الخميس، 17 يوليو 2014

الحلقة 37 - الجزء الثالث

وقفنا الحلقه إللى فاتت عند أما

رجع محمد من عند صاحبه ، فتح الباب ولقي البيت كله مضلّم زفر وقال : أكيد نايمه مش عارف انا ايه حكاية النوم اليومين دول !!!


بيكلم نفسه وفجأه ..... إتفتح نور الصاله إلتفت ولقى ملك واقفه مبتسمه

إبتسملها : لما لقيت الجو مضلم كده قلت هلاقيكي نايمه ، نفسي أفهم حكاية النوم ده إيه !!!

ضحكت ملك : مممممم ماما بتقول وهى حامل فيا كانت بتنام كتيير أووى كده ^__*

محمد : أيوه يا حبيبتي بس إنتى مش دايماً كده إنتى من يوم ما رجعنا من السفر !

ملك : هى الرجاله مابتفهمش بسرعه ليه ؟!


بصلها محمد بإستغراب ومش فاهم قصدها

قربت منه وسألت : حبيبي إنت فاكر يوم ما عرفت بخبر حملى فـ حمزه وحفصه

محمد : وهو ده يوم يتنسي يــــاه ، لقيت اللوحه وقلت ضيوف مين دول إللى كل شويه تقول عليهم وهنستني الشهور دى ماكنتش فاهم بس وقت ما أنشدتي وإنتي حاطه إيدي على بطنك حسيت قلبي كان طاير وقتها يا سلااااام ......

وهو بيتكلم إبتسمت ومسكت إيديه حطتها على بطنها وأنشدت للمره التانيه :

احب ابي وكفّيه .. واهوى قلبه الحاني


انا قُبلٌُ لرجليه .. تؤدي فرض احساني


ابي يا أكبر النعم .. رضاك علي ياحُلمي


فإن هواك في قلبي .. صلاة داخل الحرم

محمد وقّف كلام وبصلها بـ زهول : معني كده إنك حـــامل ؟؟!!

ملك : أخيييراً أيووووه أنا حامل يا بابا

وقف يتأملها دقايق ومازال مزهول وأول ما استوعب ضحك وهو بيبصلها بفرحه ، راح يحضنها وقبل ما يحضنها إفتكر الحضن الأهم فـ اللحظة دى ، سجد وبلل الأرض بدموع الفرحه :’))

قام من سجوده وضمها فـ حضنه بقوه :'))

وفـ اللحظة دى إفتكر خبر حملها فـ حمزه وحفصه بالتفصيل وحس بنفس إحساسه يومها ، ضاممها وهو بيضحك ودموع الفرحه حاضنه خده وكتفها

ملك : مبرووك يا روح قلبي

محمد : الله أكبر يا ملك ، الله أكبر ولله الحمد

مبروووك يا حبيبتي وربنا يعينك ويقومك بالسلامه ويجعل الطفل إللى فـ بطنك ذريه صالحه يــا رب ^^

ملك : اللهم آميين

دخلوا اتوضوا وصلوا سوا ركعتين لله نهوهم بدعاء طوويل بصوت ممزوج بدموع فرحتهم :’))


••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••


مروان لسه زعلان من لوجين ومابيكلمهاش ولوجين متضايقه اووى لزعله ومش عارفه تصالحه إزاى حزينة


قعدت كتيير مع نفسها ولقت إن عنده حق فـ كل كلمه قالها وإنها فعلاً زودتها أووى حزينة

قررت ترجع زى ما كانت الأول وأحسن كمان وترجع تهتم بحبيبها بس الأول تصالحه


وجتلها الفكره

مروان قاعد فـ شغله ، رجّع ضهره لورا ،ريّح راسه ع الكرسي وبص للسقف ، مش عارف يقعد وهو مابيكلمش لوجين وفـ نفس الوقت كفايه بقى تعب لازم ياخد موقف عشان تحس بيه شويه

حزينة

خلّص شغله ورجع ع البيت ، ماشى بملل فتح باب الشقه ورفع حاجبه وعلى وشه علامات تعجب !!!!


••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••


محمد من يوم ما عرف بـ حمل ملك والفرحه مش سيعاه

وكالعاده طلّع صدقه لـ الفرحه دى وأخد ملك والولاد فسّحهم شويه عشان من يوم ما رجعوا من السفر ماخرجوش


هو وملك كانوا محافظين على عادة إنهم يحوشوا لـ الصدقه فـ الحصاله إللى اشتراهالها أما كانت حامل فـ حمزه وحفصه ، لحد ما كبروا ولادهم و ملك علمتهم عادة التحويش فـ الحصاله وكمان محمد إشترا حصالتين ليه هو و ملك عشان يحوشوا فيهم وولادهم يقلدوهم ، وفعلاً العاده دى كانت ناجحه جداً ، ولادهم لما أبوهم يديلهم المصروف يقسموه نص فـ الحصاله ونص يشتروا بيه لـ نفسهم ولو جدهم إدالهم أى فلوس برده نفس الكلام يقسموها نصين نص ليهم ونص لـ الصدقه وآخر كل شهر محمد يفتح الحصالات من غير ما يعد الفلوس وياخد ولاده يتصدق بجزء لدار الأيتام إللى متعودين يتبرعولهم وأى محتاج فـ الشارع يخلى حمزه وحفصه يدوله الصدقه بإيديهم

محمد بيحاول يربيهم ع العطاء والكرم ويزرع الرحمه فـ قلبهم وإحساسهم بغيرهم وحبهم لـ الصدقه

مروان لما فتح باب الشقه ، لقاها مقسومه نصين بملايات ، وقف وهو مستغرب !!!!


خرجت لوجين من المطبخ ، أول ما شافها كشّر ودخل على أوضة النوم غيّر هدومه ولسه مش فاهم لوجين بتعمل إيه فـ الشقه باضحك!!!

طلع عشان يدخل الحمام ولسه هيرفع الملايه ويعدّى شدته سلوان من رجله وندهت بصوت عالى : ماماااا حّئِيييي (إلحقي)

خرجت لوجين من المطبخ ومسكت الملايه : عندك لو سمحت !!!


مروان وهو لسه مكشّر : فيه إيه ؟؟!!!

لوجين : مش حضرتك مخاصمنا وعاوز تقاطعنا خلاص وإحنا كمان مخاصمينك تعالى يا سوسو هنا

وقفت سلوان جنبها ، حطت لوجين إيديها فـ جنبها : قررنا نقسم الشقه عشان تبقى براحتك وإحنا براحتنا ، النص بتاعك إللى انت واقف فيه ودى حدودك أما بقى النص التانى إللى فيه الحمام والمطبخ فده بتاعنا إحنا الإتنين لو فكرت تعدّي فيه تبقى جنيت على نفسك

بصت لـ سلوان صح يا سو

حطت سلوان ايديها فـ جنبها زى أمها : اه

مروان عاوز يضحك من منظرهم بس مسك نفسه ومازال مكشّر : معنديش مانع على فكره هتكونوا ريحتوا برده بس لو عاوز آكل ولا أدخل الحمام زى دلوقتى مثلاً إن شاء الله اعمل ايه ؟؟!

لوجين : لاااا ملناش دعوه حضرتك اتصرف بقى ، مش انت اللى عاوز خصام يبقى تستحمل

مروان : لوجين انا مش بهزر عاوز ادخل الحمام

لوجين : وانا مالى


رفع مروان الملايه بسرعه ولسه هيجرى ع الحمام سبقته لوجين هى وسلوان وقفلوا الباب باضحك


ضحك مروان وكتم صوت ضحكته ، خبّط ع الباب : خلّصي يا لوجين انا مش بهزر بقولك عاوز ادخل الحمام مش قادر


لوجين : ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــ

مروان : طاب نتفاوض ، خلّصى مش ناقصه جنان بجد مش قادر >.<

لوجين : طاب إرجع لحدودك عشان اعرف اطلع واتفاوض معاك

مروان بنفاد صبر : طيب :/

لوجين : هااا رجعت مكانك ؟؟!

مروان : أيوووه إفتحى

فتحت الباب وطلعت خطوه بره فإذا بمروان مستخبّي جنب الباب شدها هى وسلوان ودخل الحمام بسرعه ، هى وسلوان بيدفعوا الباب من بره وهو من جوه وفـ الآخر طبيعي هو إللى ينتصر احلى ابتسامة

قفل الباب ووقفت هى وسلوان بره مستنينه ، لوجين فـ إيديها المنفضه وسلوان فـ إيديها المقشه ويا ويلك لما تطلع يا مروان احلى ابتسامة


طلع مروان وأخدله خبطه من العفريته سلوان بالمقشه على رجله بس الحمدلله قدر يمسك المنفضه والمقشه ويجرى على مكانه


ماسك الفوطه وبيبص بـ بسمة إنتصار لـ لوجين :P ولوجين واقفه مفروسه >.<

دخل أوضته عشان يعرف يضحك براحته وخرج لقى لوجين شايله سلوان وبياكلوا هم الاتنين ورك فرخه
(( معناها هتتحرم من الغدا يا مروان احلى ابتسامة))


طنشهم مروان ونزل من الشقه رجع بعد نص ساعه وفـ إيديه حاجات كتير حط تربيزه وكرسي قصادهم وفتح الأكياس

إشترا بتزا وشوكولاته وشيبسي وآيس كريم وحطهم كلهم جنب بعض وقعد ياكل والحاجات دى إللى بتضعف الأنستين سلوان وأمها باضحك

وزى ما مروان توقع سلوان لم تصمد كثيراً وأعلنت الإستسلام ، عدت الملايه

مروان : عندك إرجعى ، عند ماما يلا >.<

قربت بكل برائه : بيييبيي حزينة

مروان : دلوقتى حبيبك يا بت الـ >.< ماشى ماشى أقعدى كلى

لوجين : سلوان تعالى هنا >.<

سلوان وهى بتاكل : لأه ماما

وحصل كما خطط مروان أعلنت سلوان الحرب على أمها ووقفت فـ صف أبوها احلى ابتسامة


فضلت لوجين بصالهم ومفروسه


مروان وهو بياكل بص لـ لوجين : إللى عاوز يجي ياكل يا سوسو يا حبيبة بابا معنديش مانع يعني بدل ما يتفرج علينا وهو مفروس كده

لوجين : هه مفروس !!! قال مفروس قال >.<

طنشتهم ودخلت المطبخ

خرجت عشان تنام وقف مروان قصادها : آسف ممنوع -_-

طنشته وراحت تعدّي من حته تانيه وقف قصادها : قلت آسف انتى اللى حطيتي القوانين دى يبقى لازم تحترميها :P

بصتله لوجين والدموع فـ عنيها ، مروان : إنتى هتعيطي ؟! كل ده عشان معدتكيش :P طاب لما إحنا عيال بقى بنلعب مع مروان باشا ليه من الأول

وقف عن الكلام لما لقى دموع لوجين نازله بجد

رفع الملايه وقرب منها : لوجين إنتى كويسه ؟؟؟

بصتله : أنا اسفه يا حبيبي والله ما هتتكرر تانى هاخد بالى منك وارجع اهتم بيك ، غصب عنى والله ، ما انا كمان معذوره يا مروان ، عشان خاطرى عاقبني بأى حاجه إلا إنك تحرمنى من حضنك وتقاطعني بالشكل ده :'( ، أنا أسفـ .....

وقبل ما تكملها كان مروان ضامّها لحضنه ♥ : أنا إللى آسف يا روح قلبي ع الكلام إللى قولته وعن اسلوبى الفتره اللى فاتت ، غصب عنى إنتى كنتي وحشاني أووى حزينة

دفنت راسها فـ حضنه وسابت دموعها تشكيله إللى واجع قلبها :'( ♥

••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••

مرت الأيام وقرّب شهر رمضان المعظّم ، كالعاده قبل حلوله بأيام بدأ الجميع يستعد ، وطبعاً ملك ومحمد نزلوا إشتروا خزين شهر رمضان ومحمد زى كل سنه نظّم مع ملك الأكل إللى ممكن يحتاجوه بالضبط ماجابوش زياده عنه لإنه شهر رحمات وطاعات مش شهر للأكل !!!!
وقبل رمضان بيوم جه محمد ومعاه الزينه ^_^

فانوس كبير و3 فوانيس صغيرين فانوس لحمزه وفانوس لحفصه وواحد لـ ماما ملك ^_^ ♥

إستقبلوه بفرحه ، وبدأوا يزيّنوا البيت ^_^

ووصل الشهر الكريم بعد طول إنتظار وشوق إليه ♥ ^_^

وصل يدفّي القلوب بروحانياته ^_^ ♥ محمد أخد ملك وحمزه وحفصه ع المسجد عشان يصلّوا أول صلاة تراويح ^_^

محمد كان الإمام وحمزه بيصلّي معاه وملك وحفصه بيصلوا وراهم فـ مصلى السيدات ^_^

تفرّغوا فـ بيتهم للعباده وبس وحمزه وحفصه بيقلدوا أمهم وأبوهم بيتسحروا كمان معاهم لكن وقت الصيام مابيقدروش يصمدوا آخرهم الساعه 11 أو آذان الظهر بالكتير احلى ابتسامة

ومحمد كان بيجهّز درس ديني كل يوم للناس فـ المسجد بعد ما يصلّي بيهم التراويح

ملك رغم تعبها من الحمل لكن ماسمحتش للتعب يعطلها لحظة عن عبادة ربنا وإغتنام الفرصه فـ الشهر المعظّم ♥ ^_^

مرت الأيام وودّعوا شهر رمضان وحل عليهم عيد الفطر ببهجته إللى بينشرها فـ الكون مع كل تكبيره ^_^

صحيوا فـ الفجر ، راح محمد هو وحمزه ع المسجد وأول ما رجعوا فتحتلهم ملك وهى بتكبّر ، إبتسم محمد إدالهم عديتهم وبدأ تكبير معاها هو وحمزه ومعاهم حفصه :

الله أكبر الله أكبر .الله أكبر لا إله إلا الله

الله أكبر الله أكبر... ولله الحمد

الله أكبر كبيرا والحمد لله كثيرا وسبحان الله بكرة وأصيلا

لا إله إلا الله وحده ... صدق وعده .. ونصر عبده .. وأعز جنده وهزم الأحزاب وحده

لا إله إلا الله .. ولا نعبد إلا إياه .. مخلصين له الدين ولو كره الكافرون

اللهم صلِّ على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد وعلى أصحاب سيدنا محمد وعلى أنصار سيدنا محمد و على أزواج سيدنا محمد وعلى ذرية سيدنا محمد وسلم تسليماً كثيرا ..

بيرددوا التكبيرات وصوتهم كله فخر بنعمة الإسلام ^_^ ♥

جهزوا وراحوا ع المسجد عشان يصلّوا العيد^_^ ، ،،،،، وخرجوا من الصلاه على بيت جدو عبدالرحمن أخدوا العيديه وطبعاً ملك معاهم خدت عديتها نيابة عن إللى فـ بطنهااحلى ابتسامة

بعدين عدّوا على بيت جدو مجدى وملك عملت محاولات كتييره عشان تشيل العيديه لحمزه وحفصه ولكنها باءت بالفشل هع هع هع


بس إنبسطت جداً من تصرفهم لما رجعوا البيت ^_^

من غير ما هى أو محمد يقولولهم أخدوا جزء من عديتهم وحطوه فـ حصالة الصدقه ^_^


••••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•• •••••


مروان ولوجين الحمدلله إتصالحوا ولوجين رجعت تهتم بيه زى الأول ^_^ وعايشين حياتهم بسعاده وحب ♥


الأيام بتمر ومروه بيقرب ميعاد ولادتها ويزيد توترها وخوفها ومحمود كالعاده جنبها دايماً وبيطمّنها ♥

وفـ يوم ولادتها رجع محمود من الشغل ودخل يريّح شويه وهى من وقت ما صحيت و حاسه إنها مش طبيعية ، بيجيلها مغص ويختفى بدأ الألم يشتد عليها وأصبح لا يُطاق عرفت إنها آلالام الطلق وبسرعه جريت على محمود ، قام من النوم مفزوع لبس هدومه وهى كانت لبست النقاب بالعافيه على عباية البيت ، أخدها على عيادة الدكتوره اللى متابعه معاها بسرعه وقالت إن دى حالة ولاده

دخلت أوضة العمليات ومحمود منتظرها بقلق وخوف بره >حزينة ، إتصل على محمد وعرّفه راحله هو وملك وبعد ساعه إنتظار بخوف وقلق جاتلهم البشرى بوصول الأنسه مرام محمود عبدالرحمن لـ الدنيا ^_^ ♥

طلعت الممرضه ومعاها مرام شالها محمود ودموع الفرحه حاضنه خده ، طبع قبله على خدّها وبدأ يأذن فـ ودنها ويطبق سنن رسولنا الكريم ما تصلّوا عليه ؟ ♥ ^_^

محمد إفتكر لحظة ما شال حمزه وحفصه لما إتولدوا وإبتسم ^_^

بص لملك وهمس عقبال ما أشيل مولودنا التالت إن شاء الله يا روح قلبي ♥

ملك : يـــا رب ♥ ^_^

مروه الألم كان بيعتصرها وصرختها بتخرج من الأعماق وأول ما سمعت بكا مرام إطمن قلبها وهديت ، إتناولتها من الدكتوره ، ضمتها لحضنها وهى بتبتسم بوهن قبّلت راسها و رددت : الحمدلله :')) ♥

حلت الفرحه على الجميع بحلول مرام ♥ ^_^

بص الحاج عبدالرحمن لـ ملك ودعالها ربنا يقوّمها بالسلامه ويفرّحهم بمولودها إن شاء الله ♥ ^_^

محمود عمل عقيقه لـ بنته فـي يوم سبوعها ،، رجعوا ملك ومحمد من العقيقه ودخل محمد عشان ينام ، قبل ما ينام إفتكر حاجه هيراجعها تبع الشغل ، قام يدور على قلم فـ درج ملك وأول ما فتح الدرج إتفاجئ مخضوضة!!!!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق