تطلبي مساعدتى من خلال أسئلتك دى ؟؟!!!!!!!!
ملك : أه والله أنا فعلاً بعمل روايه ولما تطبع فـ كتاب إن شاء الله طبيعي أى حد ممكن يسألني الأسئله دى فكنت عوزاكى تجاوبيني عليها عشان ابقى بتكلم بثقه وقادره أجاوب عليهم بس ابتسامة)
وقبل ما تكمل ملك رن محمد عليها فإستأذنت من كرستين وسابتها ومشيت
بعد ما مشيت ملك فضلت كرستين قاعده شويه بتحاول تستوعب أسلوب ملك وكلامها أول مره ملك تتكلم معاها فـ دينها وفكرت كرستين إزاى ما جاوبتش على ملك وإرتبكت كده رغم إنها لما بتسأل ملك سؤال عن دينها بتجاول بكل ثقه ؟؟!!!!! حست بضيق من نفسها أو من الموقف نفسه مش عارفه بس ضيقها من شدته جالها صداعانا باغلي
قامت لـ الحمام غسلت وشها وأخدت إسبرين لـ الصداع >.< ودخلت تنام شويه ، لسه هتدخل ولقت حاجه على السفره قربت ولما شافتها إستغربت !!!!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق