الأربعاء، 16 يوليو 2014

الحلقة 21 - الجزء الثالث

وقفنا الحلقة إللى فاتت عند أما

لميس لقت باقة توليب على مكتبها ، جريت عليها وضمتها وكإنها بتستقبل حد غالى كان مسافر وغايب عنها ، مسكت الكارت وقرته :

(( إذا أردتي أن تعرفي من هو عاشق التوليب فـ قابليني اليوم عند الثامنة مساءً فـ (.........) ،، سأنتظرك .... #عاشق_التوليب ))

قرأت لميس الكارت أكتر من مره وجواها أحاسيس مختلطه ! محتاره تروح ولا لأ ؟!

من جهة هى إزاى هتثق فـ شخص ماتعرفهوش وتروح تقابله ! ولنفرض كان مجرد شخص بيلعب بيها أو بيتسلي وخلاص !

ومن جهه تانيه هى واثقه فيه من غير ما تعرفه واثقه فـ إن الشخص إللى لوّن حياتها وفرّح قلبها مش ممكن يكسرها ! وكمان هى عندها فضول شديييد تعرف على الأقل هو مين ولما جت الفرصه عندها إزاى هترفضها !!

وفـ النهاية سمعت للصوت التانى جواها وقررت تروح ،،،،

خلّصت شغلها وراحت ع البيت بسرعه ، قلبت الدولاب كله وهى بتدور على طقم مناسب ، عمرها ما كانت بتحتار فـ اللبس بالشكل ده !
حتى ماماتها إستغربت جداً لإن لميس الوحيده فـ بناتها كل الأطقم بتاعتها أنيقه جداً ومنظمه ولما تيجي تخرج ما بتحتارش فـ اللبس لإن أى طقم هيكون شيك عليها ، المره دى جربت أطقم كتير أوى ومفيش حاجه عجباها

وأخيييراً لقت فستان بقالها كتير أوووى مالبستهوش ، جربته ولقته لسه زى ما هو أنيق عليها

جهزت وبصت فـ الساعه لقتها 7:30 ، فضّلت تمشى من دلوقتى عشان لو لقت اى زحمه فـ الطريق ما تتأخرش عليه ،،،ركبت عربيتها وإنطلقت إلى حيث ينتظرها عاشق التوليب

عمر جهز كل حاجه للمفاجأه ، مبسووط بس لسه حاسس بتوتر وخوف من ردة فعلها !

وأخييراً وصلت لميس

وإستغربت جداً لما لقت المكان مضلم ومن الواضح إنه مقفول !!
وقفت مكانها منتظره ...... وظهر شخص ،
سأل : أنسه لميس ؟

لميس : أيوه أنا !

_ إتفضلي حضرتك إدخلى من الحديقه الخلفيه

لميس : أهاا متشكره جداً

لفت لميس وهى بتحاول تتغلب على توترها !

أول ما دخلت من باب الحديقه إنبهرت !

لقت ورد توليب فـ كل مكان وطريق من الشموع ، المنظر مبهر أووووى

بصت بإنبهار بوجه عام ع المنظر وإستقرت عنيها ع الشخص إللى واقف فـ آخر طريق الشموع ومديلها ضهره ! أول ما لمحته حست بإن قلبها وقف من التوتر ، الترقب والخوف !

أخدت نفس عميق ومشيت فـ الطريق لحد ما أصبحت على بعد خطوات منه ،
وأصبح صوت أنفاسها مسموع ، تغلبت على تقل لسانها من هول الموقف وسألت : عاشق التوليب ؟؟!

إنتظرت رده فـ دقائق ... مرت عليها وكإنها دهر ، لف وهى متابعاه وكل ما تقرب اللحظه الحاسمه تحس إن روحها بتتسحب منها ، وأخيييراً وقف قصادها ماسك باقة توليب وفـ إيديه علبه... رد :

#عاشق_التوليب أو #عمر الإتنين واحد يا لميس

لميس بصتله بصدمه من غير ما تنطق لا مش معقول!!!!!

فتح عمر العلبه وكان فيها خاتم ودبلتين ركع على ركبته وقال :
#تتجوزيني يا لميس باحبك؟

ومازالت لميس مصدومه وبتحاول تستوعب الموقف !
بتحاول تربط بين عمر وعاشق التوليب ،،، بتحاول ترتب كل حاجه فـ دماغها ومش قادره !

عمر منتظر ردة فعلها وبيدارى التوتر والخوف إللى جواه بإبتسامه

وأخييراً بعد ما ساد الصمت لفتره وكإنهم تماثيل كل واحد واقف على حاله !
نطقت لميس : قوم يا عمر لو سمحت !

عمر : !!!!!!!!!!!!

لميس: بقولك قوم يا عمر !

قام عمر وعلامات التعجب والإستفهام على وشه ؟؟؟!!!

لميس : إنت إنت إزاى تعمل حاجه زى دى !

عمر : لميس أنـ

لميس : إنت إيه ؟!!! إنت إزاى تخدعنى كل ده ، إنت فاكر إن المشاعر لعبه !
إنك تعلقنى بشخصيه وهميه وتمثّل إنك صديقي الوفى وتسمع منى كل الحكاوى عن عاشق التوليب و ولا كإن ليك اى علاقه وفـ الآخر يطلع إنت نفس الشخص يا عمر !! إزااااى ولييييييه تعمل كده لييييييه !!! أنا آذيتك فـ إيه عشان تخدعنى !!

عمر : لميس أنا ماخدعتكيش وربنا وحده إللى يعلم أنـ

لميس : أمال ليييه عملت كده لييييييييييييه ؟!

وقبل ما يرد : ولاّ أنا هستنى ردك ليه ، بعد إذنك

لسه هتمشي ، جرى عمر ووقف قصادها ورد بعصبيه :
إستنى لو سمحتى ، مش هتمشى غير لما تسمعيني للآخر وبعدها هسيبك تمشى براحتك ، إنتى عارفه انا بحبك من إمته ، عارفه انا عانيت اد ايه بسببك ؟! وهتعرفى ليه انتى عمرك ولا حسيتي بيا ولا فهمتيني !

حكالها عمر كل حاجه من اول يوم شافها فيه لحد إحساسه فـ اللحظه دى وهو واقف قصادها وحاسس بالخذلان والجرح منها !
حاسس إن كل حاجه عملها وكل لحظة صبر إستحمل فيها ضاعت فـ اللحظه دى !
حاسس إن كل حاجه حلوه فـ حياته إتكسرت
رغم إنه كان حاطط ردة الفعل دى فـ حساباته بس ما توقعش إنها هتحصل

خلّص كلام ولميس بتسمعه وهى مزهوله ومش عارفه تحدد إحساسها إيه ولا عارفه ترد !!!

بصلها عمر وعيونه مليانه دموع محرجةوقال : ودلوقتى بعد كل إللى قولتهولك خلاص أنا مش مستنى منك رد ، ومش إنتى اللى هتمشى المره دى أنا إللى همشى

بص عليها نظره أخيره وقال : بعد إذنك !

مشى عمر وهنا إتحررت دموعه إللى كان حابسها فـ عيونه زعلانة و باعيط ،،، مشى وهو حاسس إنه إتكسر ، حاسس إن أحلامه إنتهت

بعد ما عمر قال كل إللى عنده ، لميس قعدت على أقرب كرسي ، مش قادره تقف على رجلها وبتحاول تستوعب كل إللى حصل !!

معقوله عمر بيحبها كل ده وهى ولا حاسه ! معقوله أكتر إنسان حبها وفهمها هى جرحته بالشكل ده ! معقوله إللى لوّن حياتها بكل ألوان الفرحه هى دلوقتى لونت حياته بلون واحد إسود وبس !!! لأ ودلوقتى بتغلط أكبر غلطه

(( لأ أنا مش هسمح لنفسى أضيع عمر من إيدي مش هسمح لنفسى أكسر الإنسان إللى داوى جرح قلبي من غير مقابل ، حبني من قلبه بجد وأنا حبيته مش هتفرق عمر من عاشق التوليب الإتنين واحد ،،، لأ مستحيل هسيب عمر يمشى ،،،مستحيل هسمح لنفسى اجرحه تانى بعد ما عرفت كل حاجه ))

ورفعت لميس راسها لقت عمر إختفى من قصادها وبسرعه جريت وراه وقبل ما يركب عربيته ندهت : عمر ،، عمر إستني

وقف عمر بيمسح دموعه من غير ما يلتفتلها

وقفت لميس وهى باصه لعمر ودموعها زى السيل ، تغلبت على شهقاتها وقالت :
عمر إنت من شويه سألتني سؤال وكنت منتظر تسمع ردى
من شوية قولتلي تتجوزيني ؟! وانا دلوقتى بديلك ردى وبقولك إنى موافقه ،،، موافقه أتجوزك وأكمل معاك عمرى :'))

إلتفتلها عمر وبص بزهوول !!!

لميس : أيوووه والله العظيم موافقه

حط عمر إيديه على وشه وإنسابت دموعه ، مسحها وضحك من بين دموعه : موافقه على عمر ولا عاشق التوليب :'D ؟!

ضحكت لميس : موافقه ع الإتنين سوا ، موافقه على عمر إللى بيمثلي كل شئ وبما فيهم عاشق التوليب :’))

عمر : يبقى يلا

لميس : يلا إيه ؟!

عمر : أنا رايح أشرب الشاى مع دكتور محمود أبلّع اللى عملتيه فيا من شويه يا شيخه حرام عليكي ومش هخرج من عنده غير لما نحدد ميعاد الفرح

لميس : الفرح كمان

عمر : أيووووه مش محتاجين خطوبه ،، أعرفك أكتر من اى حد وإنتى كمان مش محتاجين فتره خطوبة للتعارف يعنى ، خلينا ندخل فـ الجد على طول ^_^

لميس : ههههههههههههه مجنووووون !!!

عمر : من إللى عملتيه فيا طبيعي أتجنن >.< ، يلااا بسرعه إركبى عربيتك وامشى بينا ع البيت

يلاا يا ماما هتبصيلي كده كتيير خلّصى !

ركبت لميس عربيتها وعمر وراها بعربيته ، وصلت البيت ، طلعت رنت الجرس رغم إن المفتاح فـ شنطتها

فتحت مامتها : إييه يا لموسه مش معاكى مفتاحك يا ماما ؟

لميس والفرحه باينه اوووى عليها : ماما هنا يا بابا أأ قصدى بابا هنا يا ماما ^_^ ؟

أمها : أيوه جوه ، فيه إيه مالـ

ولقت عمر واقف ورا لميس

دكتوره فاطمه : عمر ؟! إزيك يا حبيبي عامل إيه ؟

عمر : بخير الحمدلله يا أمى

دكتوره فاطمه وهى مش فاهمه حاجه ! : إتفضل إتفضل !!

قعد عمر ودخلت لميس لباباها طبعت قبله على خده وهو مبسوط أوى لما شافها داخله وعنيها مليانه فرحه

دكتور محمود : الله الله علي ضحكة العيون الحلوه ^_^ ، فرحيني معاكى يا روح قلب بابا ♥

بصت لميس فـ الأرض بخجل وقالت : بابا يعني هو فيه ضيف جاي يقابل حضرتك بره ^_^

دكتور محمود : مين ؟!

لميس : عـ عمر يا بابا ، دكتور عمر إيه مش فاكره !!!

دكتور محمود : لأ إزاى طبعاً فاكره ، حاضر لحظه واحده هغير وأخرجله

طبعت قبله على خد باباها ودخلت أوضتها ^_^ و لسه مش مستوعبه بس حاسه بفرحه مفتقداها من زمن ! حاسه إنها فـ حلم ♥ ^_^ !

خرج دكتور محمود وسلم على عمر وإستقبله بترحاب

إتنحنح عمر : أنا آسف جداً يا عمى إنى جاى من غير ما إستأذن من حضرتك قبلها

دكتور محمود : لا أبداً يا عمر يا ابنى تنورنا فـ أى وقت البيت بيتك

عمر بتوتر : أنا أنا كنت يعنى يشرفنى أطلب إيد لميس إحم الأنسه لميس بنت حضرتك يعني وأرجو إن حضرتك توافق

إبتسم باباها وبص لمامتها لقاها مبتسمه بفرحه :'))

فضل عمر يقنع فـ دكتور محمود يوافق عليه و على زواج على طول من غير خطوبه ودكتور محمود فـ النهايه إداله موافقه مبدأيه بس هيرد عليه الرد النهائي بعد يومين إن شاء الله

دكتور محمود ودكتوره فاطمه فرحوا أووووى ^_^ ربنا إستجاب لدعواتهم وهيتطمنوا على بنتهم ^_^

تناقشوا سوا فـ الموضوع ولقوا إن مفيش أى مانع بما إن لميس موافقه وكمان هم يعرفوا عمر من زمان أوى ودكتور محمود يعرف أصله وفصله وأبو عمر قبل ما يتوفى كان صاحبه

مروا اليومين وجه لعمر الرد النهائي بالموافقه إن يتم الفرح بعد شهر إن شاء الله (Y)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

عمر راح لـ محى وشكره أوووى على وقفته جنبه وفرّحه بالخبر ^_^ ومحى طبعاً شارك حبيبته فرحته بصديق عمره ^_^

ياسمين من وقت ما إتخطبت وحياتها كلها إتبدلت لفرح ^_^ بدأت تتنفس براحه وأمان ربنا عوضها عن كل لحظة وجع شافتها بمحى ♥ ^_^
عمر إقترح على محى يعملوا فرح واحد سوا وعجبته الفكره جداً ، محى كلّم حماه والحمدلله أقنعه وبدأت ياسمين هى كمان تجهز والفرحه مش سيعاها ^_^

مهند بلّغ محمد بميعاد وصوله بعد اسبوعين إن شاء الله وبدأوا يكملوا باقى جهاز ساره ومحمد بيشرف على آخر تشطيبات الشقه فـ غياب مهند ، عشان خلاص فرح ساره قرب إن شاء الله ^_^

مروان ولوجين عايشين حياتهم حب فـ حب ومش حاملين هم لأى حاجه ،، لوجين تفكيرها نضج أكتر وليه لأ وهى عندها أب زى مروان

بيعاملها برفق ويعلّمها بحنان الأب ^_^ مش مجرد زوج ♥ ، يرجع مروان من الشغل تعبان وأول ما يدخل من باب الشقه تتعلق بنته لوجين فـ رقبته يرمى التعب مع شنطته على أقرب كرسى ،،

ومازال اللعب على غسل المواعين مستمر ومروان ندم إنه علمها بلايستيشن باضحك وكمان شجعته لوجين يرجع تانى يروح النادى ويمارس رياضاته إللى بقاله كتير راكنها ع الرف عشان يقدر يتغلب على روتين الشغل وبالفعل أخد برأيها وهى أحياناً بتروح معاه وتشجعه
وعايش الحمدلله مرتاح أوى فـ حياته ويّاها ^_^ ♥
~
~
ملك مبسووطه جدااا ^_^ الأخبار الحلوه بتتجمع سوا الحمدلله ^_^ بدأت بولادة لينا وفرحتها لياسمين وحياتها الجديده ومبسووطه اووى إنها أخييراً قريب إن شاء الله هتشوفها بالفستان الأبيض وفرحت جدااا لما عرفت بخبر فرح لميس فـ نفس يوم فرح ياسمين ^_^
وإللى زاد فرحتها ضحى إتصلت بيها وبلغتها بإن سهيله إتخطبت ^_^
فرحت جدااا عشان سهيله وكلمتها ع السكايب باركتلها
~
~
ملك كالعاده بعد ما محمد يروح الشغل تبدأ معاركها فـ البيت وحمزه وحفصه حوليها بيلعبوا ، ومبسووطه اووى لإنهم بدأوا عادة التقليد فـ الصلاه ، أول ما يشوفوا ملك أو محمد بيصلوا ، يقولوا أبّااار ^_^ ،، ويحبوا أو يسندوا على أى حاجه ويمشوا لحد ما يوصلوا ويفضلوا نايمين ع الأرض وكأنهم كده ساجدين وبيصلوا احلى ابتسامة ، شكلهم يشرح القلب ^_^

ومحمد لما يرجع من الشغل بيخلى وقته كله ليهم يفضل يدربهم ع المشى خطوه خطوه هو وملك ويلعبوا معاهم ويقول كلمات وأسامى وهم يحاولوا يرددوا وراه ويضحك هو وملك على نطقهم ، بيستعدوا سوا لتربيتهم أحسن تربيه ، تربية على نهج الرسول صلوات الله وسلامه عليه ،،،،، تربيه يقابلوا بيها ربنا

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ملك مطحونه مع ياسمين فـ التجهيزات الاخيره ويدوبك يلحقوا يحجزوا الفستان ،،، ولوجين ولينا كذلك مطحونين مع لميس .... ياسمين ولميس راحوا إختاروا الفساتين سوا ^_^ ،، بدأ العد التنازلي وجه يوم الفرح ^_^

حجزوا فندق للفرح وبدأوا يجهزوا ^_^
محى وعمر بيجهزوا سوا والفرحه مش سيعاهم

عمر : أنا مش مصدق يا محى ، هو إحنا بجد فرحنا إنهارده ولا أنا بحلم :O

محى : هههههههههههه كنت لسه هسألك نفس السؤال يا صاحبى هع هع هع

عمر : يــــــا الله أخيييراً :'))

محى : شفت كرم ربنا :')) لسه من أكتر من شهر كنا فاكرين إن أحلامنا إتحطمت وخلاص مفيش أمل ، كنا بنحاول بخطط زى المخابرات هع هع هع ، وإنهارده أهه بنجهز عشان فرحنا يا كريم يـــا الله :'))

عمر : الحمدلله :'))

محى : بقولك إيه تعالى قبل الفرح والزحمه دى نصلى سوا ركعتين شكر لله :'))

عمر : يلا :'))

بدأوا يصلوا ويدعوا سوا بدموع فرحه :')) ♥

فـ أوضة فـ الفندق إتنين بيجهّزوا العروسه ياسمين ^_^ وملك قاعده جنبها وسايبه حمزه وحفصه مع أبوهم وخالهم مروان ، ملك باصالها وفرحاااانه أووى عشانها :'))

وياسمين بصتلها وإبتسمت ، إفتكرت كل لحظة ألم مرت فـ حياتها وكل لحظة عذاب شافتها إزاى كانت خلاص مفيش أمل فـ إنها تعيش ودلوقتى أهه الحمدلله بصحتها وعايشه أجمل فرحه فـ حياتها بصت لفستانها وإبتسمت والدموع فـ عنيها :')) ، غمضت عنيها ورددت #الحمدلله الذى إذا أراد شيئاً قال له كن فيكون ♥

فـ الأوضه إللى جنبها بتجهز العروسه التانيه لميس ولوجين ولينا معاها ، ماسكين إيديها وهم شايفين الفرحه مرسومه على وشها ^_^

بصت لميس لفستانها وإبتسمت ، غمضت عنيها وإفتكرت كل لحظة ألم مرت فـ حياتها وكل كلمه جرحتها وكل كلمة عانس لاحقتها !

((عانس !!! ياااااااه كلمه بشعه بيستخدمها مجتمع رجعى معندهوش ثقه بالله وقضاءه ! بيستخدمها سكينه تلمه يجرح بيها قلب كل بنت نصيبها لسه ماجاش !!
مش لازم أى بنت تزعل تانى أو تخاف ربنا مفيش أكرم منه :')) ، إنهارده قبل ما أسلم على أى حد هروح لكل مستفزه جرحتنى وأطلعلها لسانى وأقولها شفتى رغم كل كلمه جرحتيني بيها وكل حقد شفت فـ نظرة عيونك أنا لابسه الفستان الأبيض أهه :P وكمان ربنا رزقنى بإنسان مفيش زيه ♥ ، يــــا اللهحزينة الحمد لله الحمدلله حتى يبلغ الحمد منتهاه مش قدارة امسك دموعي♥ لميس

أهل ياسمين مش مصدقين :')) عانوا كتيير أووى على حال بنتهم والحمدلله ربنا كرمها ويشاء العلى القدير بعد ما كانت بين الحياه والموت دلوقتى تكون بكامل صحتها وكمان بتتجوز وتفرح فرحة كل بنت بـ ليلة العمر :'))

زى ما أهل لميس الفرحه مش سيعاهم ، أمها عاوزه تقوم ترقص وتغنى وتتنطت وتقول للدنيا كلها أنا فرح بنتى إنهارده :')) !

أد إيه فقدت الأمل إنها تشوف اليوم ده وأد إيه كانت بتنجرح لجرح بنتها لما واحده تقول كلمه ملهاش لازمه بلا رحمه :')) ، بصت لزوجها وإبتسمت ضغط على إيديها وقال : مبروك يا فاطمه إطمنا على بناتنا :'))

جهزوا وبدأ الفرح ، ياسمين نازله فـ إيد باباها ولميس كمان فـ إيد باباها ^_^ ، الطرحه على وشهم و محى وعمر منتظرين عند آخر السلم ودموع الفرحه فـ عنيهم :'))


إستلم كل واحد فيهم زوجته وحبيبته من إيد باباها لإيديه ♥ ^_^

مر الفرح أكتر من رائع وأحلى حاجه فيه الفرحه إللى كانت جامعاهم كلهم ^_^

ملك واقفه ونزلت دموع فرحتها وهى شايفه ياسمين بفستانها الأبيض وفـ إيد عريسها ، خرّجها من شرودها إيد محمد إللى ضمتها من كتفها إبتسمت ، قرب وهمس فـ ودنها : بحبك ♥ .....!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق