الخميس، 17 يوليو 2014

الحلقة 29 - الجزء الثالث

وقفنا الحلقة إللى فاتت عند أما
طلبت لوجين مساعدة ملك وبالفعل بدأت تنفذ الخطه

مروان كان فـ الشغل لما ملك إتصلت بيه وقالتله يعدّي عليها فـ الشغل ويروّحها عشان تعبانه ومش قادره تروّح لوحدها ،، وعلى طول خلّص شغله وراحلها ، صممت يقعد معاها شوية ويتغدى معاها قبل مايروّح وبتعمل كل حاجه ببطء لحد ما لوجين ترن عليها عشان تسيبه يمشى
فضلت ترغى معاه وتجيب مواضيع من الشرق والغرب لحد ما جت رنّت الإفراج وسابته ملك يمشي

نزل مروان من عندها وأول ما وصل لـ بيت لوجين خرجت منه تنهيده وقبل ما أشواقه تخليه يتنازل عن قراره بإنه مايرجعهاش البيت ،، خد بعضه ونزل على تحت بسرعه

راح ع البيت وهو حاسس إنه تعبااان وبقاله سنين مانمش
فتح الباب بهم كالعاده من يوم ما لوجين سابت البيت بيحس بهم وهو داخله
ضغط على مفتاح النور و أول ما الشقه نوّرت إتفاجئ ..مخضوضة

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

مروه راحت الجامعه وفجأه وهى ماشيه لمحت محمود ،، حست بفرحه لمجرد إنها شافته وخرجت منها تنهيدة

كشّرت لما إفتكرت قرارها إنها هتتحكم فـ تصرفاتها وتجاهد نفسها ،،، فـ لامت نفسها ودخلت ع المحاضره بسرعه

ملك كلّمت كرستين تطمن عليها

ملك : وحشاني يا كوكووووووووووو

كرستين : ملوكه وانتى أكتر يا حبيبتي بس بصراحه إللى وحشونى اكتر منك حبايب قلبي حمزه وحفصه طمنيني عليكم ؟

ملك : كلنا بخيير الحمدلله وإنتى اخبار رحلتك ايه طولتى اوووى يا وحشه حزينة((

كرستين : معلش يا حبيبتي عندى شوية مشاغل هنا هخلص منها وهتلاقيني فوق دماغك

ملك : ربنا ييسرلك وترجعى بالسلامه بقى ، صحيح فيه خبر حلو

كرستين : فرحيني فرحيني

ملك : لوجين حامل

كرستين : بسم الصليب يا حبيبتييي بتتكلمى جد ؟

ملك : أه والله لسه عارفين إمبارح

كرستين : تقوم بالسلامه إن شاء الله

ملك : يــا رب ، هقفل بقى عشان محمد زمانه على وصول المهم إنى إتطمنت عليكي

كرستين : أوكـ يا قلبي خدى بالك من نفسك

ملك : وإنتى كمان مع السلامه

كرستين : مع السلامه

قفلت ملك معاها ، جهّزت الغدا وقعدت تلعب شويه مع حمزه وحفصه لحد ما محمد يرجع ابتسامة) ،، وإتفتح الباب ودخل محمد بـ مفاجأه خلّت التلاته ملك وحمزه وحفصه نطوا أول ما شافوه وجريوا عليه ......

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

أول ما الشقه نوّرت إتفاجئ مروان لقى أرضية الصاله كلها بلالين ولوجين واقفه فـ النص ولابسه فستان جمييل أووى وبكامل أناقتها والبسمه مرسومه على وشها ~

تأمل المنظر وإستقرت عنيه عندها ولا إرادياً إبتسم ،حس إن كل التعب والحزن والهم إللى جواه كإنها بسمتها إقتلعتهم من جذورهم ، عاوز دلوقتى حالاً يضمّها لحضنه أوووووى عشان يسكّت بكا قلبه فـ غيابها مش قدارة امسك دموعي ولكن فجأه إفتكر كلامها فضل واقف مكانه وكشّر
لاحظت لوجين تكشيرته لكن فضلت مبتسمه وبدأت تغنيله
رغم إن صوتها مش حلو بس سابت إحساسها يغنّي بصوته وصوت الإحساس مفيش أحسن منه بيخرج من القلب يوصل للقلب على طول :

نسيت النوم ......واحلامه
نسيت لياليه ......وايامه
بعيد عنك ...... حياتي عذاب
ما تبعدنيش بعيد عنك
ماليش غير الدموع احباب
معاها بعيش بعيد عنك
غلبني الشوق وغلبني
وليل البعد دوبني
ومهما البعد حيرني
ومهما السهد سهرني
لا طول بعدك يغيرني
ولا الأيام بتبعدني بعيد عنك

قلب مروان بيبتسم بس لسه التكشيره على وشه وبيبصلها بلوم وعتاب

ردت على نظرته إللى وجعتها حزينة( :

كنت بشتاقلك وانا وانت هنا
بيني وبينك ....خطوتين
شوف بقينا ازاي انا فين
يا حبيبي وانت فين !
والعمل ايه العمل
ما تقولي اعمل ايه
والأمــــــــــــــل
انت الأمــــــــــل
تحرمني منك ليه؟
عيون كانت بتحسدني على حبك
ودالوقت بتبكي عليا من غلبي
وفين انت يا نور عيني
يا روح قلبي فين
فين اشكيلك فين
عندي كلام وحاجات
فين دمعتي يا عين
بيريحني بكايا ساعات
بخاف عليك.... وبخاف تنساني
والشوق اليك على طول صحاني
غلبني الشوق وغلبني
وليل البعد دوبني
ومهما البعد حيرني
ومهما السهد سهرني
لا طول بعدك يغيرني
ولا الأيام بتبعدني بعيد عنك

وهنا إبتسامة قلب مروان ♥ غلبت تكشيرة وشه وأجبرت شفايفه تبتسم ^_^

أول ما شافت بسمته قربت منه ، فضلت تتأمل ملامحه ،، إتجمعت الدموع فـ عنيها وقالت : أنا أسفه يا حبيبي ♥ :'(

وقبل ما تسمع رده إترمت فـ حضنه ♥ ، ضمته أوووى وإتفتحت فـ العياط :'( :'( ومروان مانطقش ، أول ما ضمّته حس إن روحه رجعتله وقلبه بيرقص على دقات قلبها ^_^ ♥ إيديه كانت فـ جنبه قاوم كبريائه وضمّها فـ حضنه أووووى ..دموع فـ عنيه مش عارف يا ترى دى دموع أشواق ولا دموع فرحه :')) ♥

هدى وبدأ يمسحلها دموعها : خلاص بطلى عياط ♥

لوجين بصوت متهدج من كتر البكا : أنا أنا أسسفه ومشش هتتكرر تانى يا حبيبيييي ، سامحنيي يا يا روووح قلبي ♥ :'(

مروان: إهدى طيب خلاص بطلى عياط ♥

مسحلها دموعها وهو بيتأمل طفلته وهى بتبكي :'( ، شكلها بيأسر قلبه حتى فـ البكا ابتسامة)) ♥ ، إتنهد وقبّل راسها : رغم إنى كنت ناوى ماكلمكيش تانى بس اعمل ايه بقى مابقدرش على بعدك :'(( ، أنا أسف يا حبيبتي عشان حطيتك فـ موقف زى ده بس غصب عنى والله ♥

لوجين : أنا إللى أسفه يا حبيبي إنى وصّلت الأمور بينا لكده وقولتلك كلام ملهوش أى لازمه بس أنا كنت متعصبه،،، مروان إنت ما تتخيلش بعشششقك ازاى تفتكر واحده بتعشق واحد بجنون كده مش من حقها تغير عليه بالشكل ده ؟؟!!

مروان : حبيبة قلبي ♥ انا فاهم وعارف والله العظيم بس إنتى لازم تثقى فيا زياده عن كده وتسمعيني على الأقل

لوجين : حقك عليا يا حبيبي ♥ :'((

مروان : خلاص يا عمرى أنا مش عاوز عياط تانى ♥

تعالى فـ حضنى يا شيخه ده إنتى طلّعتى عين أهلى >.< ، ضحكت من بين دموعها وإترمته فـ ضمّته ♥ ^_^
وهى فـ حضنه إفتكرت خبر الحمل وإبتسمت ^_^ بما إنه سامحها إذاً حانت اللحظة الحاسمه يا سلام!

لوجين : مونى

مروان : نعم ^_^

لوجين : فيه مفاجأه ^_^

مروان : هو فيه أحلى من مفاجأة وجودك فـ البيت ؟؟!!!

لوجين : أيوووووه ^_^ يلا بس لف عشان اربطلك الشريطه دى يا سلام!

مروان : الله الله هنلعب القطه العاميه ولا إيه احلى ابتسامة

لوجين : يلا يا غلباوى من غير كلام كتير ^_^

ربطت الشريطه عل عنيه ومسكته من إيديه لأوضة الأطفال وقّفته قصاد حيطه من حيطان الأوضه وشالت الشريطه ،، أول ما فتّح عيونه لقى برواز فيه صوره بس مش فاهمها !!!!!
وفجأه جحظ عنيه وهو بيدقق وبص لـ لوجين

مروان : لـ لوجين إيه ده مستفاجأة ؟؟!!

لوجين : أيوووه ده إللى جه فـ بالك ^_^ دى يا سيدي أول صورة سونار للـ بيبي يا بابا مروان :'))

بصّلها مران ورجع بص للصوره قرّب منها وفضل يتأملها ، قربت منه لوجين والدموع فـ عنيها حطت إيديها على كتفه ، إلتفتلها ركع على ركبته وحط إيديه على بطنها ♥ بصلها وهو بيبتسم ودموعه نازله ، حط راسه على بطنها وضمّها أووى ، وبدأ يضحك ويبكي الإتنين سوا :')) ، ولوجين معاه :'))) ....

ساب حضنها ونام فـ حضن الأرض فـ سجدة شكر لله وهو بيبكي زى الأطفال :'((( ♥ ... قام من سجدته وشال لوجين حطها ع السرير
مروان : لوجين إنتى جنتى ♥ ربنا ما يحرمنى منك أبداا يا أغلى عندى من نفسى ♥ :'( أوعدك مش هزعلك تانى أبدااا ♥

سندت راسها فـ حضنه وغمضت عنيها عشان ما تصحاش من الحلم الجميل ده ولا من الإحساس إللى عيشاه دلوقتى ♥ ، لقت مروان حط إيديه على بطنها ♥ إبتسمت وحطت إيديها فوق إيديه ♥ ~

~~~~~~~~~~~~~~~ ♥ ~~~~~~~~~~~~~~~~~

دخل محمد البيت ومعاه بلالين كتييير أوووى وألوانها مبهجه ^_^ ، أول واحده شافته هى حفصه ونطت بفرحه لما شافت البلالين : بابّا ^_^ وحمزه كذلك ^_^ ،،، شالتهم ملك وجريت بيهم على محمد وهى بتضحك ^_^ ، ناول مجموعة مربوطين سوا لحفصه ومجموعه لحمزه ومجموعه لملك ^_^

ملك : إيه ده وانا كمان ^_^

محمد : ده إنتى اول واحده فيهم مش بنتى الكبيره بقى ^_^ ♥

ملك : حبيبييي ^_^ تصدق لوجين اشترت بلالين كتير إنهارده ولما شفتهم حسيت نفسى فـ بلالين مش بقول انا بتحس بيا احلى ابتسامة

محمد : مش واحد بقى ^_^ ،،، وإتفضلي يا ستى دى كمان عشانك ^_^

وإذا بها شوكولاته ^_^ ♥

ملك : الله عليك بقى ♥ ^_^ ،،،،، ولسه هتتناولها منه

محمد : لحظه لحظه مفيش حاجه عندى بـ بلاش احلى ابتسامة

ضحكت ملك ، طبعت قبله على خده وضمته بفرحه ♥ ^_^

قبّل راسها : ربنا ما يحرمنى منكم أبداً يا روح قلبي ويقدرنى وأسعدكم دايماً ♥ ^_^

ملك : وجودك فـ حد ذاته هو سعادتنا الحقيقية ربنا ما يحرمنا منك أبدااا يا بابا ^_^ ♥ :* ~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

الحياه بدأ تبتسم تانى لـ مروان ^_^ ، تأمل لوجين وهى نايمه وإبتسم قام من جنبها وراح ع الاوضه بص لصورة السونار وهو لسه مش مصدق إنه هيبقى أب ♥ ^_^ ..... مسح دموعه ودخل إتوضى وصلّى ركعتين شكر لله :')) ♥

ملك راحت عند حماتها وقالت لمحمد يسبقها وهى هتعدى ع الصيدلية الاول

محمد : خير إنتى محتاجه حاجه اروح اجيبهالك انا ؟

ملك : لا يا حبيبي رايحه اسلم على صحبتى ^_^

محمد: صحبتك مين ؟؟!

ملك: صحبتي مروه ، لحقت تنسى

محمد : آآآآه هى طلبت معاكى شخصية كرومبو دلوقتى ولا ايه ههههههه

ملك : بس يا ولا الله يسامحك بقى ده انا رايحه اسلم عليها بس احلى ابتسامة

محمد : طيب ، هاتى العيال وانا هسبقكاحلى ابتسامة
راحت ملك سلّمت على مروه وسألتها عن أحوالها وطلعت على فوق ، وهى مع حماتها فـ المطبخ

ملك : بقولك إيه يا ماما

حماتها : قولى يا حبيبتي

ملك : هو محمود مش ناوى يفرّحنا بيه ولا إيه يا سلام! ?!

حماتها : والله يا حبيبتي لسه متكلمه معاه فـ الموضوع ده إمبارح وسألته لو فيه واحده فـ باله يعنى اروح اخطبهاله قالى لأ مفيش بنت معينه ، فقولتله بما إن مفيش بنت فـ باله انا هدورله على بنت مناسبه

ملك : حلو أوووى ^_^ انا عندى لمحمود عروسه

حماتها : الله يكرمك يبقى وفرتى عليا واحده اعرفها ؟

ملك : فاكره يا ماما فـ فرح ساره لما جبت بنت إسمها مروه وخلتها تسلم عليكي ؟

حماتها : ممممممم أيوه ايوه فاكره هى دى ؟؟

ملك : أيوه ^_^ ما شاء الله عليها مؤدبه ، ولابسه خمار يعنى من ناحية اللبس محتشمه وشكلاً كمان جميله وبعدين من ناحية التعليم اهه فـ صيدله زى محمود ،، يعنى بما إنها مش مهم عنده اى واحده يعنى إيه رأيك نشوف البنوته دى ؟؟

حماتها : انا بثق فـ رأيك صراحه يا ملك بس برده هسأل محمود ولو قال عادى شوفيها ..هخليكي إنتى بقى تستلمى الموضوع بما إنك تعرفيها واصحاب يعنى

ملك : تمام أووى يا ماما وكمان عشان يعرفها اكتر قوليله تبقى بنت عمة صاحبه الأنتيم على

حماتها : صح والله ؟

ملك : أه والله ابتسامة

حماتها : كويس والله على ده متربى مع محمود زى الإخوات ،، ربنا ييسر كده هكلم محمود انهارده إن شاء الله وابقى ارد عليكي ^_^

ملك بفرحه : ماااشى يا ماما وربنا ييسرله الامور ^_^ ♥

حماتها : يـــا رب ^_^ ♥

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

بعد ما حل الليل قبل ما الحاجه صفاء تنام راحت لمحمود ،، خبّطت على باب أوضته ودخلت

محمود : إتفضلي يا أمى ^_^

أمه : فاضي يا حبيبي نتكلم شويه ؟

محمود: يا سلام ولو مش فاضي أفضيلك نفسي يا قلبي تعالي يا حبيبتي أقعدى ♥ ^_^

أمه : تسلملي يا نور عيني ♥

محمود : خير يا أمى ؟

أمه : كل خير إن شاء الله يا حبيبي ،، فاكر الموضوع اللى كلمتك عنه إمبارح ؟

محمود : مممم أيوه

أمه : أنا لقيت عروسه مناسبه ليك او مش انا يعنى ملك رشحتهالك وانت عارف رأى ملك ما شاء الله عليها يعنى وانا بثق فـ رأيها صراحه ولما قالت ع البنت دى حسيتها مناسبه بس قولتلها ما تكلمهاش لحد ما اسألك

محمود : مين دى :/ ؟؟!!

أمه : البنت مروه اللى بتشتغل فـ صيدلية (...) ،، وكمان تبقى بنت عمة صاحبك على يعنى واثقين فـ تربيتها اهه ،، قلت ايه اخلى ملك تكلمها ؟؟

ضحك محمود باضحك : كنت عارف والله ملك لما تحط حاجه فـ دماغها مابترتحش غير لما تنفذها

أمه : يعني أفهم من كده إنك موافق احلى ابتسامة ؟!

محمود : لأ إستنى يا أمى لما أصلى إستخاره الأول

أمه : طيب ما تصلي بعد ما تشوفها رؤيه شرعيه ؟!

محمود : لا يا أمى خليني قبلها أحسن ،،، ولنفرض يعني روحت وما إرتحتش نفسياً وكانت هى إتعلقت بيا ، هيبقى حرام عليا كده فخليني أسلم أصلى إستخاره من البدايه وأرد عليكي إن شاء الله يا ست الكل ♥

أمه : إن شاء الله يا حبيبي ^_^ ويــا رب أفرح بيك قريب بقى ^_^ ♥

قبّل راسها وإيديها وخرجت وسابته ينام ♥ ^_^

وبدأت الأفكار تطيّر النوم من عين محمود احلى ابتسامة ، حاول يفتكر بنت عمة على ! مفيش شكل ليها فـ دماغه خالص لإنه دايماً بيغض بصره مش عارف يفكر فـ إيه أصلاً

قام إتوضى وصلّي ركعتين لله
فـ نفس الوقت إللى مروه قامت فيه كعادتها تصلّي ركعتين قيام ♥

ختم محمود صلاته بدعاء الإستخاره ~
ومروه ختمت صلاتها بدعائها المعتاد كل يوم ~

دخل محمود ينام ومروه أودعت امنياتها للسما ودخلت نامت وقلبها مليان أمل وثقه بالله ^_^ ♥ ~

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق