الأربعاء، 16 يوليو 2014

الحلقة 25 - الجزء الثالث

وقفنا الحلقة إللى فاتت عند أما

بدأت سلمي تنهار ومروان مش عارف يتصرف ولا يعمل أى حاجه مش عارف يقبل يسمعها ويساعدها ولا يطنشها ويطردها بره مش عارف ياخد قراره بوضوح ......

ولقى نفسه بيطلب منها تهدى وتقعد ، طلبلها عصير ليمون عشان تهدى وسأل عن مشكلتها ؟

هديت سلمي وبدأت تحكي :

بعد ما كل شئ بينا إنتهى خطيبي كان معيشني أحلى حياه اى بنت تتمناها كل طلباتى مجابه بس دايماً كنت حاسه بإفتقار لحاجه او حرمان من حاجه معينه وانا معاه إيه هى مش عارفه احدد !!!

كان بيعمل تصرفات مايصحش تصدر منه وتصرفات بتعصبني وكل ما أشكي لماما كانت تقولى ما تقلقيش هيتعدل ده مفيش زيه واى بنت تتمناه ده عنده وعنده وكمان خافى على ابوكى وشغله انتى عوزاه يروح فيها وأظن إنت عارف كويس أووى أهلى بيفكروا إزاى

مروان : المهم كملى !

كملت سلمي : إتجوزت فـ آخر سنه فـ الجامعه وكان بيسافر كتير وانا فـ مصر بخلص دراستى يعتبر ما بنشوفش بعض كتير غير فـ الأجازات وبتكون كلها فسح وسعاده وفرح وقبل ما نتيجتي تظهر كنت مسافره معاه وعشت سعاده بجد لمدة 3 شهور بس ، بعدها بدأت المشاكل لما إكتشفت إنه بيتعاطي مخدرات

مروان : مستفاجأة

سلمى : ولما حاولت كتير معاه بالحسنى أبعده وأقنعه يتعالج رفض وأهانّي بل ووصلت للضرب لما إتخانقت معاه لإنه جاب أصحاب ليه البيت من إللى بيتعاطوا المخدرات

لحد ما أصبح الضرب ده زى وجبات كل يوم الصبح والضهر وبالليل وبدون ما يحترمنى حتى قصاد أى حد ، ودخل عليا فـ مره وانا بشكى لأمى وضربني بعنف عشان حكتلها إنه مدمن ومنعنى أكلم أهلى وبقيت محبوسه فـ البيت أصبح زى المجنون فـ معاملته معايا ،
وفـ مره من المرات ضربني وأغمى عليا ونقلنى المستشفى وهناك إكتشفنا إنى حامل والجنين كان هيموت ولحقناه فـ آخر لحظة ،

فضلت فتره فـ المستشفى ومابتحركش من السرير وهو ماكنش بيزورنى وأول ما تعافيت على طول إتصلت بأهلى وحجزت أول طياره ورجعت ، فضلت عند أهلى طول شهور حملى وطلبت الطلاق وهو حاول معايا كتير ورفض يطلقنى قولتله شرط رجوعى إنه يتعالج ،،وافق وفعلاً راح مصحه وانا فضلت عند أهلى لحد ما ولدت بنتي ايسل ويوم ولادتها كان أسعد يوم فـ حياتى :')) ،، هو جه شافها يوم ولادتها وكان مبسووط اووى وشفت دموع الفرحه فـ عنيه ، نظرته خلتنى انسى كل قسوة عاملنى بيها وكل الضرب والمعامله السيئه إللى شفتها :')) ، وفرحت إن كل حاجه هتتحل وحياتى هترجع طبيعيه :')) ،
وفعلاً خرج هو من المصحه ورجعنا أنا وهو وايسل نعيش أحلى حياه سوا وفرحت إن ايسل لينت قلبه وغيرت حياته ، والفرحه دى مادامتش كتير رجعت ريمه لعادتها القديمه حزينة

بدأت أهدده إنه لو رجع تانى للإدمان هاخد ايسل وأسيبه ،،،، البنت بتكبر وهو تصرفاته بتنحدر خفت على بنتى أوى من أب زى ده ، وهربت بيها على أهلى وقررت هتطلق وبس ، سابنى متعلقه عند أهلى فتره طويله لا انا متجوزه ولا متطلقه ، وفـ يوم كان عاوز يشوف بنته وأنا رفضت قالى جمله واحده بس أنا هخليكي تتذلي عشان بس تشوفيها ،
بعدها رفعت قضية طلاق وإتطلقنا خلاص وبقيت انا بربي بنتى ومش عاوزه منه أى نفقه ولا أى مصاريف يبعد عنى انا وبنتى وبس ،،
ايسل كل يوم بتعلق بيها اكتر بقت هى كل حياتى :')) ، بابا مات ، بعدها أنا عملت حادثه وخرجت منها الحمدلله بخير ، بس خرجت عشان اواجه الصدمه ، صحيت من الحادثه عشان اعرف إنى خلاص إتحرمت من بنتى ، تم الإثبات معرفش إزاى إن أنا بتعاطى مخدرات وإنى كنت سكرانه وقت الحادث لذلك أنا غير مؤهله لحضانة الطفله وأخدها منى يا مروان ، أنا مابعرفش أشوف بنتى أنا همووت واشوفها بس لو مره واحده ، أنا ما اقدرش أعيش من غير ايسل يا مروان

مروان: لا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم !!

سلمي: مروان أنا عارفه إن دلوقتى مابقاش فيه أى حاجه تربطنا أو تديلي الحق إنى أطلب مساعدتك بس إنت أرجل واحد شفته فـ حياتى وأكتر واحد عارفه إنه يقدر يساعدنى أنا بعد إللى شفته فـ حياتى ندمت أووى إن خسرت واحد زيك
بص انا مش عاوزاك تدخل نفسك فـ مشاكل ولا هسمح بكده أبداا بس انا معرفش أى إجراءات ولا أعرف محامين وحاسه إنى وحيده ومش عارفه اتصرف أرجوووك يا مروان ساعدنى لآآآخر مره

مروان : ما تقلقيش إن شاء الله خير وبنتك هترجعلك ،، أنا عندى صديق محامى كويس جداً هتكلم معاه وأشوف إيه موقفك فـ القضيه ويقدر يساعدك ولا لأ هخليه يحطلى النقط ع الحروف يعنى إن شاء الله ،، المهم بس تستهدى بالله كده وتدعى ربنا كتير يعينيك وتقدرى ترجعى بنتك

سلمي : يــــــــــــــــا رب ، مش عارفه أشكرك إزاى إنك قبلت تسمعنى وتساعدنى بس كلمة شكراً أصلاً قليله عليك ربنا ما يوقعك فـ أى مشاكل فـ حياتك أبداا ، أنا أسفه لازم امشى دلوقتى عشان سايبه ماما مريضه فـ البيت

مروان : إتفضلي وإن شاء الله خير

وقبل ما تخرج : صحيح ممكن الكارت بتاعك عشان أتابع معاك موضوع المحامى صاحبك ؟؟

مروان : أه إتفضلي

أخدت الكارت ومشيت وسابت مروان حاسس إنه فـ دوامه !!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ملك عرفت من حماتها إن عمة محمد راجعه من السفر وأخدت قرار إنها المره دى مش هتخلى عمته تسافر غير وعلاقتهم كويسه جداً ببعض , وأول خطوه عملتها إنها عرفت ميعاد وصول طيارتها وطلبت من محمد يستقبلها فـ المطار ويجيبها البيت ومحمد إنبسط من إقتراح ملك وبالفعل راح إستقبل عمته فـ المطار ، فرحت أووى لما لقته مستنيها وبحضن منه ليها نسيت الزعل إللى كان بينهم

كانت متوقعه هيوديها على بيتها لكن لقيته راح بيها على بيته ، إستقبلتها ملك أحسن إستقبال وأول ما شافت حمزه وحفصه بكت من فرحتها بيهم ،وملك بتحاول بكل الطرق ترضيها

كانت إقامتها عندهم ، محمد ماخلاهاش تروح بيتها وقضت عندهم أسبوع وملك موفرالها كل سبل الراحه ، والحمدلله المره دى كانت معاملة عمته غير متوقعه بالمره !

أول مره تتعامل مع ملك بود من غير مشاحنات ولا نظرات تجرح ولا كلام يحرق الدم !!

بل وقبل ما تمشى كمان إعتذرت لملك عن معاملتها ليها زمان ! ومحمد فرحان اووى إن ملك قدرت تصلح الشرخ إللى حصل فـ علاقة محمد وعمته ابتسامة

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

بعد ما سلمي مشيت مروان فقد تركيزه فـ أى حاجه !!

مش عارف يشتغل كل تفكيره فـ مشكلتها وحاسس إنه ورّط نفسه لما قبل يساعدها ، ولوجين مش عارف هيقولها إيه ؟! خايف يقولها لإن لوجين مجنونه فـ موضوع الغيره ده فبالتالى هتحصل مشاكل بينهم وفـ نفس الوقت مش هيقدر يخبّي عليها حزينة

إعتذر وروّح وحاسس إن على قلبه جبل من الهموم ، أول ما دخل البيت وشاف لوجين ببسمتها وشقاوتها إبتسم وضمها لحضنه أووووى يمكن بيستخبّي من همومه فـ دفا حضنها أو يمكن نفسه قلبه يحكي لقلبها ع إللى جواه ويريحه من الهم ده حزينة ~

خّرجه من شروده فـ حضنها صوتها الحانى : حبيبي إنت كويس ؟؟

قبّل راسها : الحمدلله يا قلبي وحد يشوف روح قلبه ومايبقاش كويس يعنى !!!

لوجين : حبيبي أنا يا ناااس يلا يا روحى تعالى أساعدك تغير هدومك عشان شكلك هلكت انهارده ونتغدى سوا ،، وعملالك أكل هتاكل صوابعك وراه ، بس للإحتياط يعنى هحطلك ع السفره رقم الإسعاف ههههههههههههه

ضحك مروان بالعافيه ، وطبع قبله على خدها : أى حاجه هتعمليها يا قلبي هتكون حلوه ثم انا راضى يا ستى اروح فـ داهيه عشانك

لوجين : بعد الشر عليك يا قلبي ربنا يحفظك ليا من كل سوء يـــا رب حزينة

مروان: المهم بس معلش يا حبيبتي انا فعلاً مش جعان نفسى انام وبس ممكن ؟؟

لوجين : لأ مش ممكن وبعدين انا قاعده مستنياك ومافطرتش أصلاً حزينة

مروان: ليه يا حبيبتي ؟

لوجين : مقدرش آكل من غيرك حزينةيرضيك افضل كده جعانه يعنى حزينة

إبتسم مروان : خلاص يا قلبي هغير وأصلى وآجى

لوجين : إتفقنا

دخل مروان يغيّر ولسه الموضوع مش عاوز يخرج من دماغه ، زفر وقال أحسن حل يقوم دلوقتى يرمي همومه فـ سجده ~

صلّى وخرج مبتسم أكل هو ولوجين ودخل ينام شويه أو بمعنى أصح يهرب من التفكير ...~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

سلمي مابتشوفش النوم :'( كل ما تشوف هدوم بنتها ولعبها تبكي بحرقه :'( ، إفتكرت كل لحظات حياتها إللى مرت ،، وإبتسمت لما رجعت بذاكرتها لأول مره تزور فيها النادى ،، حضرت مباراة الكونغ فو وشافت مروان لأول مره ، إفتكرت إحساسها وقتها ودقات قلبها ♥

إفتكرت أول كلمة بحبك سمعتها منه وأول كلمة بحبك قالتهاله ،،إخلاصه ليها وحبه الصادق ♥
إزاى كان بيحارب عشانها وإزاى كانت حاسه إنها مش محرومه من اى حاجه ولا أى مشاعر نقصاها وهى معاه حب كان أشبه بالكمال ، كان راجل بمعنى الكلمه وإفتكرت لما خسرته للأبد وسببتله جرح كبير فـ حياته وفضلت تبكي بحرقه إنها خسرته :'(

إفتكرت كل العذاب إللى شافته مع حيوان فـ صورة إنسان ، لما قبلت أهلها يجوزوها جواز صفقات و اهم دمروا حياتها ودلوقتى زى الميته وهى محرومه من بنتها :'(

إللى مطمنها إن مروان وافق يساعدها ، إبتسمت لما إفتكرت مشاكلها زمان وإنها دايماً كانت بتلجأله ويحللها كل مشاكلها من غير ما يتضايق منها لو كررت أى غلط بل بالعكس بيفهمها برفق وحنان وأهه دلوقتى برده رغم إللى عملته فيه وافق يساعدها :')) ، قامت صلت ركعتين لله وبدأت تدعي ربنا يعينها ويرجعلها بنتها وينتقم من جوزها إللى ظلمها وقتل فرحتها :'( ...~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ملك ماشيه فـ شغلها كويس جداً والبنات بدأوا بالفعل يثقوا فيها ويحكولها مشاكلهم وياخدوا رأيها فـ حلها

وملك مابتغيبش ولا يوم من الشغل وبتهتم جداً بيه وتبتكر طرق لتطويره رغم إن ملهوش مكسب مادى ولا له مرتب !

بس لإنها فاهمه كويس أووى إن أجر الشغل ده أغلى من شوية فلوس فـ الدنيا يكفيها إن إللى بيديلها أجرها ع الشغل هو خالق الكون ^_^
ولإنها حطت نيتها قبل ما تبدأ إنه هيكون لله فأحسنته وأتقنته حبّاً فـ الله ♥ ^_^

رجعت ملك من شغلها وأخدت حمزه وحفصه وهى تقريباً بتجري ع البيت عشان تلحق تجهز الغدا لـ محمد إنهارده فيه ينوته كانت واقعه فـ مشكله وملك فضلت معاها لحد ما حلتهالها لذلك إتأخرت على محمد ،، وأخييراً وصلت البيت لسه بتفتح الباب ولقته إتفتح احلى ابتسامة

محمد رجع من الشغل بدرى

ملك: إيه ده إيه ده إنت رجعت إمته يا حبيبي ♥ ؟

محمد : من ربع ساعه كده ^_^

ملك: أنا أسفه يا روحى والله كان فيه مشكله مع بنوته وعشان كده إتأخرت حزينة

قرب محمد ، قبّل راسها :* : ماتقلقيش يا قلبي أنا مش متضايق من حاجه وعارف إنك مش مقصره طبعاً أنا إللى رجعت بدرى إنهارده وقلت أما نتغدى أكلتك المفضله

ملك: سيدي يا سيدي هنتغدى إيييه احلى ابتسامة ؟!

محمد: السؤال ده إن شاء الله هتعرفى إجابته لما تغيرى وتيجي حااالاً يلااااا

ملك: حاضر حاضر ^_^

سابت معاه حمزه وحفصه ودخلت غيّرت ، وإتفاجئت بالبيتزا يا سلام!

ملك : الله الله بتزااااااااااااا ^_^

قعدت جنب محمد ولقت ورده جنب البتزا إبتسمت وطبعت قبله على خده ^_^ :*

إتغدوا وقعدوا يحكوا سوا ومحمد طلب من ملك تكمله قراية روايتها ^_^

وهى بتحكيله الروايه رن تليفونها ...~

مروان حاسس عقله هيشت من التفكير وقرر يكلم أمه التانيه حتى لو مش هيحكى حاجه بس مجرد سماع صوتها وكلامها إللى يطمن هيرتاح وعلى طول إتصل بملك ردت

ملك: موووووووووني واحشني يا قلبي ♥

مروان : وإنتى أكتر والله يا حبيبتي ♥ عامله إيه ومحمد والولاد كويسين ؟

ملك: الحمدلله كويسين يا حبيبي ♥ إنت أخبارك إيه إنت ولوجين ؟

مروان : تمام الحمدلله يا حبيبتي

ملك: مالك يا مون ؟؟؟

مروان : تمام يا جميل هو ماينفعش الواحد يتطمن على اخته ولا إيه احلى ابتسامة

ملك : يا ولا مش بتكلم على إتصالك بتكلم على صوتك مش عاجبنى ؟؟

مروان: لأ أنا زى الفل يا باشا ههههههههه

ملك: ممممم اوعى يا ولا تفتكر الضحكه دى هتخيل عليا ، وهكرر سؤالى مالك ؟؟

مروان: ملك أنا

وهنا دخلت لوجين فغير مسار كلامه : ملك أنا أنا بس كنت عاوز أقولك وحشانى اوووى وضغط الشغل تاعبنى ده كل ما فـ الأمر

ملك: معلش يا روحى ، وبعدين جرب تاخد اجازه ترتاح شويه عشان تقدر تكمل شغلك بنشاط وإتقان

مروان : إن شاء الله يا حبيبتي ♥

قفل معاها مروان بس لسه حاسه بقلق من صوته وإن السبب مش الشغل ولا حاجه !!!

مروان خلاص إتخذ قراره النهائي وقرر يحط أى خلافات على جنب ويساعد سلمي ، قرر إنه هيكلم صاحبه المحامى إللى قالها عليه وهيسيبه هو يتصرف معاها فـ القضيه بقى ويخرّج نفسه ومش لازم يقول لـ لوجين هو هيساعدها توصل للمحامى بس وتتفق معاه وبعد كده ملهوش دعوه بأى حاجه تانى !

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

لوجين حاسه إن مروان فيه حاجه متغيره بس ما بتتكلمش ، سألته كتير عن سبب ضيقه بس هو بينفى إنه متضايق أصلاً !! حاسه إن قلبها مش مطمنها حزينة ...~

سلمي إتصلت بمروان بعد يومين وهو كان لسه بيفكر فـ الموضوع ، بعد ما قفلت معاه على طول إتصل بصاحبه وحكاله قصة سلمي كلها وهو طلب منه يقابلهم عشان يقدر ياخد منها تفاصيل أكتر تفيده فـ القضيه وبالفعل ، إتصل مروان بـ سلمي وبلغها إنهم هيقابلوا المحامى ، وبالفعل راحوا قابلوه وطمنهم إنه إن شاء الله هيقدر يساعدها وكون زوجها مدمن بالفعل فده هيسهل عليه القضيه ، المهم مروان حس براحه نفسيه إن مشكلة سلمي هتتحل وخلاص هيسيب الموضوع كله على صاحبه ويخرّج نفسه منه

وروّح بيته بسعاده المره دى وكمان معاه ورده لـ لوجين ^_^ ♥

لكن بعدها بيومين على طول مروان كان فـ الشغل و إتصل بيه صاحبه ، قاله يقابله فـ كافيه هو موجود فـ مكان قريب منه وبالفعل راح مروان وهو مخنوق إن صاحبه دخلّه تانى فـ الموضوع و إتضايق اكتر لما لقى سلمي كمان هناك فـ إنتظار المحامى ، سلّم عليها وقعدوا ينتظروا المحامى و فجأه لقى لوجين بتتصل بيه إرتبك بس إتحكم فـ أعصابه ورد عليها ،، كانت بتستأذن منه عشان أصحابها كلموها عاوزين يسلموا عليها قبل ما يسافروا وقالتله إنها هترجع قبل ما يوصل البيت إن شاء الله فوافق احلى ابتسامة

وجه المحامى كلمهم عن تطورات القضيه ،،،،،،،، لوجين هى وصحابها كانوا رايحين مطعم قريب من بيتها لكن غيروا خطتهم وقرروا يروحوا الكافيه إللى كانوا متعودين عليه أيام الجامعه !

المحامى جاله تليفون مهم فإستأذن يرد بره ، هو خارج من الباب ولوجين وأصحابها داخلين نفس الكافيه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق